Комунистката, която не вярва в красотата ~ Тилда СУИНТЪН

За живота - без грим, споделено от 56-годишната британска актриса

Когато бях на 10, пътувах във влака и ми хрумна мисълта, че нито един от пътуващите в купето всъщност не знае що за жалко същество съм. И това беше истинско откритие – онова, което показваш на хората около теб, съвсем не е задължително и да го чувстваш.

Родена съм в семейство на военни. Братята ми имаха житейски планове още с раждането си – предсказуеми, почтени, подредени. Те учеха в същото училище като татко, дядо и прадядо, от малки се учеха на стрелба и живееха с ритуали. На мен ми се струваше, че да бъдеш момче е някак по-удобно. Те разполагат с повече забавления.

Винаги съм знаела, че не съм красива. Това е голямо преимущество. Всичките ми красиви приятели рано или късно пуснаха своята външност в оборот. Те през цялото време се съобразяваха с това, че имат светли коси, сини очи, сочни устни, и са длъжни да се държат подобаващо. Това е огромно бреме, от което бях лишена. Мен не ме възприемаха като момиче, а и аз себе си не намирах за такова. Отрязах сексуалността в себе си и разбрах, че това е много удобно.

На 19 постъпих в компартията- под влияние на професорите ми от Кеймбридж. Много съм им благодарна, защото ми показаха възможностите на колективната работа и усилия. Това ме привлече на 19, привличаме и досега.

Постоянно ни втълпяват, че алкохолиците са безнадеждни. Повечето истински интересни, енергични, живи хора, са били алкохолици. Мисля, че именно надеждата ги кара да пият.

От пиене ми става лошо, от наркотици – още повече. Преди много години в Ню Йорк опитах екстази и 4 дни прекарах седнала и мълчаща в един ъгъл. Това беше поучително, макар да очаквах друг ефект.

Аз съм тих човек. Най-щастлива съм, когато мълча.

(Tilda Swinton in We Need to Talk about Kevin directed by Lynne Ramsay, 2011)

(Tilda Swinton sleeps inside a glass box at the Museum of Modern Art, 2013)

В крайна сметка аз съм натурщик. И още – дизайнерски продукт. Не ми е интересно да изучавам актьорско майсторство. Какво може да промени това? Всяка история, която играеш, дори да се случва в реални условия, все едно – изкуствена е. Ти просто се превъплъщаваш. Имаш 90 минути, за да представиш образа на своя персонаж.

Не мисля за бъдещето и не искам да зная какво ще се случи. Нямам нужда от никакви гаранции.

По моему съмнението ни прави хора. Без съмнения дори праведникът губи не само чувството за реалност, но и чувството за самия себе си. В отсъствието на съмнения има нещо безумно.

Никога не търся роли и дори филми, аз търся колеги. Снимайки кино, ти създаваш отношения през годините – такива са обичайно филмите, в които съм ангажирана. „Орландо” е филм, който снимахме 5 години. Затова трябва да си уверен, готов ли си да се допуснеш тези хора в своя живот.

На Оскарите отидох като турист. Представете си, че са ви дали билет за финала на Уимбълдън, седнали сте на трибуната, а изведнъж ви викат на корта и ви дават ракета. Такъв ужас ме обзе, когато назоваха името ми. Да застана на сцената пред 3 милиарда зрители – това е травма. По-добре да ми бяха пратили наградата по пощата.

Случвало се е да ме нарекат „сър” в асансьора или на улицата. Навярно защото съм висока и не злоупотребявам с грима. Веднъж, като минавах през контрола на летището, ме проверяваха мъже.

Харесвам козметиката, но ако искаш да приличаш на себе си, не това е най-добрият начин. Гримът те прави да изглеждаш някой друг.

(Tilda Swinton by Simon Annaud, 2009)

(David Bowie as Tilda Swinton, with Tilda Swinton as David Bowie by Jeff Cronenweth, 2013)

Като млада винаги бягах от главните и романтични роли. Ужасно много исках да стана 40-годишна. Може би е добре, че не съм била в светлините на прожекторите, за да не омръзна до смърт на всички.

Никога не съм преставала на бъда комунистка. Просто Комунистическата партия вече не съществува във Великобритания. Тя стана партия на левите демократи. Моето членство в партията беше акт на вярата ми в идеалите на справедливостта и социалната държава. Парламентарните леви се отказаха от тези идеали.

Когато съм на работа, аз съм настоящ войник. Само дето шансовете ми за оцеляване са по-големи.

Живеем във властта на хора, представящи се за божии посланици, които ни въвличат във война. Праведноста на целите днес оправдава всичко, което е  угодно. И е поразително, с каква лекота това се продава. Религиозният екстремизъм вече е повсеместен, но вина за това имат фашисткия подход и езика на абсолютизма, идващи от Вашингтон.

Воювам за автентичност. За негримирано лице и неравна походка. За емоционално достоверна семейна сцена. За мъчителен подбор на думите. За открит, а може би дори нещастен финал. За счупено яйце и разлято мляко. За филмите, в които нищо не се случва, но всичко е възможно.

Твърде сериозна съм, за да бъда дилетант, а да бъда професионалист – не ми достига квалификация.

Аз съм  много смешна – просто никой не го забелязва. Всички се плашат от хора-дългучи със сериозни лица.

(Tilda Swinton by Tim Walker for W Magazine, August 2011)

(Tilda Swinton by Murdo Macleod, 2000)

Когато родих близнаците, се пробудих във всяко едно отношение. Престанах да безделнича. В продължение на години нямах и секунда свободно време.

Три неща могат да ме изкарат от леглото – моите деца, филм, който снимам и филм, който искам да гледам. Аз съм много мързелива.

Живея с бащата на децата ми, но всеки от нас вече има личен живот. Не мисля, че това е много странно. За нас нищо не се е променило. Ние щастливо живяхме в такава конфигурация 5 години. После спечелих награда БАФТА и изведнъж определени хора от пресата се заинтересуваха от мен. И малко след това се превърнах в изрод. За мен и скандалния ми брак правеха радиопредавания. Моят приятел го слушаше и споделяше, че всички хора, които звънели в студиото питали: „И какъв е проблемът?”

Разказват, че у дома ни се правели оргии. Това са фантазии. Всичко е много просто – една двойка има деца, но престава да бъде двойка, създава нови връзки и възпитава децата. За жалост, ние не спим всички заедно. Всичко е доста скучно.

Не ме вълнуват тирадите на пресата. Както не са ме вълнували насмешките на съучениците ми. Това никак не влияе на моя живот.

Моят дом е зона, свободна от срам.

Изглеждам досущ като моя баща. Приличам също и на Дейвид Бауи. Не само външно, но и по неопределеността на пола.

Никога не съм разчитала, че ще бъда разбрана.

(Tilda Swinton and David Bowie in The Stars (Are Out Tonight) video clip for David Bowie, directed by Floria Sigismondi, 2013)

(Tilda Swinton in Only Lovers Left Alive directed by Jim Jarmusch, 2013)

(Tilda Swinton in The Chronicles of Narnia-The Lion, the Witch and the Wardrobe directed by Andrew Adamson, 2005)

(Tilda Swinton in Snowpiercer directed by Bong Joon-ho, 2013)

Снимки: The Huffington Post, TheRedList, ThePlace2

24346 Преглеждания