За грациозния баланс в живота и вечната вяра, че има по-светло и по-добро


Girl on the ball, 1905, Pablo Picasso

През 1904 г. Пикасо редовно посещава Cirque Medrano, разположен в близост до неговото ателие на Bateau-Lavoir в Монмартър. Художникът е впечатлен от играта на светлини, сенки и движения под купола на цирка, но интересът му има много по-дълбок смисъл. Година по-късно Пикасо създава една от своите знакови творби „Момиче върху топка”, която поставя начало на Розовия период в творчеството му. Чрез символични фигури от света на цирково изкуство, художникът рисува отражение на своя артистичен живот. Огромният акробат и крехкото момиче са двата полюса в изкуството на Пикасо – творчеството и фантазията от една страна, строгото и фундаменталното - от друга. Близкият приятел на Пикасо, поетът Гийом Аполинер сравнява игривия темперамент на момичето като танц на звезди сред лъчистата хармония на Космоса. Картината „Момиче върху топка” е впечатляващо платно на житейския контраст, единството на противоположностите, различните начала в природата и живота на човека – мощният атлет и крехката девойка, масивният куб и непостоянната топка, монолитната мъжка фигура и клатушкащата се девойка. Без атлета, момичето ще загуби своето крехко равновесие, а без нея той ще бъде смазан от собствената си тежест. Една деликатна игра на баланс, в търсене на хармония.

На фона на пепелявия и нерадостен пейзаж наоколо, в компанията на огромния тъжен акробат, това момиче кацнало върху топка е олицетворение на вечния оптимизъм. Изглежда сякаш й е все едно, че всичко наоколо е безнадеждно – тя има своята магична топка и неизменна вяра в светлото бъдеще. Една крехка девойка, обладана от вътрешната сила на духа, упоритостта и стремежа да продължава напред, независимо от всичко, което се случва в живота й. Именно такива са основните качества на жената Водолей. Дори да настъпи края на света, тя навярно ще е сред първите, които ще пожелаят да колонизират Марс, за да си устроят нов уютен дом на него. И често ще бъдат заобиколени от печални силни фигури, които предпочитат да се потапят в собствената си мъка, вместо да опита да преодолеят трудностите и да продължат напред.

През 1913 г. руският колекционер Иван Морозов купува картината на Пикасо, а след Революцията тя става част от колекцията на Пушкинския музей в Москва.

Картина: Girl on the ball, 1905, Pablo Picasso, The State Pushkin Museum of Fine Arts, Moscow