Накъде води бележникът, пълен с шестици?

автор: Диана Миланова
гост източник: Българска школа по психоанализа

Мотивацията за отличен разкрива какъв човек ще стане детето ви след училище.
„Отличникът на класа" - каква е първата ви асоциация? Онзи с очилата, на първия чин, до прозореца в ляво, дето пее в хора? Всъщност, мотивите да бъдеш най-добрият в класа, могат да бъдат толкова различни...На характера и поведението на отличниците влияят в основни линии две неща: доколко лесно и или трудно им се отдава учението и каква е причината да се стремят към шестиците.

homework-nook

Най-добрият в класа

Мотивация: Да бъде пръв във всичко.

В училище: Имат способности и живеят в режим на съревнование с всичко, което се движи. Състезателният им дух възпитават родителите и учителите. Този модел ученици не могат да заспят спокойно, ако знаят, че в някаква област не са на първо място. Същевременно борбата – от всякакъв тип – много ги ободрява. Имат малко приятели и много недоброжелатели.
След училище: Няма какво друго да се случи, освен да станат много добри професионалисти и да поразяват околните с бързо развитие на кариерата си. Същевременно, личният им живот дълго време остава неподреден, тъй като те са много взискателни не само към себе си, но и към околните. Целият им живот, на практика, минава е съревнования.

Зубрачът

Мотивация: Търпението и трудът ще бъдат възнаградени.

В училище: Това обикновено са най-незабележимите деца в училище. Те, като горните, също искат да бъдат първи във всичко, но на тях просто не им достигат способности. Затова техният изход е да полагат много усилия. Те обикновено се обграждат с определен кръг себеподобни, от който не излизат. Послушни и неконфликтни. В душата си обаче завиждат на ярките и общителните си съученици.
След училище: Съдбата на зубрача зависи от самооценката му. Ако е достатъчна, той бавно, но сигурно ще стигне до върха на стълбицата. Ако обаче тя е силно занижена, ще успее да стане само един трудолюбив и отговорен служител.

Най-съобразителният

Мотивация: Да живее интересно.

В училище: Тези деца имат „хиляди" интереси и „стотици" приятели. Те са общителни и се интересуват от всичко. Схващат всичко без проблем, пишат си домашното в междучасието, а шестиците не са най-главното за тях. Главното е да живеят интересно. Те охотно дават да преписват от тях, спасяват класа като излизат по желание на дъската – и всичко това, за да не им е скучно и да правят нещо.
След училище: Основният проблем на този тип отличници след училище е да решат какво искат да правят. Често те се хвърлят в различни начинания, но са неспособни да се установят в определена сфера на дейност. Ако обаче открият начинание, което да им грабне вниманието и да не им омръзне след една година, могат да бъдат доволни от живота.

Подреденият

Мотивация: Редът е в основата на всичко.

В училище: Удивителен типаж – за тях учението е на първо място. То е важна съставна част от имиджа „всичко ми е наред". За тях отличните оценки са толкова необходими, колкото и чистата дреха, добрата прическа, редът в стаята, подредените тетрадки и учебници. Ако нещо не е както трябва, те просто се чувстват некомфортно.
След училище: Този тип отличници стават идеалната аудитория на гланцираните списания. Устройват живота си подобно на къщичката на Барби, където всичко е както трябва – идеалната работа, идеалният съпруг, идеалните деца.... Тези хора не търсят дълбоки задушевни контакти – това изисква твърде много усилия. Важно е на повърхността всичко да изглежда в перфектен ред.

Подмазвачът

Мотивация: Аз на тебе – ти на мене.

В училище: Този модел са онези, които винаги изтичват първи за да избършат дъската, да донесат дневника, да услужат на учителя с химикал... Естествено, затова съучениците им ги отбягват и мразят. Отличниците -подмазвачи обикновено са неуверени в себе си и в учението малко разчитат на собствените си способности.
След училище: Сценарият остава същия – те смятат, че да поддържат добри отношения с шефа е залог за тяхната безопасност и благополучие. Максимумът, който могат да постигнат е да заместват в някои задължения началника, когато отсъства.

Интелектуалният лидер

Мотивация: Трябва да се държи на марката.

В училище: Тези деца бързо стават интелектуалният лидер на класа. За това обаче съвсем не е задължително да са блестящи по всички предмети – важно е да имат ерудиция и да смайват с разсъждения или информация, която съучениците им не са чували. За тях е важен също авторитетът сред останалите. Обикновено намират своята ниша в класа, като формират група от „свои" и поделят територията с „чуждите".
След училище: Най-голямото преимущество на този модел е, че знаят от деца с какво ще се занимават с живота. От тях излизат добри управленчески кадри, грамотни професионалисти и често – учени. Те, също така, бързо откриват партньор, с който да създадат стабилна връзка.

Разбира се, би било нелепо да причисляваме всеки отличник директно към дадена категория. Но не рядко стратегията, която избираме в детството, за да постигнем желаното, оказва влияние върху живота ни като възрастни.