Ваклуш ТОЛЕВ и неговото тълкувание за зодиакалния знак

(The Hunterian Psalter: Calendar. Zodiac Sign of Libra. Photo by University of Glasgow Library on Flickr)

Везни е седмият зодиакален знак в цикъла от дванадесетте знака. Той е под голямото въздействие на Венера и частично на Луната.

Неговият основен принцип, за да търси по-възвишеното, това е “Аз се колебая”. “Аз се колебая”, за да търси, а когато спре колебанието си – да даде равновесието и хармонията между едното и другото блюдо: между главата и сърцето, между разума и чувствата, между правдата и неправдата. Имам дързостта да кажа: везната, ако й махнете блюдата, ще я видите в Христовия кръст на Разпятието. Ето защо петъкът е съдбовният ден на Везните, денят на Разпятието, на двубоя между Дух и материя. Това е Везни. Махнете блюдата и ще видите кръста, сложете блюдата и ще се видите в еволюцията. И така, в колебанието – центъра на кръста ще търсите. Ще търсите хармония между двете блюда.

Беше речено: Той ще дойде да съди народите. (Марк 19:28) А под съд, когато се говори в християнските евангелия, се разбира управление, ръководство. Значи ще дойде да ръководи, ще дойде да даде път и наистина този път е даден в един вертикал и в един хоризонтал – път Голготски ходен, който с Учението на Мъдростта става път Божествен.

Какъв е тогава символът на Везните? В тази тайна е сложен кръстът, но безспорно преди кръста да бъде осветен е търсен друг символ. И досега обаче човешката наука не можа да изведе везните от кръста, а само от приложеното им правораздаване – богинята Темида (разбира се, с превързани очи) държи везните, за да търси равновесието, справедливостта, правдата. Богинята Темида се счита, според “Теогонията” на Хезиод, за дъщеря на Уран и Гея и е съпруга на Зевс – една от съпругите. Тя е негова съпруга, защото не може един бог, какъвто е Зевс, да не носи правда. Зевс извежда от главата си своята Атина Палада – мъдростта, но ще има и трябва да има и справедливост.

В египетската митология избират знака Везни за Равнодението, защото в това време, когато преминава Слънцето, тогава се измерва житото, за да се прибере в хамбарите. Вижте външната фигура колко е образна – взема се мерилката, тегли се житото. А какво е житото? Какво е зърното? Какво беше речено: Излезе сеяч и хвърли семето и ако някое от тези зрънца не умре, то няма да даде тридесет, шестдесет, сто... Трябва да измерим в себе си какво внасяме от света, за да го изнесем след това като посявка в душите на хората. Така че този образ за Везните е взет от древния Египет, въпреки че най-ярък и най-изразен е чрез Темида, но с малко по-друга нюансировка – мерят човешките доброти и човешките злини.

В Християнството когато внасят идеята за “Страшния съд”, вместо да укротят малко този образ, го правят по-див и по-жесток. Виждали сте картината на Страшния съд. Там е везната и стоят ангелите с копията си и така дълбоко признаваните и уж непочитани (но достатъчно уважавани, щом винаги говорят за тях) дяволи чакат да си вземат жертвите, които са извършили само лоши дела. Ужас! Страшният съд като мотивировка, за да внасяш в душата на човека Бога на Любовта?!

В гръцката митология Везните влизат като измерение на доброто и злото. Там имат своите богини (ериниите) на отмъщението. Но в Учението на Христос отмъщението отпада. Възмездие – да, но възмездие наложено чрез прощение (а не отмъщение, което цял един хор на древна Гърция пее). Отмъщението не е възмездие, то е ожесточаване – изострен е мечът.

“Аз се колебая” – това е сторонността, това е стожерът. Но това колебание трябва да се надмогне, а като се надмогне какво идва? Йерархия на добродетелите! От обикновеното възмездие се върви към прощението, без да се е загубила силата на правдата на Везната. И затова в тази зодия ще се потърси равновесието, справедливостта, жизнената радост, домоседът. Везните са и добри гостолюбци. Разбира се, когато има своето отрицание, в тази зодия могат да се намерят и други неща – като денгубие, като разточителство, като нехайство, които попълват портрета на родените Везни.

В зодия Везни Венера може да ви носи мир, щастие, доволство. В същото време сребърната сянка на Луната носи промяната, носи въображението, а и желанието за популярност (защото под Венера повече има любов, отколкото искане за социална популярност).

Виждате как понякога в един и същ зодиакален знак въздействието на две-три планети ще дойде, за да могат да се съчетават. Там, където има срамежливостта от популярност – сянката на някоя от планетите ще го задвижи и ще го изнесе в подлунието, където ще дойде въображението, а то все пак е популярност, защото написал една поезия и тя е нещо. Така можем да търсим и жизнерадостта.

Трябва да се знае, че под действието на Везните в мъжа се проявява характерът. Везните в жената дават женственост. Освен Девите, и Везните са изящни, много женствени – нещо, което дължат на покровителството на Венера. Е, кое блюдо ще бъде малко по-нагоре, кое надолу, там вече и самата Венера трудно може да определи. Понякога увлеченията могат да дадат навеждане на блюдото на обичта, на любовта, на гостолюбието, но жената Везна има едно преимущество (макар че понякога е много гневна) – да не забелязва, когато едното блюдо малко е вдигнато.

Като отрицателно качество може да се каже още (но това е проява, която винаги може да бъде овладявана) и лекото безгрижие, може да се каже лекомислието и понякога страх от себе си, страх от самота. Това е обща болест за всеки, който не е достатъчен на себе си.Всеки, който не е достатъчен на себе си винаги е имал чувството на страх от самота.В какво може да бъде подчертано това е отделен въпрос, но Везните имат чувство на страх от самота. Разбира се, трудно е човек да бъде достатъчен на себе си, така че да не бъде смутен, че около него нищо няма, а самите Везни искат кръгът, който ги заобикаля, да е хармоничен. Точно затова се стремят към равновесието, към одухотворяването, а то само за себе си не може да не даде смут да търсим духа, да търсим културата; да търсим на другото блюдо нещо, което трябва да уравновесява пустотата, т.е. на блюдото на духа да придаваме разумност, духовност, която трябва да равновесим с това, което нарекохме кръст, или Везни.

Като естество Везната е кардинална, като елемент е въздушна. Щастлив ден, както казах, това е петъкът, числото е шест. Скъпоценният камък, най-носимият и най-предпочитаният, е опалът, който може да се нарече и “камък на надеждата”, защото другото име на “аз се колебая” е “надежда”. Разбира се, там е и диамантът, там е и ахатът (според декадите, на които се разделя зодия Везни).

До такава степен понякога се е съобразявало общественото мнение със зодиакалните знаци, че в средновековието се е считало, че тези, които носят на своя пръст опал, са опазени от чума (а знаете как в средните векове чумата е косила). И затова, когато специалистите разглеждат моменти от историята, намират че в средновековието за известен голям период всички са се кичили с украшения и особено от опал. В Руския двор е било забранено пък носенето на тези скъпоценни камъни, които смущавали Екатерина Велика (макар че заповедта е била по-предишна). Виждате до какви социални конфликти се е стигало в прецизността и във вярата – какъв камък да се носи и срещу какво е. Така че при Везните, да повторя, опалът е камък на надеждата.

Лоши периоди, за зодиално родените Везни, това са от 21 декември до 19 януари и от 21 юни до 22 юли. Съдбовни години – от 41 като прибавяте по седем. Цветовете, които ги хармонизират и които предимно с обич се носят, са светло зеленият, небесно синият, розовият (разбира се, като цялост човек си носи и другите).

Бележити личности в тази зодия има доста много, като например Джордж Клемансо (който погреба България в 1919 г. с т.нар. Ньойски Договор) - една голяма личност на френската политика. Там е Верди, защото тази зодия съдържа написани ноти в душата на всеки везнороден. Изумително музикални са, много обичат музиката, считат я за основа. Така че там е Верди, там е Ференц Лист - големият австро-унгарски композитор (или унгаро-австрийски по-вярно би било, защото той е унгарец по произход, макар че минава за австриец). Там ще намерим Оскар Уайлд, Ганди, Бриджит Бардо и т.н. Всички те са изпълнили ролята си и понеже са се изявили на хоризонта, стават прицелни точки на признание и по-скоро като съблазън ги казваме, отколкото като пожелание всеки да ги изпълни. Защото всеки поотделно след това си идва отново и си е почти същият - не може някой друг да стане Клемансо, освен Клемансо, не може някой друг да стане Лист, освен Лист, който ще се ражда и ще твори. 

Везни са изтънчени, работят върху разума си и на него понякога дават по-предно място, макар че са твърде интуитивни. Това равновесие, което търсят – денят и нощта, тази смяна на равнодението в Космичната цялост, е и източник на тяхната любов за хармония и е мярка в тяхната теза за справедливост. Чарът който носят е обогатен и от изящност в словото. Сред тях се срещат много големи юристи, много добри оратори. Имат благородството да се грижат за другите, имат чувствителност, сприятеляват се с Близнаци, с Лъв и с Водолей. Проявяват и лична суета, но в повечето случаи тя отпада, защото имат изящността на природата, дадена като хубост.

Различните митологии и автори разглеждат и изразяват този зодиакален цикъл чрез различни символи, но във Вавилон за него си остава символът везни. В Египет обаче е бог Сет, в Индия – бог Шива, в Китай – белият Тигър или пък Конят. Но общо взето китайците имат и една по-друга нюансировка за съответните зодии. Там Везните съответстват на Кучето – в аспект не на приятелство, а с критичност. Критичен разум, дълг, справедливост; изискана и приложена грижа. При тях Везните имат антисоциален характер (в смисъл, че не обичат тълпите), повече са индивидуализирани. Така че китайците имат Кучето или символа на Везната като справедливост, като критичен разум, като дълг и като изискана и приложена грижа.

В Юдаизма Везните се свързват със символа палма и със сина на Йосиф – Нанаст, а в културен аспект с притчите на Соломон.

В други астрологии и митологии зодията се свързва с гарвана. В египетската – с Нут, която е богиня-майка – майка на майките, жена на Амон, на която предоставят също така справедливостта, но понякога и арогантността. Другото тяхно божество това е Капи – бог на реката Нил, който дава влагата и реколтата и е едно от космичните божества, което държи два различни атрибута: лотоса като емблема на горния Египет и папируса като емблема на долния Египет. Капи е прям, чист, справедлив и ясен в целите си. Безпокойството за него е повече измислица, отколкото реален живот.

В Скандинавската митология и астрология първата десятка на Везни се символизира с бял имел, който говори за универсалност и за специалност. Родените под знака на белия имел са природно, вродено религиозни. Втората десятка има за символ камелията. Това говори за изтънченост, за дружелюбност и за комфорт. В третата е люлякът, който показва целенасоченост и енергитичност.

Можем още много да говорим върху този знак, но най-същественото, това е, че той е двете блюда – съдията, който стои в съдебната зала. Той е великият Дух, който е нашият съдник вътре между главата и сърцето, между разума и чувството – или центърът на този кръст, който трябва да направи равновесие, за да даде, както казахме, победа на Духа над материята.

Ваклуш Толев Запрянов, известен като Учителят на Мъдростта Ваклуш, е богослов по образование, обществен деятел, лектор и автор на множество трудове с религиозно-философска и културно-историческа тематика, сред които „История и теория на религиите“ в три тома, „Духовните дарове на България“ в два тома, „Седемте лъча на еволюцията“, „Беззаветен завет“ и др., както и на изцяло авторското списание „Нур“. Оригиналните му възгледи, исторически прочит и тълкувания се оформят в самостоятелно учение, което той нарича Път на Мъдростта. (Източник – bg.wikipedia.org)

Изображения: commons.wikimedia.org, pinterest.com