„Рембранд е толкова дълбоко мистериозен, че казва неща, за които дори не съществуват думи в различните езици.“ – Винсент ван Гог

(Self-portrait with dishevelled hair is an early self-portrait by the Dutch artist Rembrandt, 1628, Rijksmuseum Amsterdam)

Рембранд ван Рейн се ражда на 15 юли 1606 година в провинцията на кралство Холандия, в семейството на мелничар. Посещава латинско училище, на 13 години започва да учи живопис, а когато е на 17 години попада в Амстердам при известния майстор на четката Питер Ластман. На 19 години се връща в родния си град, събира свои ученици и заедно с приятел отваря собствено ателие.

Когато е на 25 години отива да живее в Амстердам, където се запознава с работите на най-популярния по онова време художник – Рубенс, което му оказва силно влияние. Рисува множество портрети, в които мимиката на лицата е предадена до съвършенство.

Рембранд е един от първите, който започва да изобразява на платната си хората, търсейки движението –картините му като че ли имат един нов слой реалност, което пък дава тласък на живопистта по цял свят.

Историците на изкуството, давайки оценка за влиянието на майсторството му, твърдят, че Рембранд изпреварва с два века своето време. Най-голям интерес в работите му предизвиква търсенето на предаването на човешките емоции, вниманието към и много финото предаване на детайла.

При внимателно разглеждане на произведенията му, се появява чувството, че авторът е бил притежател на знание, достъпно за малцина. В работата си той явно се базира върху научни познания за светлината, както и за пространственото разположение на предметите.

Когато човек гледа съвременните интерпретации, погледът му е неизбежно прикован от очите на нарисуваните персонажи и е трудно да се отдели от тях.

До средата на XX век се смята, че е автор на повече от 600 картини, около 400 гравюри и 2000 рисунки. През 60-те години на XX век е създаден Проект за изследване на Рембранд, в който участват голям брой учени, които изследват критично неговото наследство и ограничават броя на картините със сигурно авторство на около 300. Броят на неговите печатни гравюри се променя по-малко –  на почти 300. Вероятно през живота си Рембранд създава много повече от 2000 рисунки, но до наши дни оцеляват много малък брой – изследванията в тази област продължават, като някои експерти преценяват броя на автентичните рисунки на по-малко от 100.

(Musical Allegory, 1626, Rijksmuseum Amsterdam)

(Tobit Accusing Anna of Stealing the Kid, 1626, Rijksmuseum Amsterdam)

(St. Paul in Prison, 1627, Staatsgalerie Stuttgart)

(Jeremiah Lamenting the Destruction of Jerusalem, 1630, Rijksmuseum Amsterdam)

(Andromeda, 1630, Mauritshuis, The Hague)

(Simeon in the Temple, 1631, Mauritshuis, The Hague, Nederland)

(An Old Woman Reading, probably the Prophetess Anna, 1631, Rijksmuseum Amsterdam)

(A Man Wearing a Gorget and Plumed Cap, 1631, J. Paul Getty Museum, Los Angeles)

(Portrait of Nicolaes Ruts, 1631, Frick Collection, New York)

(Portrait of a Woman, 1632, Metropolitan Museum of Art, New York)

(Portrait of Jan Rijcksen and his Wife Griet Jans, 1633, Royal Collection)

(Portrait of Johannes Wtenbogaert, 1633, Rijksmuseum Amsterdam)

 (Man in Oriental Costume, 1633-34, National Gallery of Art, Washington)

(Christ in the Storm on the Sea of Galilee, 1633, Stolen from the Isabella Stewart Gardner Museum, Boston)

(Flora, 1634, Hermitage Museum, Saint Petersburg)

(The Descent from the Cross, 1634, Hermitage Museum, Saint Petersburg)

(Sophonisba Receiving the Poisoned Cup, 1634, Museo del Prado, Madrid)

(The Rape of Ganymede, 1635, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

(Self-portrait Transformed into a ‘tronie’, 1633-36, Gemäldegalerie, Berlin)

(The Risen Christ Appearing to Mary Magdalene, 1638, Royal Collection)

(Two Dead Peacocks and a Girl, 1639, Rijksmuseum Amsterdam)

(‘Portrait Historié’ of a Couple as Isaac and Rebecca (known as ‘The Jewish Bride’), 1665, Rijksmuseum Amsterdam)

 Изображения: chinaoilpaintinggallery