Какво сме ний, хора? Обяснете ни, моля, или тази е нашата единствена роля ♥ Валери ПЕТРОВ

„И какво ни остава? Какво ни остава?
Само днешното време, само днешната слава.”

През 1981 г. Валери Петров пише пиесата „Театър, любов моя!” специално за големите актриси Таня Масалитинова и Славка Славова. Постановката на режисьора Младен Киселов в Театър 199 остава в историята като едно от най-красивите обяснения в любов към театъра. 

За театъра като живот и за живота като спектакъл, с думите на обичания поет, драматург, сценарист и преводач Валери Петров. 

(Снимка: Иво Хаджимишев)

Какво сме ний, хора? Какви сме ний, хора?

Какво е театърът, какво е актьорът?

Защо сме създадени от Господ такива

откак свят светува с душа завистлива?

И лоша такава, и злобна такава,

че не само не можем да живеем без слава,

но когато до теб тя и друг осияе,

то за тебе, за тебе ден черен това е…

Но ний сме и други и е толкова сладко,

макар и за кратко, и макар да е рядко

когато нечакана, необяснима

великата тръпка в миг те обзима –

такава чудесна, такава гореща,

че издига и теб и партньора отсреща

високо нагоре, високо там, дето

сте само вий двама и Бог, и небето…

Какво сме ний, хора? Какви сме ний, хора?

Две души едновременно живеят в актьора.

А когато актьорът е не актьор, а актриса,

душите в него трийсет и три са.

А животът ни блъска, а животът ни мачка

и всеизвестни стават оная глупачка

или оня бездарник… Но кой ти разбира, 

и си вдига палатките, и върви панаира…

И тази заплашва, и онази се моли,

и са толкова малко приличните роли,

и си скубем косите, но, Боже, прости ни,

нали често се случва да играем слугини…

Но ние играем и крале, и кралици,

субретки, герои, злодеи, смешници.

Една друга перука, малко нещо във грима

и след миг лейди Макбет неочаквано взима

лика на Офелия, чертите на Нора…

Какво сме ний, хора? Навярно сме хора

и святост, и низост сърцето ни крие,

защото сме всичко, което сте вие…

Какво сме ний, хора? Обяснете ни, моля,

или тази е нашата единствена роля

и светла, и тъмна – коронната тая,

която без паузи играем до края.

Тази роля – актьор, да, актьори, додето

се пръсне най-сетне и стихне сърцето.

И букетите где са? И прегръдките – где са?

Завеса, завеса, по-бързо, завеса!…

И завесите падат, и фургонът олеква,

и ликът ни бледнее, гласът ни отеква

и нима, Боже мой, би могъл да опази

механичният запис онзи поглед,

онази едва доловима въздишка, която

сърцата вдигала като пърхащо ято

във викове „Браво!“, във викове „Браво!“

и пляскащи длани…

Какво сме ний, хора? Какви сме ний, хора?

Две души едновременно живеят в актьора.

А когато актьорът е не актьор, а актриса,

душите в него триста трийсет и три са!…

И не само нетрайно е туй наше изкуство,

Но усещаме тайно, 

че от мода излизат прически, костюми,

и не само костюми, но и жестове, думи.

И това ни подсказва, че както са смешни

актьорите вчерашни в очите ни днешни,

тъй и ние с нашто изкуство, уж вечно,

смях ще будим във време съвсем недалечно.

И какво ни остава? Какво ни остава?

Само днешното време, само днешната слава.

Еднодневки сме ний и не ни се сърдете,

че в борби задкулисни умът ни зает е.

Когато кракът ни само стъпи на сцена,

душата ни става изведнъж просветлена,

възвишена, прозрачна, звънтяща в простора

и способна да прави от хората хора…

От: „Театър, любов моя“
Снимка: Иво Хаджимишев

В този ред на мисли