„Нима защото не можем да достигнем съвършенството, трябва да изоставим учението? Не сме съгласни с тая скотска мисъл. Около нас има и добро, и зло, а на разумния човек подобава да избере най-доброто“

~ Албрехт ДЮРЕР

(Dürer's self-portrait at 26)

1514 г.

Благодарение на Дюрер (1471-1528), изкуството на гравюрата достига до съвършени висоти, а Германия си извоюва славата на място, където тази техника достига своя най-величествен разцвет. Вазари, основоположник на науката „история на изкуството“ по времето на италианския Ренесанс пише, че гравюрата „Меланхолия“ на Албрехт Дюрер хвърля в изумление целия свят.

Съществува версия, че нейният замисъл е свързан с учението за 4-те темперамента. Отначало се смятало, че хората с меланхоличен темперамент са склонни към науката, размишленията и изкуствата. В епохата на Възраждането меланхоличният темперамент бил свързван с представата за гениалността. Съгласно друго мнение, думата „меланхолия“ в този контекст била разбирана като тежки думи и скръб.

Възможно е, двете крилати същества на младенческа и зряла възраст да символизират началото и края на човешкото съществувание, краткостта на живота.

Той се претъркулва така бързо, като огнено кълбо на падаща комета, като помръкнала дъга. Всичко в живота стига своя предел, а прилепът олицетворява тая непреходна истина. Пясъчният часовник и камбаната говорят за това, че краят на света е близо“, споделя големият руски изкуствовед Аркадий Иполитов.

Всички различими образи в гравюрата – мелница, куче, къща без врати и прозорци, гроб, стълба, назъбен нож и портфейл, са символи на Страшния съд и смъртта, предмети, указващи безполезността на светските ни усилия.

Наситена с инструменти и предмети на науката – многостен, магически квадрат и сфера, гравюрата „Меланхолия“ е символ на практическото знание, изкуствата и науките, стремяща се да проникне в тайните на мирозданието, но спряна пред неразрешимите въпроси.

Самият Дюрер в трактата си „Четири книги за пропорциите“ пише: „Нима защото не можем да достигнем съвършенството, трябва да изоставим учението? Не сме съгласни с тая скотска мисъл. Около нас има и добро, и зло, а на разумния човек подобава да избере най-доброто“.

Източник: Государственный Эрмитаж. The State Hermitage museum. Official page.
*Dürer, Albrecht - Self-Portrait (Madrid), 1498, chinaoilpaintinggallery