Той вярва, че няма невъзможни неща, а целият му професионален път е посветен на високото безкрайно синьо. Обучението в авиационната академия на Lufthansa в Бремен (Германия) и Финикс (Aризона, САЩ) е решаващата стъпка за сбъдването на детската му мечта да стане пилот. През лятото на 2004 г. тя се превръща в реалност, а Марио Бакалов става първи офицер на Airbus A-320. Споделя, че небето не е граница, а щастието е лична отговорност, затова и целите му са високи, но достижими с упоритост и вяра в собствените сили. На 16 октомври 2016 г. Марио Бакалов приземи за първи път в София най-големия пътнически самолет в света Airbus A-380 и записа името си в авиационната история на България. До момента той остава единственият българин капитан в Луфтханза. Дългогодишният му професионален опит го превръща в уважаван мотивационен лектор и инициатор на различни социални и бизнес проекти.
За пътя на успеха, оптимизмът като здравословна житейска философия и предизвикателствата, които ни държат будни, Марио Бакалов в специално интервю за WebStage.
***
„Желанието да летим е идея, предадена ни от нашите предци, гледали със завист на птиците, реещи се волно из висините по безкрайната въздушна магистрала.“
~ Уилбър РАЙТ, американски пионер в авиацията
(Марио Бакалов © Личен архив)
Какво е за вас пилотската професия – сбъдната мечта, призвание или път, който ви разкрива необятното? Каква беше вашата мотивация да станете пилот?
Спокойно мога да кажа, че е и трите. Когато на 23 години полетях за първи път из Европа като млад пилот, осъзнах, че всъщност бях мечтал цял живот именно за тази професия – нямаше по-правилно място за мен от това в пилотската кабина. В последствие разбрах, че авиацията е не само професия и сбъдната детска мечта, а призвание и страст, които ме вдъхновяват и до ден днешен. Допълнително, летенето ни поднася редица неочаквани и вълнуващи моменти, поддържайки ни във вечно състояние на любопитство и будност.
Спомняте ли си първия полет в своята кариера и емоциите, които изпитахте на борда?
Имал съм различни първи полети… Например първият полет съвсем сам в самолет – нарича се „соло“ и оставя спомен за цял живот у всеки пилот. Или първият полет с пътници – чувството е изключително вълнуващо, но и същевременно напрегнато. Или първият ми полет до София, с едно топло и мило чувство на сърцето и душата. Или първият полет с А380, когато излетяхме за Хюстън и колесникът ни първоначално не се прибра. Или първото кацане с А380 в София – емоция, която със сигурност също никога няма да забравя.
Вашата професия ви вдъхновява да споделяте изключително полезни съвети, свързани с пътуването. Една от темите е преодоляване на страха от летене. Как човек може да се справи със страховете си – каква е вашата „рецепта“?
Първо, човек трябва да приеме страховете си. Те ни предпазват и имат своето право на съществуване. Всеки втори пътник на борда изпитва тревожност преди и/или по време на полет, така че това в никакъв случай не представлява рядкост, по-скоро е правило. Второ, трябва да анализираме най-откровено на какво се дължи нашата тревожност – рядко тя е наистина свързана със самото летене. По-скоро хората имат други проблеми и страхове, които се активират по време на полет. Повечето от тях са заучени, съответно можем да се отучим от тях. Но, най-основното според мен, е липсващата или погрешна информация, за това, което се случва на борда на един самолет. Като започнем от обучението на пилотите, минем през техническата поддръжка и завършим с различните митове, например, че самолет може да падне поради силна турбуленция. В нашите онлайн семинари за страх от летене, ние обръщаме задълбочено внимание както на психологическата, така и на техническата част, така че след семинара участниците да разполагат с всички ресурси и похвати, за да си помогнат сами в ситуации на тревожност или стрес.
„Не небето е граница, а твоят ум!“ – това мото прави впечатление в личния ви сайт. Вие сте първият пилот, приземил най-големия пътнически самолет в света, Airbus A-380, в София. Вярвате ли, че няма невъзможни неща, каква е вашата житейска философия?
Моята житейска философия е всъщност съвсем проста. Колкото и трудно да изглежда някоя задача или цел, аз винаги започвам да работя по нея и опитвам да я постигна. Някой път, без много да му мисля. Второ, като съм си поставил конкретна цел, рядко се отказвам преди да има резултати, дори всичко и всички да ми подсказват, че не си струва да продължавам. И трето, всеки сам е отговорен за своето щастие. Никой и нищо на света не може да ни направи щастливи, ако ние самите не се погрижим за това. Щастието според мен е най-вече вътрешна нагласа.
Как се справяте с предизвикателствата в работата и в живота си, как преодолявате ограниченията на ума?
За предизвикателствата в живота ми помага настройката от предишния ми отговор – заедно с една добра доза оптимизъм, че накрая всичко ще завърши по благоприятен начин. В работата ми, разбира се, не е достатъчно да разчитам единствено на оптимизъм. При нея ресурсите, с които разполагам ми дават основно доверие и вяра, че мога да се справя с всичко. Ресурсите, това са моите качества, умения и добрата ми подготовка. Ресурсите обаче са и моите колеги, които разполагат с подобни умения и знания, и на които винаги мога да разчитам. Успехът във авиацията много често е екипен. Относно ограниченията на ума – внимавам как „говоря“ със себе си. Т.е., опитвам се да не си втълпявам препятствия, които евентуално изобщо не съществуват и са само моя фикция или погрешно разбиране. Защото най-често самите ние си пречим в постигането на дадена цел, а не хипотетичните граници и невъзможности.
(Марио Бакалов © Личен архив)
(Марио Бакалов © Личен архив)
Кое е най-ценното качество, което трябва да притежава един пилот и кое е личното качество, на което се доверявате вие?
Бих казал, че пилотската професия изисква редица качества на определено ниво. Накратко – няма качество, което да компенсира други, които липсват. За да спомена все пак някое, смятам, че запазването на самообладание и способността за работа в екип са ключови, тъй като и двете са жизнено важни при справянето с предизвикателни ситуации. Чувал съм от мои колеги, че ценят в мен именно спокойното ми отношение и умението да интегрирам различни интереси и перспективи в решенията ми. Основната и най-важна цел на един пилот е да управлява самолетите безопасно и безаварийно. Това е истинският успех за всеки авиатор и си пожелавам така да бъде до края на професионалната ми кариера.
Какви иновации в авиацията смятате, че ще имат най-голямо значение в бъдеще?
Авиационната индустрия си е поставила за цел да стане въглеродно неутрална до 2050 година. За да постигне тази цел, авиацията следва различни подходи, включително използване на устойчиви авиационни горива (SAF) и по-ефективни самолетни технологии. Голямата иновация ще бъде вероятно свързана с дългосрочното развитие на именно такива нови технологии като водородни и електрически самолети, като те със сигурност ще променят бъдещето и как се придвижваме във въздуха.
Освен пилот, вие сте високо уважаван мотивационен лектор и инициатор на различни социални и бизнес проекти. Кои са темите, които най-силно вълнуват хората, кое е най-ценното, което държите да споделите с тях?
Като мотивационен лектор хората често желаят да чуят от мен за пътя към успеха. Наистина, историите на успеха са интересни и силно вдъхновяващи, но още по-важни за нашето развитие според мен са едни други истории: тези, които ни учат как да се изправим и продължим след провал и как да преодолеем вътрешното си разочарование и безсилие, когато нещата не вървят така, както сме очаквали. Не случайно китайският предприемач и милиардер Джак Ма препоръчва да се вслушваме повече в историите на провала, защото успехът се дължи на много индивидуални причини, но неуспехите често следват едни и същи правила. Имал съм редица такива стъпки назад и в моите мотивационни лекции разказвам за тях, но и подчертавам колко жизнено важна е настройката, която ни дава вярата, че всичко е възможно и че след всяко трагично падане неминуемо ще има и изправяне. С други думи, малко време за размисъл и добра доза оптимизъм вероятно са помогнали на повече хора, отколкото всяка безупречно звучаща история на успеха.
Ако имахте възможност, коя вдъхновяваща личност – съвременна или от миналото, бихте поканили да пътува с вас в пилотската кабина и защо?
Бих поканил Барак Обама, бившия президент на САЩ. За мен той винаги е представлявал една изключително вдъхновяваща личност, която сплотява хората, а не ги разединява. В сегашните времена, повече от всякога имаме нужда точно от такива лидери, като нямам предвид политическите му възгледи – впечатлявам се от човешките му качества, възхищавам се и на ораторските му умения. В пилотската кабина бих поканил и Стефка Костадинова – тя за мен е пример за непоклатим дух и несломима воля, силен човек и въпреки това много земен. Наскоро пък бях на представление на Камен Донев, който отново успя да ме накара да се замисля по важните аспекти в живота, а от друга страна – да ме разсмее. Би ми било драго да го запозная с моето работно място.
На какво е посветено времето ви извън авиацията?
Извън летенето, напоследък се вдъхновявам от обученията, които провеждам сред лекарите в болниците. Както в авиацията, така и в медицината безопасността на пътниците и пациентите е от най-голяма важност. Тя до голяма степен се определя от човешкия фактор, като общуването и координацията между членовете на екипа са решаващи условия за успех.
С удоволствие инвестирам време и в моя онлайн магазин, който ми дава пространство да бъда креативен и да създавам нови продукти на авиационна тематика. В сравнение с изминалите по-интензивни години, в личен план се наслаждавам на повече свободно време със семейството си и съм благодарен, че поемам активна роля в развитието на децата ни.
(Марио Бакалов © Личен архив)
(Марио Бакалов © Личен архив)
Вижте повече на: www.mariobakalov.com / www.facebook.com/flysupermario / www.instagram.com/Flysupermario
Интервю на Мария Тонева
Снимки: Марио Бакалов © Личен архив