Вече десетилетия наред роденият в Мюнхен Зеп Веркмайстер е един от водещите джаз-фотографи в Германия. Той е автор на одухотворени черно-бели портрети на велики музиканти като Луис Армстронг, Ела Фицджералд, Оскар Петерсън и Майлс Дейвис, създадени в Мюнхен, Париж, Ню Йорк и на международни фестивали. Фотографии на Веркмайстер красят обложките на безброй музикални плочи, плакати и книги и са част от джаз-публикациите на Йоахим Ернс Берендт.
Почти непознати досега остават фотографиите на Веркмайстер от 60-те и 70-те години, отразяващи уличния живот на Ню Йорк – очарователен поглед към турбулентния поток на живота в американския метрополис. По това време улиците на Ню Йорк са трибуна на остри социални противоположности. Разкош и бедност вървят ръка за ръка, класовите различия между бели и цветнокожи се проявяват открито в уличния живот. Сред тази сурова, не винаги свободна от насилие атмосфера Зеп Веркмайстер изобразява цялата панорама на нюйоркското градско общество със своята камера Rolleiflex: боклука, пропадналите и бездомниците от една страна и богатите, облечени по последна мода градски жители от друга.
Сред тях има много чудновати персонажи, които изпъкват на фона на масата от анонимни лица и са уловени в неочаквани моменти. Тези диаметралности стават очебийни за Веркмайстер най-вече, когато насочва камерата си към занемарените къщи под наем в Бронкс или Bowery Lane и в следващия момент запечатва с обектива си витрините на най-престижните бутици на Пето авеню. Пронизителната нюйоркска панорама обхваща изображения на изтърбушени американски автомобили, пияници и наркомани, както и изключително елегантно облечени минувачи, които с дендистки маниер тържествено демонстрират появата си.
Зеп Веркмайстер, автопортрет, 1968
Ню Йорк, Театралният квартал в Манхатън, 1967
Ню Йорк, Театралният квартал в Манхатън, 1966
Ню Йорк, площадът Таймс Скуеър, 1967
Ню Йорк, Театралният квартал в Манхатън, 1966
Ню Йорк, Village East, 1966
Ню Йорк, Харлем, 1965
Ню Йорк, Пето Авеню, 1967
За белокож фотограф разходките и правенето на снимки в квартал, населяван предимно от цветнокожо население, не е лесна задача, спомня си Веркмайстер: „Като белокож в много от кръчмите не ми сервираха. Не ме удостояваха с внимание, не ме виждаха дори. Все едно ме нямаше, бях съвсем невидим." Това от друга страна му дава свободата съвсем незабелязано да наблюдава пъстротата на живота около себе си и да я улавя със своята камера. Така се раждат наситените с атмосфера фотографии, които без капка фалш отразяват поведението и специфичното емоционално състояние на хората.
Със своите изображения Зеп Веркмайстер се нарежда сред представителите на продължаващата вече десетилетия традиция на европейската и американската улична фотография. Анри Картие-Бресон, Уилям Клайн, Лизете Модел, Уиджи, Гари Виногранд, Томас Хьопкер и скорошното откритие Вивиен Майер са едни от строго профилираните документалисти в този жанр. Зеп Веркмайстер няма защо да се притеснява от сравнението с тези известни фотографи – нюйоркските му творения се доказват без проблем и са същинско откритие в историята на следвоенната фотография. Необичаен е фактът, че Веркмайстер снима цветно още в най-ранните години от развитието на цветната фотография, десетилетие преди Стивън Шор и Уилям Егълстън да въведат цветната улична фотография в студиата по цял свят.
От решаващо значение за Веркмайстер през онези години са цветните фотографии на великия австрийски фотограф Ернст Хаас и безкомпромисното творчество на Даян Арбъс. Зеп Веркмайстер се среща с фотографката в Ню Йорк и нейната личност се запечатва трайно в съзнанието му.
Уличния живот Зеп Веркмайстер снима и със Super 8-филмова камера. Представени са подобни мотиви, които същевременно отразяват ритъма и динамиката на ежедневието. В рамките на изложбата New York Life lines се прожектира наскоро монтиран филм за Ню Йорк с оригинални фотографии на Зеп Веркмайстер. Възкресяването на тези творчески произведения и вълнуващото пътуване назад във времето към Ню Йорк от 60-те и 70-те години стават възможни благодарения на Германското сдружение „Културна агенция". Активната ангажираност от страна на сдружението цели да привлече вниманието на по-голяма част от обществеността върху творчеството на Зеп Веркмайстер. Изложбата е на разположение на посетителите до 27-ми септември 2015 в Градски музей Мюнхен.
Източник: muenchner-stadtmuseum.de
Снимки: muenchner-stadtmuseum.de, nikon-fotografie.de