Никой не представлява импресионизма с талант по-изтънчен и с авторитет по-голям от Моризо.
Berthe Morisot, 1875
Édouard Manet, Berthe Morisot with a Bouquet of Violets, 1872
„Салонът на отхвърлените“ е изложението на творби, главно на импресионисти, които журито на реномирания и спонсориран от държавата Парижки салон на изкуствата отхвърля през 1863 година.
Журито не одобрява повече от 3000 творби, които по разпореждане на Наполеон III са представени отделно, в т.нар. Салон на отхвърлените. Сред неприетите са платна на Пол Сезан, Алфред Сисле, Камий Писаро, Реноар, Арман Гийомен, дори „Закуска на тревата“ от Едуар Мане. Днес картините от този период са сред най-ценните експонати в музеите.
Към тази група на отхвърлените принадлежи и една забележителна жена - първата професионална художничка и първата жена импресионист Берта Моризо.
Първата картина на Моризо е изложена в Парижкия салон, когато тя е едва на двадесет и три години, през 1864. Нейните картини участват в цели шест издания на Парижкия салон на изкуствата. Десет години по-късно се присъединява към групата на отхвърлените.
Освен изключително талантлива Берта Моризо е и много красива, което я прави любим модел на най-големите художници по това време. Едуар Мане рисува красивата Берта в продължение на почти осем години. Прави й шестнадесет портрета, изпълнени със страст и възхищение – всичките шедьоври. Красивият й лик запазват за поколенията и Дега, и влюбеният в нея Реноар.
Берта е на 27, когато се запознава с Едуар Мане. Тази среща се оказва една от най-съдбоносните в живота й. Подарява й статив като коледен подарък, а запазената до днес кореспонденция между тях показва силни и топли чувства. Но известният с арогантността си Мане изпитва трудности да признае таланта и способностите на младата жена. По време на една от изложбите й в Парижкия салон, докато транспортират картините й, той бърка самокритиката й с покана да нанесе корекции по тях, което ужасява Берта. В едно писмо той пише: „Младата Моризо е очарователна. Дразнещо е, че не е мъж. Обаче и като жена би могла да допринесе за каузата на изкуството, като се омъжи за някой от Френската академия и всее раздор в лагера на тези дърти глупаци.“
Мане гледа на себе си като на учител на младата Моризо, но има значителни доказателства, че всъщност професионалната им връзка е била съвсем равностойна. Талантливият художник се възхищава от оригиналния стил и композиционните решения на Берта и включва някои от тях в собствените си картини. Берта е тази, която убеждава Мане да започне да рисува пленерна живопис, в която тя вече се е специализирала, вдъхновена от Коро. Берта е и тази, която привлича Мане към кръга от художници, станали известни като импресионисти.
Шест години след срещата им Берта се омъжва за брата на Едуар Мане, Йожен, с когото имат едно дете, на име Джули, която става любим модел на майка си, Мане и Реноар.
Повечето произведения на Моризо са малки по мащаб. Често оставя недовършени външните линии на картините си. Съвременните изкуствоведи казват за нея: „никой не представлява импресионизма с талант по-изтънчен и с по-голям авторитет от Моризо“. Чрез цветовете, които използва, създава усещане за пространство и дълбочина и въпреки че цветовата й палитра е леко ограничена, колегите й импресионисти я наричат „виртуоз колорист“. Рисува ежедневните си преживявания, като картините й отразяват културните ограничения на нейната класа и пол през 19-ти век. Фокусира се върху вътрешния живот и прави портрети, в които може да използва членовете на семейството си и приятелите си.
Картините й отбелязват много успешни продажби. Постига двете най-високи цени на търг през 1875 – съответно 480 франка за картината й „The Interior“ и 320 за „On the Lawn“. През 2013 картината й „After Lunch“ бива продадена на търг от Кристис за 10,9 милиона долара.
After Lunch, 1881
Eugène Manet on the Isle of Wight, 1875
Woman and Child in a Garden, 1883-1884
Hanging the Laundry out to Dry, 1875
Children with a Bowl, 1886
Woman Hanging out the Wash, 1881
On the Lake in the Bois de Boulogne, 1884
Portrait of Two Children, 1893
Cottage Interior, 1886
La Coiffure
In the Bois de Boulogne
Eugene Manet and His Daughter in the Garden, 1883
Landscape at Gennevilliers, 1875
Grain field, 1875
Red haired girl sitting on a veranda, 1884
Julie Manet and her Nurse, 1880
Paule Gobillard, 1887
Summer's Day, 1879
Lucie Leon at the Piano, 1892
The Cradle, 1872
The Fable, 1883
The Artist's Daughter Julie with her Nanny, 1884
The Isle of Wight, 1875
Portrait de Mme Morisot et de sa fille Mme Pontillon ou La lecture (The Mother and Sister of the Artist - Marie-Joséphine & Edma), 1869-70
Young Girl With Doll,1883
The Bath, 1885-1886
Reading, 1873
The Basket Chair, 1882
Young Woman and Child, Avenue du Bois, 1876
Beneath the Lilac at Maurecourt, 1874
Eugene Manet with his daughter at Bougival, 1881
The Mandolin, 1889
Картини: WikiArt