В търсене на дързост и красиви откровения, МЕТАНОА вече ви запозна със своята великолепна Черна роза и опияняващия букет на любовта и виното. Днес към тази ярка комбинация от Червено и Черно се присъединява още едно голямо изкушение – чокърът с Черен диамант. МЕТАНОА прави любопитен исторически прочит на знаменитото колие, покорило аристократичния и артистичен свят, и разказва една легенда за страстта, която живее във времето.

Деликатност, бунт, страст и контрол. Едно украшение разполага с исторически доказателства за влиянието, което е притежавало в миналото, и което процъфтява в нашата нова епоха. Чокър не звучи много романтично, но това не е и нужно. Защото английската дума choke е твърде широка, за да върже простата романтика на фльонга около врата. От обгръщам до задушавам, се простира значението на глагола, родил тази особена форма украшение за шия. И докато в самото начало ставало дума за истинска животинска кожа, подплатена с коприна, времето културно трансформирало този дързък аксесоар и го превърнал в семпла нежна панделка. Е, висулката на нея често била скъпоценна.

От няколко века чокърът страстно обгръща вратовете на дамите и се е  превърнал в символ на деликатния танц между невинността и могъществото. Независимо дали било носено от египтяни, шумери или членовете на западно-африканските племена, украшението винаги е имало конкретна мисия. В древността повечето бижута притежавали силата на амулети, които пазели от зли сили и закриляли своя собственик. Хората изключително мъдро избирали да украсят и защитят определени важни части от своите тела – като главата, гърлото, китките, глезените и гърдите, вярвайки, че тези тотеми и накити притежават магична сила. Когато през XV - XVI век най-великите държави на Стария континент колонизирали новооткритите земи в Америка, Азия и Африка, някогашните амулети на местните индианци например, изработени от връв с птича кост, която предпазвала гърлото, престанали да играят традиционната си бойна и защитна роля.

Ние не знаем как се е осъществил Ренесансът на чокъра в онези далечни времена, но по-заможните дами, които можели да си позволят бижута, го превърнали в изтънчено и показно украшение. За разлика от тежките огърлици, той имал безспорното предимство да стои семпло и достойно на врата на своята дама без да се конкурира с останалите й бижута. Най-известният портрет на Ан Болейн, втората съпруга на краля на Англия Хенри VIII, представя точно тази деликатна класа на чокъра. Великолепното бижу на кралицата било изработено от перли и златен инициал с буквата B.

В онази размирна епоха, чокърът напомнял за древния си произход и онагледявал опасността от това да живееш в интересни времена. По време на Френската революция, жените връзвали червени панделките около вратовете си в мълчалива почит към онези, загубили живота си на гилотината.

Но семантиката на чокъра бързо еволюирала. Не след дълго, черната панделка около врата станала запазен символ на куртизанките - положение дръзко изобразено от Едуард Мане в красивата картина „Olympia”.

Друг велик художник, Едгар Дега, рисува в пастелни цветове прочутите си балерини, чиито грациозни вратове са украсени със същия моден аксесоар - с потрепващи като криле краища.

Възходът на чокъра продължил с пълна сила във времето. В края на XIX век той станал отличителен белег за елитно положение в обществото. През миналото столетие обаче, бил наречен „кучешки нашийник”, но това е твърде непочтено за нашийник, често инкрустиран с перли, диаманти, дантела и кадифе, нали?

През 1944-та, чокърът отново съживил позабравената си слава, благодарение на авторитетното списание „Life magazine”. Миналата година, той беше избран за модно колие на годината.

Защитен амулет, кралско украшение, символ на революционни настроения и политически каузи, артистичен атрибут, униформа за куртизанки, бижу за елитни дами, кучешка каишка с драгоценни камъни – както и да наречем чокъра, той има своята мисия в модната история, която е жива и днес.

Anne Boleyn, Copy of a portrait painted c. 1534, National Portrait Gallery, London

Olympia by Édouard Manet, 1863, Musée d'Orsay, Paris

The Star (Dancer on Stage), 1878, Edgar Degas, Musée d'Orsay, Paris

The Ballet Class, 1871-1874, Edgar Degas, Musée d'Orsay, Paris

Ballet Dancer with Arms Crossed, about 1872, Edgar Degas

Queen Victoria and Princess Beatrice of Battenberg by unknown artist, late 1860s or early 1870s, National Portrait Gallery, London

Queen Anne Boleyn, c.1533 - c.1536, Hans Holbein the Younger

Jane Seymour, Queen of England from 1536 to 1537 as the third wife of King Henry VIII

Queen Mary with diamond choker by Oswald Birley, 1934

Снимки: Metanoa de la Rose
Картини: Wikipedia