Джак Никълсън: Хората, които говорят с метафори, могат да ми насапунисат чатала

Кавалер от старата школа, стар разбойник, неустоим мъж, брилянтен актьор. Дори на 77, Джак Никълсън присъства ярко в живота на Холивуд и по трибуните на любимите си баскетболни звезди "Лейкърс". Нищо не е в състояние да подразни Джак повече от лицемерното поведение – най-вече на журналистите. Точно едно такова интервю произвежда и жилещата му реплика за "метафорите". Джак може да бъде режисиран единствено на снимачната площадка. В живота той е непредсказуем, спонтанен и откровен до сащисване. Герой със собствена гледна точка, здраво обрамчена от житейска философия, достойна за споделяне.

(Jack Nicholson by Brigitte Lacombe, 1990)

МОЯТ ДЕВИЗ Е "Живей с удоволствие!".

♠ ЧЕСТО СИ ЗАДАВАМ ТЕОРЕТИЧЕСКИЯ ВЪПРОС – ако започвах кариерата си днес, щях ли в края на краищата да се снимам в порнофилм, за да оцелея?

ОБИЧАМ да работя с жени-режисьори. Те нямат нищо против, да ме превърнат в обаятелен мъж.       

АЗ СТАВАМ НЕКОНТРОЛИРУЕМ, това е истина. Никой не крещи и не обижда повече от мен. Но най-лошите дни са онези, когато се прибирам вкъщи и изведнъж разбирам – "Дявол да го вземе! Те бяха прави! Какъв кретен съм само!". Това се случва в моментите, когато си си позволил да бъдеш арогантен до краен предел, напълно уверен в това, колко важна птица си само. А после се прибираш и откриваш, че си само един кретен.

ДЪЛГО ВРЕМЕ се боях от това, да остана сам. Наложи ми се за свикна със самотата. Имаше моменти, в които се питах – ох, имам нужда да поговоря с някого, иначе ще полудея! Но сега ми харесва да бъда сам. Честно. Самотата – това е голям разкош.

ОБОЖАВАМ РАЗГОВОРИТЕ. Винаги съм готов да променя своето мнение, стига да бъда убеден в това. Аз искам да зная, разбирате ли? Обичам да слушам другите. За мен това е същински елексир на живота.

(Jack Nicholson, 1970)

(Jack Nicholson in The Fortune directed by Mike Nichols, 1975)

ДЕЦАТА ПРИДАВАТ на живота пълнота, която без тях е невъзможна.

КОЕ МЕ ПРАВИ ДОБЪР БАЩА? Това, че винаги съм до децата си. Моята любов не се нуждае от нищо. И аз зная, как да помогна на децата си в тяхното себеизразяване. Има какво да ги посъветвам, ако те са готови да ми разкажат, какви са техните трудности – защото аз самият, съм преживял доста такива. Старая се да им покажа света неукрасен, истински. Много бих искал да им внуша дълбокото вътрешно убеждение, че да бъдат щастливи – това е нормално и не е нужно, сами да си създават главоболия, които реално не съществуват.

НАИСТИНА до 37-та си година, аз не знаех, че моята сестра, всъщност е моя майка.
Но аз отдавна разбрах, че има много неща, за които не зная. Поставяйте акцент на положителните неща – това е моето мнение. Това е трик, но полезен.

МЪЖЕТЕ ДОМИНИРАТ благодарение на своята физическа сила, затова те са способни на състрадание там, където жените не го проявяват.

НЕ ЗНАЯ доколко е вярна статистиката, че самотните жени над 40, днес са повече от самотните мъже. Ето до какво доведе женското движение – кокошките се разбягаха по своите курници.

(Jack Nicholson and Anjelica Huston, 1976)

(Jack Nicholson in Chinatown directed by Roman Polanski, 1974)

МНОГО ТРЕПЕТНО се отнасям към правилата на добрия тон - не викам от едната стая към другата, зная как да поднеса чинията с финес, не влизам в стаята без да почукам на вратата, винаги съм кавалер с дамите. Целта на всички тези безчислени прости правила е да направят живота по-добър. Аз много внимавам за своите маниери. Това не е някаква абстракция. Това е познатият на всички език на взаимното уважение.

АЗ СЕ СЪПРОТИВЛЯВАМ на всички общоприети убеждения. Моята религия се свежда до това, да бъда непосредствен, да живея в настоящето. Старо клише, зная, но си е мое.

НИКОГА НЕ БИХ наругал онези, които считат абортите за убийство. Самият аз съм незаконно роден. Сега можеше и да ме няма.

НАПОСЛЕДЪК придавам все по-малко значение на това, което актьорите обичайно наричат "изграждане на образа". Всичко трябва да идва отвътре. Главното, което има значение е това, кой си ти всъщност. Ето, над това е нужно да се работи. Към всяка роля аз подхождам автобиографично.

ДНЕС ГОВОРИХ ПО ТЕЛЕФОНА СЪС ШОН ПЕН. Стана ми любопитно и му споделих, че скоро публикуваха списък с актьорите, привърженици на метода на Станиславски – а мен ме няма в него. И добавих: "Много ми харесва да ги правя на глупаци!". Считам това за достижение. Защото по моему, в света на актьорите, няма почти никой, който да разбира този метод и да се ръководи от него, по-добре от мен самият. Странно, че това никой не го забелязва. Навярно, това е защото реалността и представите за нея, често са две различни неща.

(Jack Nicholson and Sean Penn on the set of The Pledge, 2001)

(Jack Nicholson in The two jakes directed by Jack Nicholson, 1990)

(Jack Nicholson in Studs lonigan directed by Irving Lerner, 1960)

(Jack Nicholson, 1970s)

(Jack Nicholson on the set of The two jakes, 1990)

(Jack Nicholson in One Flew Over the Cuckoo's Nest directed by Milos Forman, 1975. Photo by Mary Ellen Mark)

(Jack Nicholson in Wolf directed by Mike Nichols, 1994)

(Jack Nicholson by Herb Ritts, 1990)

(Andy Warhol and Jack Nicholson, 1970s)

(Portrait of Jack Nicholson by David Bailey, 1978)

Снимки: theredlist.com

257847 Преглеждания
В този ред на мисли