Франческо Айец (1791 ~ 1881) е италиански художник, водещ представител на Романтизма в средата на 19 век.
Francesco Hayez, Self Portrait, c.1861
Франческо Айец е известен със своите портрети, с големите си исторически платна и политически алегории. Би могло обаче да се каже, че неговата любима тема е полуоблечената жена. Неговите прелестни създания представят емоционалността на ориенталските теми, което е любима тема на романтичните художници. Изобразяването на хареми му позволява да рисува теми, които не са широко приети в собственото му общество. Дори неговата Мария Магдалена е повече чувствена, отколкото религиозна.
„Целувката“ е сред най-известните му картини. Двойката, изобразена на платното, не изисква познаване на митологията или литературата, за да бъде интерпретирана и учудва със съвременния си вид.
The Kiss, 1859
Оценката на творчеството на Айец е затруднена от това, че художникът често не надписва или датира картините си. Често датата е тази, на която картината е закупена, а не тази на създаването ѝ. Освен това Айец често рисува същата композиция повече от веднъж като разликите са минимални или изобщо ги няма.
Айец е най-малкото от петте деца на доста бедно семейство, но проявява склонност към рисуването си от ранна детска възраст. Живее дълъг и плодотворен живот в света на изкуството и умира на 90 години.
Penitent Mary Magdalene, 1825
Odalisque with Book, 1866
Meditation on the History of Italy, 1850
Melancholic Thoughts, 1842
Bathsheba, c.1827
Reclining odalisque, 1839
Rinaldo and Armida
Bathing Bathsheba, 1834
Portrait of Cristina di Belgiojoso Trivulzio, 1832
Accusa segreta, 1847-1848
Bagnante, 1844
Odalisque, 1867
Ruth, 1835
Back view of a bather, 1859
The last kiss of Romeo and Juliet, 1823
Bathing nymphs, 1831
Картини: Wikipedia