Дейвид Зин и неговите тебеширени шедьоври

Мичиганкският илюстратор Дейвид Зин оживява улиците на Ан Арбър със своите триизмерни тебеширени рисунки от 1987г. насам и прави родното си място значително по-живописно и интересно. Сред героите му има риби, мишки, чудовища, летящо прасе на име Филомена и зелено извънземно на име Слъго, но техният живот, за съжаление продължава само до следващия дъжд.

45-годишният Зин работи като графичен дизайнер и илюстратор на детски книжки. Но един ден, през 2001 г. решава, че не желае повече да прекарва дните си пред компютъра и излиза навън.

Всичко започна с разбирането, че ако изляза навън и рисувам с тебешир на тротоара, технически пак ще творя, така че пак ще си върша работата.“

Сега той прекарва много повече време, рисувайки навън, отколкото на официалното си работно място.

Благодарение на социалните мрежи творбите му бързо набират популярност. Зин изпраща снимки на произведенията си във Фейсбук на брат си и изненадващо за него аудиторията му се разраства бързо, извън пределите на семейството му.

Изведнъж хората започнаха да ме спират на улицата и да ми казват, че изкуството ми е много популярно в Китай. Не знам как е попаднало там, но е хубаво как работят социалните медии.“

Зин използва тухли, пейки, дупки, пукнати, улични инфраструктури. Смята несъвършенствата на тротоарните и уличните площи за свое предимство. „Свързването на точките“ на тротоара е неговото вдъхновение. Смята, че е доста по-интересно от запълването на бяло платно.

Несъвършенствата на околната среда са изключително вдъхновяващи платна. Това е пълната противоположност на празното платно, което аз, а сигурен съм и много други артисти, намираме за плашещо. Защото има твърде много възможности – бялото платно е толкова празно, стерилно – и се усеща огромно напрежение относно това, дали творбата, която се каниш да създадеш ще бъде подобрение върху този идеален лист бяла хартия или само ще го развали. Тротоарът е напълно различен. Хората се разхождат върху него, повърхността му е мръсна и напукана. Да не говорим, че тебеширените рисунки са временни. Което носи на творческия процес изключителното чувство за освобождаване.“

Снимки: Art people gallery