Човек може да бъде крив, но да е от полза за обществото ♥ Невзат ТАРХАН

Турският невропсихолог проф. Невзат Тархан и неговият анализ за общата изгода и личните облаги, назаем от притчата на персийския поет и мистик Руми.

(Gardener with a Wheelbarrow, 1884 - Vincent van Gogh)

~ Отрицателен модел на мислене: 
Мога да бъда полезен, като се правя, че не виждам недостатъците си. 
...

~ Притча от Руми

Градинарят и изсъхналото дърво 

Един градинар отиде в градината и се захвана да сече изсъхналото дърво там. Изсъхналото дърво му рече: 

- Юнако, защо сечеш главата ми, без да имам грях и вина? 

Градинарят отвърна: 

- Мълчи, злонраво същество. Не е ли достатъчна вина това, че си изсъхнало? 

Сухото дърво отвърна: 

- Аз съм право, а не криво. Защо ме сечеш, без да имам вина? 

Градинарят каза: 

- Да беше нещо добро, пък де да беше криво, но не и сухо! Ако беше така, щеше да привлечеш живата вода, да се смесиш с нея и да откриеш живота. Семето ти е било лошо, коренът ти е бил лош и не си могло да станеш красиво дърво. Ако хубав клон на дърво се присади към едно лошо дърво, то тази красота ще разхубави и природата на лошото дърво. 
...

~ Общата духовна изгода може да е по-важна от личните облаги и да носи повече печалба 

Дървото в историята се описва като право дърво, което обаче е сухо и не носи никаква полза на другите. Чрез посланието, отправено с възражението дървото да бъде отсечено, по ироничен начин се разказва, че това, че човек изглежда добре, не означава непременно, че той е добър. Освен това се набляга на факта, че обществената полза е по-важна от индивидуалната правота на човека. Ако човек прахосва някой обществен източник заради своята правота, то тази правота е вредна. Такъв вид правота не бива да се одобрява. 

По време на криза е нужна гъвкавост. Има моменти, които налагат да се отправи коментар по отношение на правотата. Когато правотата не се схваща според обществената полза, тя добива отрицателно значение в обществото и губи стойност. Дървото трябва и да е право, и да е влажно. Ако не може да е право, по-добрият вариант е поне да бъде влажно. Защото човек може да бъде крив, но да е от полза за обществото. Дори има предания, че в деня на страшния съд някои хора, които имат сериозни нарушения по отношение на богослужението си, поради ползата, която са допринесли за обществото, са били приети при Бога. 

Личните недостатъци на някои хора остават незначителни на фона на ползата, която те носят на обществото. Мъдрецът работи върху себе си, ученият работи върху другите, а просветеният работи и върху себе си, и върху другите. Чрез мъдрост човек може да напредне в духовно отношение. А друг може и да не постигне добри резултати със себе си, но да бъде спасен поради доброто дело, което върши, когато напътства и възпитава добри хора, и поради техните добрини. По тази причина, както съществува цялостно качество в индустрията, така съществува и цялостна печалба в духовния успех. 

Ако човек, който си мисли „ще успея“, не прави нищо, той ще заприлича на негодно дърво. Ако на лошото дърво се присади добро дърво, тогава и то ще започне да дава плодове и да има полза от него. Тогава никой градинар не би го отсякъл. Ако дори едно лошо дърво може да се промени от досега с доброто, тогава лошият човек със сигурност може да се поправи. Макар и хората да имат някои лоши черти, не бива да се забравя, че чрез някои свои постъпки те могат да дадат път на доброто. 
...
~ Цитат от Месневи:
Старият и опитен разум ще те дари с нова съдба. (III, 147)
...

От: „Словото на Руми като терапия“, Невзат Тархан, изд. „Прозорец“, 2020 г.
Картина: Gardener with a Wheelbarrow, 1884 - Vincent van Gogh; chinaoilpaintinggallery

В този ред на мисли