Микеланджело внушава: трябва да съгласуваме поривите на сърцето с проникновенията на ума ~ Слава СЕВРЮКОВА

Шифърът на МИКЕЛАНДЖЕЛО

Внушенията на художника чрез жестовете на образите му, разкрити по психотропен път от свръхфеномена Слава СЕВРЮКОВА  

Michelangelo in his Studio 1849 by Jean Leon Gerome (1824-1904), France

На свода на Сикстинската капела във Ватикана Микеланджело е изобразил: Бог с показалеца на десницата си предава Светия дух на Адам. А "първият човек" протяга към Всевишния показалеца на лявата ръка. Случайно ли е това? Какво изразява позата?

Случайността... За посветените тая дума означава скрита закономерност. Духът на Микеланджело е не по-малко проницателен от този на Леонардо. Ползва послания от небесните канали на Духовността. Художествените му творби също са изградени с вдъхновение свише. Това ги прави неподражаеми. Виждам - откакто е напуснал Земята, 400 години не се е завръщал на нея в плът. А сега на въпроса - Микеланджело изхожда от факта, че лявата ръка е по-близо до сърцето. Знае: лявата половина на човешката същност се свързва с духовното. Дясната - с практическата дейност. Според гениалния художник. Създателят предава Светия дух като искра на живота на Адам с всемогъщата си десница. А "първият човек", приемайки божествено послание с лявата ръка, го приютява в духовния център - сърцето. Разположено вляво, то е по-близо до нашия вътрешен мир. Живописта не е самоцелна. Микеланджело внушава: трябва да съгласуваме поривите на сърцето с проникновенията на ума. Единствено онзи, който подчини действията си на прозорливостта на ума (копие на Висшата мъдрост), може да се нарече Син Божий. Такъв е замисълът на великия художник, закодиран в пъстроцветни, чудно красиви раздвижени форми. 

За скулптурата на Мойсей

Микеланджело е проумял по духовен път, че трябва да извае героя си седящ. Защо ли? Не всичко в живота на Мойсей е правда. Не е изцяло съвършен, но духът му е силен, а вярата колосална. Затова е предопределен да бъде изпълнител на Висшата воля. Да поведе евреите към Обетованата земя. Четиридесет години да снове из пустинята в недоимък, опасности и задушаващ прах, направляван от неугасима надежда. И да постигне целта, на която се е обрекъл, едва в сетния си миг. Предопределено е да съзре Обещаната земя, но да не успее да стъпи на нея. Някога в Египет - поглежда ни Слава, а очите й са променили цвета си от светлокафяви в сиви, - за да защити изпаднал в беда свой сънародник, в изблик на гняв убива египетски военачалник, унизително гаврещ се с него. Законите на кармата са безкомпромисно строги. За тях привилегии няма. ЗА НИКОГО! 

Не друг, Мойсей приема свещените каменни скрижали с Десетте Божи заповеди. Първият път, когато престоява на планината, получава напътствия свише. Но те са прекомерно трудно изпълними. Осъзнал това, пророкът повторно, още по-усърдно, с голяма вяра в милостта на Всевишния се моли. Така му се "дават" известните днес Десет Божи заповеди от Стария завет. На скулптурата Мойсей е изваян с книга в ръка. Целта е да се разбере - човешкият род все повече навлиза в епохата на писмената. Книгата е символ, с идването на Христа, предстои да бъде прието Словото. Тогава "Божиите постулати" ще се преосмислят така, че превес в тях да вземе Любовта.

Свещените скрижали предстои да бъдат намерени от евреите в една пещера след разразил се мащабен природен и социален катаклизъм. Мойсей се е прераждал на Земята и пак е при евреите. Неговата духовна същност се е реализирала преди много-много столетия като пророк Илия. По-късно ще се яви за пореден път, но вече като Йоан Кръстител. Тогава ще отсекат главата му. Така изплаща генерираната някога карма заради инцидента с убийството в Египет... Животът е по-силен от смъртта, макар и тя да е "форма на живот"... 

За Микеланджеловата творба "Пиета"

Вие си въобразявате, че одухотворените образи на Божията майка и поетия в обятията й, току що смъкнат от разпятие Иисус, са измислени от Микеланджело?... Нищо подобно. Той ги получава като внушения от Висшата сила. В интерес на правдата, ще отговоря ето тъй: представеното в скулптурата събитие никога не се е състояло. Никъде назад във времето не съзирам Богородица да държи тленността на Христа. Но какво значение има това, след като идеята на скулптурната група е с толкова затрогващо въздействие? Не друго, Духът, запомнете, направлява великия творец. В основата е на гениалните творби на Микеланджело. Благодарение на това, той няма равен. Виждам: скулпторът се буди в ранни зори. Моли се от душа. И получава разтърсващо вдъхновение. На вълни, на вълни... Едва тогава, ентусиазиран се хвърля на работа. Няма време за сън, покой, храна... Работи като спартанец. За успеха се съди и по онова, от което се лишаваме. Микеланджело не се бои от труда, а диша и гори, гори с него. И обгаря мрамора с извайващите пламъци на дланите си... В състояние на творчески екстаз сякаш свише водят ръката му. Нека не се учудваме - геният работи в транс. Невинаги дори той самият успява да проумее и осъзнае какво е изваял. Скулптурата Пиета извайва преклоненото, сякаш скършено тяло на Богородица в трагично примирение и дълбока майчина скръб. Отмаляла, Мария държи на ръце бездиханния труп на сина си. Пред нас е Божията майка, дарила Иисуса на света чрез своята плът. Преминал през утробата й, се явява на Земята. Микеланджело я представя как, понесла го на ръце, мъчително изпраща божествения му Дух в Отвъдното. Вълнуваща творба, символ на неизмеримата с нищо велика трагедия на майката. Изразява страданието на осъзнатата саможертва в името на Любовта. 

Пред мен е Дева Мария - красиво изящно лице, сякаш е нечовешко. В зелена вталена одежда, с широк колан под бюста от плата на дрехата. Полите й се спускат на елегантни дипли. Около главата В струи нежна светлина. Аз, доколкото виждам, духът й е от друга планета. След въплъщението си като Богородица, втори път не се явява в плът на Земята. Едва към трийсетте си години Светата дева съзнава кого е родила и коя е нелеката мисия на божествения и Син. Много по-късно, след неговото Разпятие и Възкресение, учениците на Христа се събират край нея. Но не да дадат утеха и опора на осиротялата майка, както се очаква, а тя да ги подпомага. Невероятно силен извисен дух - поглежда ни пророчицата с умъдряла усмивка. А очите й сякаш са изплували от други светове. Краят на Христос е съвкупност от две смърти. Спасителят е разпнат. Предателят Юда се обесва. Финалът на живота като, че тържествува. Но той в двата случая е с различна стойност: ''смърт - горчив самоупрек " и "смърт - светло Възкресение". Малцина днес разбират, че завършека на земния път е само приключващ етап от мисията на човека, явил се в плът и кръв на белия свят. И гледат на този финал с безумен атавистичен страх. Защо? Съществуването продължава с духа, но вече в други, неосъзнати все още от повечето хора небесни измерения. 

Любовта между хората напоследък все по-опасно се срива. Все повече се отдалечаваме от духовната висота, за която сме създадени. Не желаем и като, че не сме в състояние да се превърнем в искрени добронамерени братя на ближния. От това произтичат камари земни страдания... Виждам - Любовта макар и бавно предстои да промени този затънал в пороци и духовна нищета свят. И това, сигурна съм, ще стане, но засега още е рано, рано. Далече е времето...

Избрано от книгата: „Прозрения. Свръхфеноменът Слава Севрюкова“, Христо Нанев, изд. Факел, 2011
Изображения: chinaoilpaintinggallery

0 Преглеждания
В този ред на мисли