„Когато правите нещата с цялата си душа и с всичко, което е благородно във вас, ще намерите съмишленици.“

Камий Писаро печели славата си като един от първите импресионисти. „Импресионистите са на верния път, тяхното изкуство е здраво, защото е основано на чувства и затова е честно“, смята самият той  и поставя принципите за това ново за времето си направление в изобразителното изкуство – разлагане на цветовете, изграждане на изображението от ситни живописни мазки, създаващи трептяща атмосфера.

Camille Pissarro (1830 ~ 1903)

Той е единственият голям импресионист, участвал и в осемте изложби на импресионистите. „Пътят, открил се пред нас, ще ни отведе на правилното място, само ако бъдем твърди в своето изкуство.“ – твърди Писаро и заедно с приятелите си Сезан, Гоген, Клод Моне, Реноар и Едгар Дега, създават произведения, които завинаги променят облика на живописта.

Писаро често рисува в горите, северно от Париж, основните му изображения по това време са селски пейзажи, а по-късно обича да изобразява сред пейзажа, на улицата или в градината фигури на хора, които работят, разхождат се или разговарят.

Пленяват го и градските пейзажи с безкрайното си движение и играта на светлините. Художникът възприема града като жив, неспокоен организъм, който се променя според сезона, осветлението и обитателите му. Увлечението му стига до там, че в тридесет от своите картини той изобразява булеварда Монмартър така, както се вижда от един и същи прозорец.

В композициите си използва много рядко фрагментната „случайност“, като предпочита по-пълната завършеност. Известен е с желанието си за автентичност, откъдето идва и интересът му към човека. Макар и да прекарва живота си в бедност, великият художник смята съществуването си за пълноценно, като усещането синтезира с думите си: „Щастлив е този, който може да види красотата в обичайните неща, там, където, другите не виждат нищо!“


La Place du Théâtre Français, 1898, Los Angeles County Museum of Art

Boulevard Montmartre à Paris, 1897, Hermitage Museum

Portrait of Paul Cézanne, 1874, National Gallery

Washerwoman, Study, 1880, The Metropolitan Museum of Art

The Woods at Marly, 1871, Thyssen-Bornemisza Museum

Bath Road, Chiswick, 1897


Le jardin de Maubuisson, Pontoise, 1882

Conversation, c. 1881, National Museum of Western Art

Orchard in Bloom, Louveciennes, 1872


Little Goose Girl, 1886

Hay Harvest at Éragny, 1901, National Gallery of Canada, Ottawa

Two Young Peasant Women, 1891-1892, Metropolitan Museum of Art

The Harvest, 1882, Bridgestone Museum of Art, Tokyo

The Hay Cart, Montfoucault, 1879

Boulevard Montmartre-Mardi Gras, 1897, Hammer Museum

Pont Boieldieu in Rouen, Rainy Weather, 1896, Art Gallery of Ontario

Still Life - Apples and Pears in a Round Basket, 1872

Self-portrait, 1903, Tate Gallery, London

Jalais Hill, Pontoise, 1867, Metropolitan Museum of Art

Картини: en.wikipedia.org