Напоследък все по-често се говори за качествата и предимствата на т.нар. "супер храни". Но все още малко хора разбират значението на това понятие, представяйки си по-скоро храна за космонавти, пакетирана в малки тубички, или нещо специално изобретено в лаборатория, което да замени закуската, обяда и вечерята.

Всъщност супер храните, или по-правилно наричани "функционални храни" радикално се отличават с ценните си свойства от останалите продукти, затова са известни още като "храните-лекарства". В тях количеството полезни вещества е много по-концентрирано, но за разлика от хранителните добавки, те са напълно натурални, дело на природата и са познати на хората по света от хиляди години.

Популярността им идва от все по-разпространената нагласа за здравословен живот, от модерните напоследък вегетарианство и суровоядство. Един от първите пропагандатори на "raw food" движението започва "модата" да се ядат екзотични и полезни продукти като какаови зърна, водорасли спирулина, годжи бери и акаи. Хората толкова се увличат по екзотичните полезни продукти, че Европейският съюз приема специален закон за тези храни, който да регулира употребата на термина "супер храна" върху етикетите в магазините. Сега производителите са длъжни да предоставят документи, доказващи свойствата на съответния продукт.

Безусловно има храни, в които концентрацията на антиоксиданти, витамини, минерали и други полезни вещества е много по-висока от други. И ще се учудите, колко много от тях познавате, без да подозирате за техните свойства.
Функционални храни са лимон, мед, нар, бадеми (изключително богати на витамин Е, желязо, магнезий, фосфор и калций), боровинки и чесън. Сьомгата е с високо съдържание на антиоксиданти, витамин А, витамин D, фолиева киселина и омега-3 мастни киселини.

1goji-berry

Сред по-непознатите и нови супер храни са годжи бери, изключително високо ценено в традиционната китайска медицина. То е от семейството на картофа и домата. Основното полезно свойство на дребните плодчета е да подхранват тялото като му осигуряват множество хранителни вещества, омега-3 и омега-6 мастни киселини, витамин А, витамин С, калций и желязо.

2konia

Друга такава храна е киноа, наричана още "майка на житата". Тя съдържа всички 8 незаменими аминокиселини, изключително полезна и пълна с протеини. Киноа е добър източник на витамин E - антиоксидант, необходим за оздравителните процеси в организма. Съдържа и подсилващи имунната система минерали, витамини В2 и В3, витамин Е, желязо, калций, магнезий, цинк и фибри.

Разбира се, списъкът на храни с полезни свойства е доста голям и подробен, но съветът ни е да не пренебрегвате разнообразието в храненето си и да не забравяте, че дори ябълката е достатъчно богата на витамини и фибри и ако я хапвате всяка сутрин ще заредите деня си с енергия!

гост източник: fine line