Cпopeд дpeвнoгpъцĸия филocoф-cтoиĸ Eпиĸтeт глaвнaтa зaдaчa нa филocoфиятa e дa yчи paзлиĸaтa мeждy тoвa, ĸoeтo e пo cилитe нa чoвeĸa, и тoвa, ĸoeтo e нeвъзмoжнo зa пocтигaнe. Cтpeмeжът ĸъм нeпocтижими нeщa e ocнoвнaтa пpичинa чoвeĸ дa изпитвa чyвcтвo зa нeщacтиe.

За крехкото щастие, от Епиктет и неговите „Диатриби”, и с блестящия превод на проф. Богдан Богданов, който беседваше с Античността и нейните автори до самото си отлитане от този свят на 5-ти август, 2016.

Всяка голяма възможност е опасна в началото. Човек трябва да издържа на това според силите си. Едни неща са съобразно природата, но други не са подходящи за болен от охтика. Упражнявай се да живееш като болен, за да можеш един ден да живееш като здрав. Гладувай и пий вода. Въздържай се известно време напълно от желаене, за да можеш един ден и да пожелаеш разумно. Разумно означава, ако имаш нещо добро в себе си, да пожелаеш правилно.

Малко му трябва на човек, за да унищожи и погуби всичко, малко отклонение от разумното.
За да преобърне кораба, на кормчията не му е нужна същата подготовка, която му трябва, за да го спаси.
Достатъчно е да го насочи за малко срещу вятъра и вече го е погубил.
И да не иска, достатъчно е да се разсее за малко и е погубил кораба.
Нещо такова става и при нас. За малко да задремеш и си отива всичко, което до този момент си събрал.
Затова внимавай за представите си и бъди винаги буден за тях.

За угодливото общуване

Да бъдеш който си. Трябва да си насочиш вниманието най-вече към това положение – да не общуваш свойски с никого от по-раншните си познати и приятели така, че да слизаш до същото като тяхното. Иначе ще погубиш себе си. Но ако ти мине през ума изречението, че „така ще постъпя нелюбезно и той няма да се чувства както по-рано“, спомни си, че нищо не става даром и че не е възможно човек да бъде същият като по-рано, ако не прави същото. Тогава избери кое от двете предпочиташ – дали тези, които са те обичали, да продължат да те обичат по същия начин, като останеш същият като по-рано, или да станеш по-добър, като не получиш същото като по-рано. Защото, ако второто е по-доброто, нека да го предпочетеш и нека да не те откъсват от него другите съображения.

Да се избягва подобно поведение. Никой, който има две поведения, не може да има успех. Ако ти измежду всичко друго си преценил, че това е с висока стойност, че към него се стремиш и че в него са ти усилията, на другото обърни гръб. Иначе това сдвояване ще ти причини и едното, и другото – нито ще успееш, както трябва в новото, нито ще успееш в онова, в което си успявал по-рано. Защото по-рано, искрено насочен към неща без стойност, си бил приятен за тия, с които си общувал. Ти не можеш да бъдеш добър в два различни вида общуване едновременно, ами, колкото добре се отличаваш в едното, толкова няма да си добре в другото. Не можеш, като не пиеш, да бъдеш толкова приятен на ония, с които си пил по-рано. Тогава избери дали искаш да си пияница и да си им приятен, или да си трезв и да си им неприятен. Не можеш, като не пееш, да бъдеш обичан от тия, с които по-рано си пял заедно. Тогава и в този случай избери кое от двете желаеш. Защото, ако за теб по-доброто е някой скромен и приличен човек да каже: „Какво приятно същество!“, остави другото, откажи се от него и нека за теб да бъдат без значение и ония хора. Но ако това не ти харесва, обърни се целият към другото. Стани един от подвизаващите се по кабаретата, един от развратниците, заеми се и с произтичащото от тия работи и ще постигнеш онова, което желаеш. Заподскачай и заподвиквай на танцьора одобрително. Не би могъл да изпълняваш ролята и на Терсит, и на Агамемнон. Ако искаш да си Терсит, трябва да си гърбав и плешив. А ако искаш да си Агамемнон, трябва да си снажен, хубав, а и да си обичаш подчинените.

От „Диатриби”, Епиктет, превод от старогръцки проф. Богдан Богданов
Изображения: en.wikipedia.org, pinterest.com