(Probable self-portrait of Botticelli, in his Adoration of the Magi,1475)
Раждането на богинята на пролетта, любовта и красотата – творение от слънчеви лъчи, морска пяна и диханието на вятъра. Италианският майстор Сандро Ботичели рисува своята ефирна Венера с темперни бои върху платно, пресъздавайки мита за неземната й красота. „Nascita di Venere” – „Раждането на Венера” е поезия на монументалната живопис, създадена в периода между 1482 и 1486 г. Ботичели е първият художник, който издига митологичната тема на пиедестал, достоен да съперничи по значимост и философско съдържание на религиозното изкуство от онази епоха. Подобно на античната Афродита Анадиомена, която се ражда от морската пяна, Венера на Ботичели е изобразена върху раковина, подета от диханието на бога на западния вятър Зефир, който носи пролетта, прегърнат от своята съпруга – нимфата Хлорида (рим. Флора). Фигурата на мечтателно замислената богиня с разпилени руси коси е изобразена в мига, когато неподвижността на статуята се превръща в осезаемо движение. Немският писател и журналист Екарт Петерих споделя, че „Раждането на Венера” би могла да бъде наречена „Възкресението на Венера”, защото с тази картина едно от най-красивите и жизнерадостни божества на Олимп се завръща в западноевропейското изкуство.
(Sandro Botticelli, The Birth of Venus, c. 1486)
Великолепието на картината на Ботичели е в изящна хармония с величието на жената Лъв. Прекрасни, почти идеални създания, които с лекота успяват да накарат останалите да се покорят на царствената им природа. Нима е нужно да добавяме още похвални думи за Лъвовете? Само те могат да се чувстват и държат като звезди във всяка житейска ситуация. Макар в повечето случаи да са победители, които приемат овации, изразът „Дори да се провалям – нека да е грандиозно”, с пълна сила важи за Лъвовете. Подобно на Венера, жената Лъв е олицетворение на недостижимия идеал, който просто има нужда от всеобщо признание.
Днес „Раждането на Венера” на Сандро Ботичели обитава флорентинската галерия „Уфици”.
Картини: en.wikipedia.org