Да докоснеш душата на музиката, хората, които я създават и публиката, която я попива, е твърде амбициозен план. Задача, по-прилягаща на божествените сили, отколкото на несъвършените хора. Без никакви болни стремежи, фотографията се превръща в съвършен инструмент в ръцете на Валентина Биларева, която улавя музикалната магия. От зрелищните оперни спектакли в Античния театър в Пловдив до по-камерните сцени на поп и рок-музиката, от „Турандот” до Стенли, мелодиите оживяват в светлини и сенки, творящи великолепна симбиоза между две изкуства. Музиката и фотографията се обичат наяве, защото зад обектива стои влюбена и в двете дама. Преди 3 години тя прекрои професионалното си поле на изява и от банков служител стана фотограф. Нейните снимки са най-силният коз в полза на поговорката, че когато силно обичаш нещо, то става по-красиво. Пък и те прави по-красива ☺
За музиката, която твори вълнуващи картини и работата, която идва от сърцето, Web Stage покани на своята сцена фотографа Валентина Биларева.
Как от банков служител стана фотограф?
Банката беше период, в който научих много неща, срещнах и добри хора, и приятели. Но усещах, че нещо ми липсва. Намерих го още при първия си досег с фотографията. Срещата ми с дългогодишния фотограф Соня Станкова ме накара да открия друг свят. Продължих във PhotoScholl, където получих много знания и стойностни приятелства…, и вече не можех да спра. Защото хранех душата си и исках още и още. Реших да направя крачка и да освободя път на порива като напуснах банката – без да имам представа какво ще се случи. И то се случи – душата ми е пълна с любов и усещания, и летя. Не усещам, че работя.
Какъв беше твоят път към сценичната фотография, как се харесахте с операта и музиката изобщо?
Постоянно съм по сцените, заради любовта си към изкуството и многобройните приятели музиканти и актьори. Но да снимам сцена ми се струваше почти невъзможно, макар опитът ми да беше свързан повече със снимки на открито. Покрай семейните и лични фотосесии, които снимах, се случи запознанството и приятелството ми с Лили Бързева, ПР на Пловдивската опера. Тя настоя да опитам. Доста ме окуражаваше, казваше ми, че улавям емоциите, и малко по малко навлязох в уж невъзможното за мен. Трупам опит и придобивам повече кураж като виждам, че се получава. И се заобичахме още повече – с музиката и операта. Благодаря и на директора на Пловдивската опера, г-жа Нина Найденова, за доверието и възможността да работя в техния творчески екип.
Какви са тайните на сценичната фотография, кое е най-трудно и специфично при снимането?
Овладяването на силно контрастни и динамично променящи се сцени е трудно, наистина. Всеки път научавам по нещо ново. А тайните са тайна ☺.
СТЕНЛИ Live, © Valentina Bilareva's Photography
Орлин ПАВЛОВ Live, © Valentina Bilareva's Photography
Славин СЛАВЧЕВ, TOTO Tribute, © Valentina Bilareva's Photography
Иван ЛЕЧЕВ, концерт на ФОНДАЦИЯТА, © Valentina Bilareva's Photography
Фънки, концерт на СТЕНЛИ, © Valentina Bilareva's Photography
Тони Димитрова Live, © Valentina Bilareva's Photography
Любовта на феновете, Свилен Ноев от ОСТАВА, © Valentina Bilareva's Photography
Наско ПЕНЕВ, БТР, © Valentina Bilareva's Photography
Имаш много приятели - музиканти и възможност да запечатваш техните моменти от сцената. Какво мислят те за портретите, които си им направила?
О-о-о, казват ми, че съм уловила тях самите, хубави моменти. Харесват се, радват се и моето сърчице тупти от задоволство.
Предизвикателство ли е да снимаш зрелищните оперни спектакли в Античния театър и с какво трябва да е готов да се бори един фотограф там?
Имах честта на снимам представленията на Opera Open миналия сезон в Античния театър в Пловдив. Чакам с нетърпение и новия сезон. Грандиозните спектакли, съчетани с прекрасните залези ми спират дъха. Влизам в друга реалност. И после на снимките гледам какво е било. На открито най-голямо предизвикателство е времето, но дори когато е лошо, винаги може да излезе ценен кадър.
Opera Open, Пловдив 2017, © Valentina Bilareva's Photography
Opera Open, Пловдив 2017, © Valentina Bilareva's Photography
ТУРАНДОТ, Opera Open, 2017, © Valentina Bilareva's Photography
Марио ХОСЕН, Орфей и Паганини, OPERA OPEN, 2017, © Valentina Bilareva's Photography
Светът на АЛИСА , Държавна Опера Пловдив, © Valentina Bilareva's Photography
Орлин Горанов на своя 60-годишен юбилей след спектакъла Човекът от Ла Мачна, © Valentina Bilareva's Photography
Орлин Горанов и Мариан Бачев в Човекът от Ла Манча, © Valentina Bilareva's Photography
Хоровият диригент Драгомир Йосифов, © Valentina Bilareva's Photography
Най-ценният урок за теб във фотографското изкуство?
Всеки урок е важен за мен. Няма да спра да уча и да снимам, докато имам този плам. И няма да забравя думите на моя преподавател от PhotoScholl, Начо Каменов: „Вземем ли се много насериозно, спукана ни е работата...”
Най-забавната ти случка по време на снимки?
То с думи не може да се опише – една снимка казва всичко – че и бебетата обичат изкуството и стоят кротичко, докато аз работя.
© Valentina Bilareva's Photography
Мария Тонева
Всички снимки © Valentina Bilareva's Photography
Вижте повече на: Valentina Bilareva's Photography (Valentina Bilareva Photography)