Шест начина да прекратите емоционалното робство

"Мислете за емоциите си като за пътници в автомобил: въпреки че могат да се возят с вас на задната седалка като пасажери, вие сте този, който стои зад волана."

Емоцията е нещо, което при повечето хора е абсолютно извън техния контрол.

Когато се чувствате ядосан, не сте в състояние да направите каквото и да било по отношение на това, че се чувствате ядосан; когато се чувствате тъжен, нищо не може да промени това, че се чувствате тъжен. Въпреки това, емоцията и емоционалните реакции са били обсъждани, анализирани и изследвани от философите в продължение на векове. Стоиците смятат, че емоцията е нещо, което е напълно в рамките на нашия контрол и е отговорност на човека да не действа под тяхно влияние или да ги изразява бурно. Но не всички са съгласни.

Разбира се, че емоциите трябва да се държат под контрол, за да не правим неща, за които впоследствие ще съжаляваме, но да ги отхвърляме и игнорираме напълно може да бъде не по-малко вредно. Нужно е човек да се вслушва и да чувства емоциите си, за да знае как да реагира в различните ситуации, но контролът е от жизненоважно значение.

Това са шест начина, посредством които можете да спрете процесът, при който емоциите контролират вас:

МИСЛЕТЕ ПРЕДИ ДА ГОВОРИТЕ ИЛИ ДЕЙСТВАТЕ

Повечето хора казват първото нещо, което им дойде на ум. Това може да ви излезе доста скъпо и да ви въвлече в проблеми, в повечето случаи. Когато някой ви каже нещо, което предизвиква силна емоционална реакция, въздържайте се от отговор, докато емоционалната част от мозъка ви не се успокои.

ПОЕМЕТЕ ОТГОВОРНОСТ

Един от проблемите, които хората имат, когато става въпрос за контролиране на емоциите си, е, че те не са готови да ги притежават. Трябва да поемете отговорност за нещата, които правите или казвате, така че вместо емоциите да ви контролират, да ги контролирате вие. Когато сте допуснали грешка, чрез думи или действие, поемете си последствията за това – добри или лоши.

УПРАЖНЯВАЙТЕ ЕМОЦИОНАЛНО ОТДЕЛЯНЕ

Въпреки че всички изпитваме някакви емоции през цялото време, те не трябва да ни определят. Важно е тази мисъл да присъства в ума ви, където и да сте в ежедневието си. Отделянето на това, което сте вие от емоциите ви, ще ви помогне да почувствате по-голям контрол върху това, което казвате или правите. По същество, това просто означава да признаем емоциите си и да продължим напред. Мислете за емоциите си като за пътници в автомобил: въпреки че могат да се возят с вас на задната седалка като пасажери, вие сте този, който стои зад волана.

РАЗБЕРЕТЕ КАКВО ЧУВСТВАТЕ

Емоциите трябва да бъдат разбрани, за да бъдат контролирани. Някои хора изпитват някво чувство, без и за секунда да спрат и да се замислят откъде идва то, защо се чувстват по този начин и каква би била най-подходящата реакция на това чувство. Следващият път, когато чувствате силна емоция, не се опитвайте да я игнорирате или пък моментално да я изливате навън, просто спрете и се опитайте да я проумеете. След като разберете как се чувствате и защо, можете да започнете да контролирате реакциите си спрямо нея.

ДАЙТЕ СИ ПОЧИВКА

Много по-трудно е да контролираме емоциите си, ако сме под голям стрес или пък психически тормоз. Понякога хората имат нужда от почивка, за да запазят своите емоции и емоционални реакции в баланс. Дайте си време, за да си починете, да бъдете сам и си позволете да разберете себе си и същността си. Израстваме като личности чрез самоосъзнаване и самостоятелно приемане. Прекарайте време в собствената си компания и се опитайте да разберете всичко онова, което ви оформя като личност.

БЪДЕТЕ НАЯСНО СЪС СЛАБИТЕ СИ СТРАНИ

За повечето хора има конкретни лица или ситуации, които е по-вероятно да им задействат бурните емоционални реакции, отколкото други. Това е нормално, но е необходимо да сме в състояние да ги идентифицираме и да ги избягваме, ако изобщо е възможно. Ако трябва да бъдете около определени хора или в ситуации, за които знаете, че ще предизвикат трудни емоционални изживявания за вас, измислете си стратегия за справяне предварително. Броенето до 100 или дълбокото дишане са доказали своята ефективност.

Автор: Никола Столингс

Източник: unisoultheory.com
Изображения: Francis Bacon (1909-1992)

Webstage.bg използва бисквитки и подобни технологии. Научете повече в нашата Политика относно бисквитките. Вижте подробности. OK