Взорът бистър, чомбазът вчесан, а мустаките неразчорлени ♥ Кандидат-кметове и общинари през 1890 г.

„Кога се възправя пред людете, лицето-поданик требва да се напрегва с цел сдобиване на достолепен вид и да придава на ликът си ведро и благо изражение.“

1890-та е годината, в която са публикувани следващите изисквания за кметове и общинари. Име, образованост, финансово състояние, външен вид, са сред отправните точки, обрисуващи облика на образцовия кандидат. 

Споделяме интригуващия текст от ФБ страницата на социолога, писател и политически деятел Петко Симеонов, съучредител на СДС, получил ги като полезни насоки за размисъл от професора по социология Георги Фотев.  

(Варненските кметове, управлявали града в периода 1881-1935. Фотографията е направена през 30-те години на ХХ век. Отдясно наляво, първи ред: Дамян Перелингов, Коста Ранков,д-р Ангел Пюскюлиев, Иван Церов, Добри Филов. Втори ред: Златан Бръчков, Първан Бянов, Жеко Жеков, Станчо Савов, Никола Попов, Господин Ангелов. Трети ред: Петър Стоянов, Асен Брусев, Теодоси Атанасов)

1890 г. 

Препоручения за бъдеща деятелност към онези мераклии-поданици на княжеството, които веч са кандисали или все още се назландисват да се надпреварват за кметове и общинари:

1. Откъм Финансиалност.

Лицето-поданик требва да бъде задължително финансиално състоятелен. Туй ще рече, че отнапреж требва да е струпал и заделил парици, имот и добитък, та га седне на кметский или чиновнический стол, да не посегва скрито и тайно в общинската хазна, орезилявайки по тоз начин себе си, челядта си, родата и достлука си (приятелите) пред гражданството и своите душмани.

2. Откъм Външен изглед.

Кога се възправя пред людете, лицето-поданик требва да се напрегва с цел сдобиване на достолепен вид и да придава на ликът си ведро и благо изражение. Одеждите му следва да са в опрятно състояние, взорът бистър, чомбазът вчесан, а мустаките неразчорлени. От само себе си се подразбира за каяфетът (тоалета), тъй щото кошулята да е прана и добре подгащена, поясът пристегнат, беневреците закопчани и опети, а горната дреха – изчеткана и нелекьосана. Ще е добре, ако не личат кръпки тук таме, а ако ги нема хич – още по-добре. Кога се падне да посетува сборища, вечеринки, градското театро, а също по празници и на черкуване, лицето да е облечено и натъкмено в най-новий си кат дрехи и обязателно с лъснати чизми. Кога лятос е много жежко и лицето се запотува бая, не вреди по начесто да си мий табаните, чаталът, под мишците, ушите и вратът, та кога се доближава до съмишленици и симпатизанти, да не го позаобикалят от далеч и да си затъкват носът по причина на изригваната воня. Кога се удаде лицето да е покането от по-преди на попийване и поядване заедно с други хора или съпартизанти, да не се наядва отнапреж с чесън и други таквиз дъхави откъм зловония зелении или престоял и залоен овчи джигерец. Да седи благопристойно на посоченото му место сред дружината, да не гръмогласничи, да не размахва безпричинно членовете си нагоре-надолу, да не пръхти, да не се дръгне и оригва, сумти и попръдва. По тоз начин няма да се погнусяват от него и да го имат за по-долен и нефелен, а тъкмо напротив.

3. Откъм Фамилия.

Добре е лицето-поданик да е оженето, да има мила и свестна булка, послушна и любвеобилна челяд, и добрейши майка и баща, та кога фамилията излезне по празник из чаршията или в черковата, всячески да внушава почтителност, идеалност и умиление. Ако се появи неожидан зор по некой начин да въдворява ред и послушание, да не устройва тутакси сеир на зяпачите, градските кибици и безделниците, а чак у дома си, после произшествието да гълчи и побийва непокорните деца и жена си на скрито, зад дуваря или перделъка.

4. Откъм Ред и Почитание.

Лицето-поданик да признава, уважава и почитува върховенството на законът, по-горните чинове и князът. Ако се случи да бъде избран за кмет или общинар, всячески да подпомага деятелността на приставът и стражарите, с цел сдобиване на почтеното гражданство, търговците и еснафа с най-големо спокойствие и рахат. Да се явява немедлено денем или по нощята при зов за помощ срещу напаст от чапкъни, нехранимайковци и шашкъни. Същите тези, що причиняват със своите злодеяния, безчинства или йерхонски пиенски вой всекакви беди или душевно неразположение на почтените люде, да се озаптяват овреме. По подир озаптените синковци-човеконенавистници да бъдат запирани в кауша, а при повторно провинение, потретяване, почетвъртяване и пр. да бъдат доволно понабийвани, че и обилно понабъхтявани за назидание от некой по-снажен и налят стражар, но само по дебелите меса, пищялите и кунките, а не по главата – по причина придобиване на безпаметност или улавост.

5. Откъм Образователност.

Лицето-поданик да е безсъмнително грамотно, да владей краснописа задоволително, да чете бързо на ум, без да блещи очи и явно да шава с бърни, а най-подир да владей удовлетворително прости сметки, таблица за умножение и други аритметически мурафети. Твърде добре ще е ако умее да изразява словесно мислите си гладко, ясно, без запъване, мънкане, безпричинно покашлюване и други телесни звуци, като през целото това време ликът му возприема братолюбив, возвишено-ласкав и одухотворен образ. Ако прави ката дневно таквиз упражнения у дома си пред огледалото, лицето-поданик неминуемо ще се изпедепца до подобие на Цицерона. Кога пристигне в градът или селото по-горен и по-начетен партиен началник, подначалник или друг откроителен заповедник, лицето да слуша осторожно и записва в тефтеря препоруките му. Да си туря любезна гримаса даже кога гостенинът гълчи, попържа и излива ядът си за разни неудачия, серсемлък, слабоумни деятелности и дивотии, сътворени от местната партийна дружина и нейните баш-сайбии. Така лицето ще изпъкне със своята старателност, прилежност и всеотдаденост към делото.

6. И като Окончание.

Ако, прочитайки осторожно 2-3 пъти тез препоруки, лицето-поданик съблюдава точ в точ или се доближава съвсем до горните рекомендации, с Божия помощ и повече късмет може да се надева на успех. Пък сетне... ако работи с пламенност, хъс и жар на ползу роду, кога му свърши мандатността, ще може честит и с високо вдигната глава да мине из чаршията, ра достовете, еснафа и другите първенци да му свалят кама, да му казват „Сполай ти” и „Аферим”, та даже да му целуват десницата и да го примолват да кандише за повторка на мандатът.

Източник:  FB Petko Simeonov
Снимка: Варненските кметове, управлявали града в периода 1881-1935. Фотографията е направена през 30-те години на ХХ век. Отдясно наляво, първи ред: Дамян Перелингов, Коста Ранков,д-р Ангел Пюскюлиев, Иван Церов, Добри Филов. Втори ред: Златан Бръчков, Първан Бянов, Жеко Жеков, Станчо Савов, Никола Попов, Господин Ангелов. Трети ред: Петър Стоянов, Асен Брусев, Теодоси Атанасов, catalog.libvar.bg

В този ред на мисли