„Само Бош е достатъчно смел, за да си позволи да изобрази човека такъв, какъвто е отвътре.“

2016 е годината, в която се навършват петстотин години от смъртта на Йеронимус Бош. Точната дата на раждане на гениалния художник не е известна, но се смята, че е роден около 1450 г. Умира през 1516.

Тъй като художникът не е имал навика да датира картините си, на историците се налага сами да изготвят хронологията в неговото творчество и да дават имена на картините му. Освен, че не ги датира и рядко ги подписва. Това дава повод за множество спекулации, копия, имитации и фалшификации, но според официалното мнение на експертите до днес са оцелели само 25 платна.

Йеронимус Бош е признат за най-важния художник от периода между късното Средновековие и Ренесанса. Основното послание в творчеството му е, че човек е отговорен за своето спасение и сам ръководи съдбата си чрез избора между светлината и мрака. Картините му са странна комбинация от реалност и фантазия, гротеска и фарс. Той е първият западноевропейски художник, който се отделя от религозния канон и създава свой собствен свят, започва да отразява собствените си разбирания за добро и зло. Използва образи на демони, полухора, полуживотни и машини, за да пробуди чувството на страх и обърканост и за да изобрази човешкия облик на злото. Темите, които засяга са непознати в изобразителното изкуство по онова време, което го прави абсолютен новатор в областта на образите и изразните средства, които удивляват със своето изящество и загадъчност. Картините му съдържат множество детайлни и подробни символни фигури. Изкуствоведите го определят като първия сюрреалист, заради изключителния колорит и невероятните светове, които изобразява в своите картини.

Векове наред философи, мислители и изкуствоведи спорят за значението на най-прочутото му произведение „Градината на земните удоволствия“ – огромния, наситен с детайли и убедително гротесков триптих, който изобразява сътворението на Света и проникващия сред хората грях. Още през 1605 година монахът Йосиф Сигуенц пише:

"Според мен различието между картините на този художник и всички други, се състои в това, че повечето се опитват да изобразят човека такъв, какъвто изглежда отвън, само Бош е достатъчно смел, за да си позволи да изобрази човека такъв, какъвто е отвътре."

Още по-голяма загадка е как младеж от северната част на провинция Брабант, който почти не е напускал родния си Хертогенбос, знае толкова много за света, за чужди и далечни земи, за миналото, настоящето и бъдещето на човешкия дух и за страховете, които го измъчват. За да успее да нарисува тези картини, Бош трябва да е изживял няколко живота, обходил няколко свята, погубил и възродил няколко от собствените си души.

Но все пак може би най-голямата загадка e как се оказва така, че един човек от Средновековието, който би трябвало да е с архаични разбирания по съвременните стандарти и за живота, на когото не се знае с положителност почти нищо, в продължение на пет века винаги е актуален. Невероятно е докъде се разпростира присъствието му в съвременната попкултура.  Изпълнители като Майкъл Джексън, Дейвид Бауи, Мерилин Менсън, Джим Морисън, Металика и Дийп Пърпъл, режисьори като Пиер Паоло Пазолини, Гийермо дел Торо и още много – всички те признават, че черпят вдъхновение от него.

„Почетен доктор по кошмарите” и „Сюрреалист преди сюрреализма” са само част от безбройните звания, които сега получава от поклонниците си, в опит да си обяснят мистериозната му личност и творчество.

Нужно е дълго време да се взираме в картините на Йеронимус Бош, за да сме в състояние поне малко да се докоснем до посланието, което ни е завещал, но със сигурност в това послание има много неща, за които ще е по-добре никога да не разбираме.

Haywain, 1500

Crucifixion with a Donor, 1480-1485

Crowned with Thorns, 1495-1500

Adoration Of The Child

The Garden of Earthly, 1500

The Garden of Earthly Delights (detail), 1500

Garden of Earthly Delights (detail), 1500

The concert in the egg, 1480

Adoration of the Magi

The Carrying of the Cross, 1480

Temptation of St. Anthony, 1505 - 1506

Изображеня: wikipedia.org