♥ Захари ЗОГРАФ, иконописецът - Захари грешникът…

(Захарий Зограф, Автопортрет, преди 1853 г.)

От ранна възраст той учи иконопис при баща си Христо Димитров, основателя на Самоковската художествена школа. От детските си години Захарий се влюбва в малката девойка Християния, която живее в съседната къща, в дома на богатия самоковски чорбаджия Косто. Тези две стихии – любовта към иконописта и любовта към Християния – бележат целия му живот. И го разкъсват между духовното и светското. Те определят най-съществения момент в творчеството му, което поставя началото на прехода от черковна към светска българска живопис. Те го превръщат в най-яркия представител на странната за един християнин практика – изтъкване на собствената личност в храма. Стенописни автопортрети на Захарий Зограф има в Бачковския, Троянския и Преображенския манастир. А върховно проявление на таланта и художествения му стил е знаменитият автопортрет, който отбелязва прелома в българското изобразително изкуство.

След смъртта на бащата през 1819 г., грижата за деветгодишния Захарий поема най-старият брат, по-големият с 14 години Димитър. В неговата иконописна работилница надареното момче израства като художник. Димитър Зограф се жени за Християния. Той сигурно не е и предполагал, че тази девойка е спечелила и сърцето на малкия му брат. Не е и предполагал  как в последните мигове на своя живот Захарий ще признае пред изповядващия го йеромонах, че в „детинската своя любов си казвах сред лято: ако тя поиска сняг, ще се изкача нагоре в планината, под върха Мусала ще стигна и в шепите си сняг ще й донеса. И посред зима си казвах: ако тя ми поиска теменуги, ще избягам, ще ида в долна земя, там, където настъпва вече пролетта, и с китка теменуги ще се върна при нея, за да узнае колко много я обичам. Повярвай ми, отче – още чувам звънливия смях на невръстната Християния, защото после… после, отче, тя никога вече не се засмя…“

Християния ражда на Димитър седем деца. Дали наистина никога вече не се е засмяла? Или разкъсван между греховната си любов към нея и братската обич Захарий не е чувал и виждал смеха й?

През 1831 г. Димитър Зограф, вече утвърден иконописец, приема младия Захарий за съдружник в работата. В изнурителния, непрекъснат  труд над поръчаните икони и стенописи влюбеният младеж ще търси забрава. Ще пътува дни наред от един до друг манастир или църква и ще рисува. Най-известните му творби са иконите в черквата „Св. Константин и Елена“ в Пловдив, в черквата „Св. Богородица“ в Копривщица, в Плаковския и Долнобешовишкия манастир. Стенописите му и до днес красят Бачковския манастир (параклиса и черквата „Св. Никола“), черквата на Рилския манастир, Троянския и Преображенския манастир. Захарий Зограф внася нови моменти в иконописта – осъвременява евангелските сцени, създава духовно чисти, озарени от вътрешно благородство образи. Художникът рисува и ктиторски портрети, пейзажи, братята Кирил и Методий и техните ученици.

Но от любовта не може да избяга. След завършване на всяка работа отново и отново се връща в Самоков – при Християния. Около 1844 г. я моли да му разреши да я нарисува. От портрета, спокойна и някак замислена, ни гледа вече родилата шестото си дете Християния. Пастелният, топъл кафяв цвят на роклята и шала на главата хармонично се допълва от зеления елек, богато украсен по края с кожи и шевици. Богатата чорбаджийска дъщеря е сложила два наниза тежки жълтици, а над тях златни синджири, които обвиват красивия й врат почти до под брадичката. Златен кръст, златни обици със смарагд и златен пръстен на ръката й довършват класическата симфония в златно, кафяво и зелено. А венецът в тази симфония са очите й – зелени със златен кръг около гледеца, от който се насочват тънки златни жички към зениците. Смеели са се някога тия зелени и златни очи и са призовавали иконописеца – фатално, до гроб. С портрета на Християния Захарий Зограф доказва, че художникът е посланик на душата, в него той увековечава целия си трепет, любов и благоговение пред женската красота. Но и своето преклонение пред богатството и земното. И с право заслужава както определението „основоположник на светското изкуство в България“, така и квалификацията „емблематична фигура за българската култура от епохата на Възраждането“.

През 1851 г. в Самоков пристига писмо от най-големия и прочут манастир в Света гора – Великата Лавра (или Зографския манастир). Тамошните монаси канят трима уважавани художници – Димитър Зограф, Иван Образописов и Димитър Молеров – да изпишат външния и вътрешния притвор на главния манастирски храм. За онова време това е най-престижната поръчка, предлагана на български художници.

Но вместо поканените, за Атон заминава непоканеният Захарий. И остава там цели 17 месеца. Сам изписва външния притвор на храма… Пак ли е бягал от изгарящата го любов? Или разкъсван от ревност е искал да докаже, че е по-добър от брат си Димитър? Мегаломания ли или комплекс за малоценност заливат душата на иконописеца?

Захарий Зограф се завръща в родния Самоков през есента на 1852 г. с много поръчани за Атонския манастир икони. Трябва да ги нарисува през зимата и пролетта на следващата година. Но неизвестно защо стенописването на вътрешния притвор на главния храм във Великата Лавра е дадено на други иконописци.

В края на пролетта на 1853 г. в Самоков пламва епидемия от тиф. Разболява се и Християния. Смъртта е близо, а за Захарий живот без любимата няма. И я целува – за пръв и последен път… Заразява се от болната и две седмици след нейната смърт, на 14 юни 1853 година, умира.  Кой ли би могъл да отговори – греховна или свята е била любовта на зографа Захарий?

(Портрет на Християния Зографска (ок. 1840)

(Фреска в притвора на Великата Лавра „Св. Афанасий Афонский“. Под гръцкия текст в стенописите във Великата лавра в Атон, талантливият наш възрожденец е написал с по-ситни букви: „Изографиса се настоящата нартика рукою Захария Христовича, живописеца, самоковчанина, Болгарина.“)

(Св. Богородица с Младенеца, църква „Св. Архангели“, Бачковски манастир)

Автор: Диана Гласнова, журналист и главен редактор на излизащото в Загреб на български и на хърватски език списание „Родна реч“
Източник: bugari-u-hrvatskoj.com
Картини: Захарий Зограф, Автопортрет, преди 1853 г., bg.wikipedia.org; Портрет на Християния Зографска (ок. 1840), bg.wikipedia.org

436646 Преглеждания
В този ред на мисли