Непосредствено след Рождество Христово според народните вярвания започват т.н. Мръсни или Погани дни. Те траят до Богоявление (Йордановден). На Коледа светът е нов, но все още граничен. Другият свят – на хаос и тъмни сили – е съвсем близко. От него към нас пристъпват невидими нощни гости, бродници, караконджули и всякакви страшни същества. Земята е като решето и границата ще се затвори едва на Йордановден. Но до 6 януари има още дванадесет дни. През тях "водата не е кръстена", затова се спазват някои забрани. Който пристъпи забраните, ще се разболее. През този период се активират всички лоши сили. Те излизат след залез слънце и изчезват при първи петли (около 3 часа сунтринта). От полунощ до първи петли ходят различни духове. Някои от тях, като караконджоло са пакостливи, но не нанасят трайни вреди на човека. Народът ги рисува като получовеци, полуконе. Според народното поверие, от главата до предните си крака каракоджоло има човешки черти, а другата половина от неговото тяло има външните белези на коня. Но освен копита и конска опашка този дух има и криле, с които хвърчи. Старите хора са вярвали, че ако случайно човек замръкне и не дай боже той е на път, то караконджоло го възсядал. Той не напуска човека докато не пропеят първи петли – тогава този дух губи своята сила.
РИТУАЛИ
През всичките дни в дрехите се носи прекадена скилидка чесън от трапезата на Бъдни вечер – от него злите сили бягат надалеч.
На вратниците, комина и прозорците се слагат черен глог и хвойна, рисуват се предпазни кръстове с катран, закрепват се слънчогледови пити, от които демоните бягат.
Някои прехвърлят през къщата си вейка или ела, или камък, за да не влиза поганец.
Водата в съдовете се пази много внимателно "от поганеца", да не се замърси.
Някога смятали, че ако се роди дете в тези дни, то трябва да се лекува, защото, ако е момче, ще го залюби змеица, ако е момиче, ще го залюби змей. Три жени трябва да изпредат, изтъкат и ушият под комина вълнена ризка за детето, в която го обличат веднага щом се окъпе.
ЗАБРАНИ
Не се перат ризи, не се работят женски работи, не се бродира, мете, преде.
Не се тръгва на път.
Не се ходи на воденица, защото караконджулите спират водата и не се работи.
Не се вдигат сватби.
Не се опяват мъртъвци и не се раздава помен.
Не е добре да се зачева през тези дни, защото нищо добро не чака детето, което ще се роди.
Особено опасно е през нощта – от залез слънце до първи петли. Точно тогава човек е най-незащитен, трябва да си стои вкъщи, до огнището, на топло и на светло.
Пепелта от огнището не се изхвърля през тези дни, защото "поганците ходят по нея". Тя има магическа сила. Чак на Йордановден се събира и с нея може да се лекуват болести, да се гонят зли сили. С пепелта се ръси и мястото, където се предполага, че има заровено имàне, за да се открие кой е стопанин на имането и каква жертва да му бъде принесена. Пепелта се възприема като междинен продукт на жива и нежива материя. Оттам идва и магическата є сила в междинното време на тези дни.
Картини: Иван Попчев (1941 ~ 1994), Художествена галерия Стара Загора