Сакрални библейски сюжети, митология и история, пейзажи, натюрморти. Но преди всичко - гениална живопис, изпълваща сетивата с усещане за извисяваща безметежност. Работите на Диего Веласкес се считат за най-добрия пример на испански Барок.

Едва на 11 той започва да работи като чирак при известния художник маневрист Пачеко. Още на 18 години получава правото да се нарича маестро.

Веласкес необикновено точно улавя характера на моделите в портретите си.С право го наричат „изумителен живописец на безобразното”. Всеки, който погледне платната му, веднага вижда, че сами по себе си те са красиви, но не са красиви изобразените на тях обекти. Особено кръчмарите, готвачите, пияндетата и другите обитатели на обществените низини, които рисува отначало. А също и палячовците, джуджетата и изродите, населяващи испанския кралски дворец и които толкова обича да рисува по-късно. Дори в портретите на Филип ІV, мъж достоен и интелигентен, но далеч не първи красавец, истината не е скрита, реалността не е „ретуширана”, не е украсена. Когато рисува знаменития портрет на папа Инокентий Х, изобразява човек, за когото е видно, че не е склонен да прощава грехове и умът му е потънал в земните, а не в небесните дела. Приближени се притесняват как ще реагира папата, щом види душата си разголена, но виждайки портрета си, той реагира с думите: „Твърде вярно”.

Работите му се отличават не само с творческата си широкоспектърност, но и със смелостта и нововъведенията в художествените решения. Човек с изключително висок морал, наречен от съвременниците си “художник на Истината”.

Диего Веласке едно от най-големите явления в световното изкуство. Отива си на 6 август 1660 година в Мадрид. След смъртта му до наши дни са оцелели около 120 картини, като почти 50 от тях се намират в музея Прадо в Мадрид.

С течение на времето мнозина модерни артисти, между които Пабло Пикасо и Салвадор Дали, отдават почит към Веласкес като пресъздават някои от най-известните му картини.

The Three Musicians, 1617-18, Staatliche Museen, Berlín

Old Woman Cooking Eggs, 1618, National Gallery of Scotland,Edinburgh

The Waterseller of Seville, 1620, Apsley House, London

Retrato de caballero/Francisco Pacheco, 1620-22, Museo del Prado, Madrid

Portrait of Philip IV in Armour, 1628, Museo del Prado, Madrid

The Triumph of Bacchus, 1628-29, Museo del Prado, Madrid

La cena de Emaús, 1628-29, Metropolitan Museum of Art, New York

Equestrian Portrait of Elisabeth of France, 1634-35, Museo del Prado, Madrid

Self-Portrait, 1640

Rokeby Venus, National Gallery of London

La infanta María Teresa, 1648, Metropolitan Museum of Art, New York

Portrait of Innocent X, 1650, Doria Pamphilj Gallery, Rome

María Teresa, infanta de España, 1651-52, Metropolitan Museum of Art, New York

Mariana de Austria, reina de España, 1652-53, Museo del Prado, Madrid

La infanta Margarita, 1653, Kunsthistorisches Museum, Vienna

Portrait of Prince Philip Prospero, 1659, Kunsthistorisches Museum, Vienna

Education of the Virgin, 1617-18, Yale University Art Gallery, New Haven

Juan Francisco Pimentel, conde de Benavente, 1648, Museo del Prado, Madrid

Картини: en.wikipedia.org