Някъде между съня и реалността...
Сюрреализмът е революционно течение в изкуството, което след 20-те години се разпространява из целия свят. Представлява психически автоматизъм, който предлага изразяване – вербално, писмено или по всякакъв друг начин, на истинското функциониране на мисълта. Диктовка на мислите при отсъствие на всякакъв контрол, налаган от разума, лишена от всички естетически и морални грижи. Стремежът е да се разрушат всички други психически механизми и да се заменят при решаването на всички принципни проблеми в живота.
Белгиецът Рене Магрит е един от представителите на зората на сюрреализма. За разлика от много велики художници е оценен още приживе. Картините му дължат поразяващия си ефект на откраднатия смисъл – без да губят своята разпознаваемост, предметите успяват да изградят сложни метафори. Самият художник споделя, че единствената му цел е да склони зрителя към размисъл.
Гениалният белгиец притежава характерен интелектуален стил и невъзмутимост, чрез които изгражда парадоксален свят, способен рязко да ни изтръгне от безразличието. Очарован е от свързването на противоположности, картините му носят мистично чувство и тревожност.
Как е възможно да се живее с такова чувство на обърканост?! Мрачен като погребален агент, стриктен като учител по математика, сериозен като банков чиновник, през целия си живот Магрит следва едни и същи привички, ежедневието му е подредено и банално и абсолютна противоположност на характерния за художниците бохемски живот. Цели 45 години споделя съществуването си с една и съща жена. Обитава скромна къщичка в Брюксел със зелена морава и саксии с цветя на прозорците. Рисува по същия начин, по който и живее – спокойно. Но винаги е трудно да се разбере какво мисли...
(René Magritte in Bowler Hat - portrait by Duane Michals, 1965)
Моята живопис представлява видими образи, които не крият нищо; те будят тайнственост… Тайнствеността също не означава нищо, тя е непознаваема.
Всичко пред взора ни има скрита страна, която винаги искаме да видим, но това е невъзможно. Хората пазят старателно своите тайни...
Всеки предмет навежда на мисълта, че съществува и друг, който се крие зад него.
Ако сънят е превод на живота ни когато сме будни, будният ни живот също така е превод на съня.
Моите рисунки не са съновидения, които ни отвеждат в дебрите на съня, а такива, които ни пробуждат.
The Son of Man, 1964
Man in a Bowler Hat, 1964
Faraway looks, 1927
Act of violence, 1932
Homage to Mack Sennett, 1934
Checkmate, 1926
Secret Life IV, 1928
Attempting the Impossible, 1928
Portrait of Stephy Langui, 1961
A friend of order, 1964
High Society, 1962
Delusions of grandeur, 1948
The big family, 1963
The false mirror, 1928
The king's museum, 1966
The happy donor, 1966
The lovers, 1928
Good faith, 1965
The face of genius, 1926
The difficult crossing, 1926
The double secret, 1927
The Listening Room, 1952
The Postcard, 1960
The therapeutist, 1937
(René Magritte and Golconda painting, 1965, © Steve Schapiro) (René Magritte with The Son of Man, 1964, © Bill Brandt)
Картини: WikiArt
Снимки: Sylphies Hideout