11 брутални истини за креативността, за които никой не говори

„Съвсем ясно е, че повечето от уважаваните учени, които си представят психологията като нещо по-голямо от едно просто учение за усещанията и асоциациите, сред научната си пустиня достигат до убеждението, че проблемът за героизма, сомоотвереността, лудостта или престъпността умозрителната наука трябва да предостави завинаги на изкуството като единствено способно да ги разбере.“ Ото Вайнингер

Човечеството винаги е развивало творческите си възможности през вековете, като се започне от древните гърци до днешните модерни художници, поети и уеб-дизайнери.

Творчеството е една от онези неразрешими загадки, изключително трудни за дефиниране, но и напълно разпознаваеми за очите. То е движещата сила на много от нас, до там, че сме създали цяла категория „работници“, която наричаме „творци“.

Но докато творческият процес и самото произведение на изкуството могат да изглеждат като магия, то интересното е, че и тук съществува добра и лоша магия. То ни омагьосва да си мислим, че просто да бъдеш креативен е достатъчно, че ако притежаваме този необясним талант, не е нужно да работим упорито.

Но това просто е лъжа. Макар талантът да е важен и необходим, той не е всичко. Кои са 11 брутални истини за творчеството, които повечето от нас не знаят:

ИДЕИТЕ ВИ НЕ СА ОРИГИНАЛНИ

„Човек не твори нищо отначало, което не е било в природата в скрит или потенциален вид.“ ~ Сергей Булгаков

Няма такова нещо като нова идея. Възможно е да си въобразявате, че това, което ви е хрумнало е нещо съвсем ново и оригинално, но ако се поразровите по-дълбоко, ще видите, че някой друг в близкото или далечното минало вече е бил там, където сте сега вие. Но в това няма нищо лошо - една от най-красивите черти на човечеството е наследствеността на идеите ни, способността ни да ги градим една върху друга, да черпим опит от предшествениците си и да доразвиваме сътвореното от тези преди нас.

ВДЪХНОВЕНИЕТО Е МИТ

„Малко вяра и човек е способен да твори истински чудеса. Съвсем малко вяра...“ ~ Дан Браун

Свикнали сме да мислим за вдъхновението като за светкавица, която изненадващо ни удря от ясното небе – и да, то е такова. Проблемът е, че приписваме на този момент някаква мистична магия, която идва от нищото. Изследванията обаче показват, че изобщо не е магия, а по-скоро това са връзките, които мозъците ни правят подсъзнателно. Един изследовател от Харвард на име Шели Карсън, го нарича „инкубационен период“, който се получава в резултат на „разсеяното мислене“ или периода, в който оставяте ума си да се рее, мислите си за други неща, но подсъзнателно той работи по посока на творческата си задача.

Точно затова изглежда, че вдъхновението ни връхлетява хаотично – мозъкът ви съзнателно работи върху нещо друго, но подсъзнанието неуморно действа, без дори да разбирате.

ВСЕКИ Е КРЕАТИВЕН

„Истинската магия се твори в главите на хората.“ Тери Пратчет

На всички ни се иска да сме специални, но истината е, че всеки е креативен. Креативността е човешко качество и съществува у всеки един от нас.

Степента на творческите възможности – твоите или на някой друг, не зависи от вродени качества, а от това колко усилия влагаш. Може и да си талантлив като Пабло Пикасо, но ако не седнеш да рисуваш, кой го е грижа? Твоите творчески възможности са безполезни.

ТВОРЕЧЕСКИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ НЕ СА НЕЩО, С КОЕТО СЕ РАЖДАШ

„За да твори, човек е длъжен да вярва, че е талантлив, даже ако не е така.“ Андрей Кончаловски

Джори МакКей казва, че макар творческото писане, рисуването, актьорското майстворство и т.н. да се преподават в колежи и университети по целия свят, всъщност можете да обучите собствения си мозък да бъде по-кретаивен просто като се занимавате с творческа работа в продължение на дълъг период от време.

НИКОГА НЯМА ДА СИ ВЕЛИК, АКО НЕ СИ УЯЗВИМ

„Да твориш - означава да осмиваш смъртта.“ Ромен Ролан

Може и да си добър, но със сигурност никога няма да станеш велик, ако не си позволиш да бъдеш уязвим. Докато вдъхновението и оригиналността са митове, уязвимостта е реална, солидна необходимост за всеки, който желае да се занимава с творческа работа. Кога за последен път нечие творчество наистина ви разтърси из основи, независимо дали става дума за снимка, картина, публикация в блог или уеб-дизайн, спомнете си за произведение, което ви накара да усетите нещо дълбоко и неочаквано.

Сега помислете какво е трябвало да направи човекът, който го е създал, за да въздейства така. Мислите ли, че в ума си е имал нещо толкова тривиално като „Колко красиви са цветята?!“ Съмнявам се.

СТРАХЪТ Е НУЖЕН

„Да се откажеш от риска означава да се откажеш от творчеството.“ ~ Антон Макаренко

Също както творческите възможности, и страхът живее във всеки от нас. Стархът е начинът на организмът ви да ви предпази от вреди, физически или психически.

За творчеството, страхът е начинът тялото ви да ви каже, че сте на прав път. Вместо да го избягвате, придвижете се към него. Приемете го. Прегърнете го. Ако го оставите, той ще ви отведе до нови висоти.

ДА СИ КРЕАТИВЕН Е ТРУДНО

„Само страстите и само великите страсти могат да въздигнат душата до велики дела. Без тях имаме край на всяка възвишеност както в нравствения живот, така и в творчеството.“ ~ Дени Дидро

Много хора се отказват от проектите си в момент на фрустрация, защото смятат, че те блокират творческите им възможности. Грешка! Фрустрацията е съществена част от творческия процес. Една от най-продаваните авторки Елизабет Гилбърт говори за важността на чувството на неудовлетвореност в едно интервю за Инк: „Фрустрацията, трудната част, препятствията, несигурността, „не знам какво да правя сега“ са елементите на творческия процес.“, казва тя. Така че продължи и ако си ядосан, продължи ядосан! Но знай, че ако не е трудно, няма да си струва.

НЕ МОЖЕТЕ ДА ГО НАПРАВИТЕ САМ

„Колективното творчество е безсмислица, но творчеството в колектив е единствения вид настоящо и плодотворно творчество.“ ~ Пьотър Капица

Изображението на „самотния творец“, работещ дълги часове на тераса в Париж или нещо такова, е романтично, но също така не е реалистично. Преди всичко, хората са създадени да си сътрудничат, дори ако това е само на ниво споделяне на това, което правите с приятели на по чашка. На второ място, в творческия процес, влизат много подпомагащи дейности, от готвенето до почистването и плащането на сметките. Мислите ли, че Ърнест Хемингуей наистина е написал всичките си книги съвсем сам? Помислете отново – вероятно е имал велика жена.

От Томас Едисон до Микеланджело, творците работят с екипи, екипи, които почти никога не получават признание за това, което правят, но спомагат да се създадат най-големите нововъведения в историята.

„БРЕЙНСТОРМИНГ“-ЪТ НЕ Е НАЙ-ДОБРИЯТ НАЧИН ЗА ГЕНЕРИРАНЕ НА ИДЕИ

„Всяко човешко творение, било то литература, музика или живопис, - това винаги е автопортрет.“ ~ Самуел Бътлър

Докато сътрудничеството е важно, може би дори съществено, за творческата работа, класическото мислене не е най-добрият подход. Вместо да седите на дълга маса с много хора, които се опитват да измислят идеи, експертите препоръчват всеки сам да обмисли собствените си идеи в собствената си глава и едва след това да ги съобщава на околните. Споделянето на идеи дава възможност за кръстосано опрашване, след което всички трябва да се върнат и да разсъждават върху това, което са чули.

СТИМУЛИТЕ ВРЕДЯТ НА КРЕАТИВНОСТТА

„...произведение на изкуството се ражда от неудовлетвореност. На пълен стомах не се твори, а се спи.“ ~ Жауме Кабрe

Мислите, че по-високото заплащане насърчава креативността? Има смисъл, нали? Обичаме да награждаваме по-високата производителност от всякакъв вид с по-високи парични стимули. Изследванията показват обаче, че по-големите стимули могат да навредят на творческите възможности.

Едно проучване на Харвардското бизнес училище, цитирано от Кристиан Джарет, прави експеримент, при който поставя изкуство, създадено за удоволствие и изкуство, създадено за пари пред публика. Зрителите, без да имат представа за това, в крайна сметка оценяват изкуството, създадено за удоволствие много по-високо от това, създадено за пари. Вероятно за това Стив Джобс съветва: „Останете си гладни. Останете си глупави.“

НЕ СТАВА ПО-ЛЕСНО

„Безсънието е най-добрият наркотик за творчеството.“ Ник Кейв

За съжаление, няма значение колко добре вършите творческата си работа, да бъдете креативни не става по-лесно с времето. Може да стане само по-удовлетворяващо. Което вероятно е достатъчно.

Художникът дава велик пример. Той страстно обича своята професия: най-висшата награда за него е радостта от творчеството. За съжаление, в наше време мнозина презират, ненавиждат своята работа. Но светът ще бъде щастлив едва тогава, когато при всеки човек ще има духа на художник, с други думи, когато всеки ще намира радост в своя труд. ~ Огюст Роден

По материали на thenextweb.com
Изображения: Jeffrey Decoster

В този ред на мисли