Уважаваният невропсихолог проф. Невзат Тархан и неговият анализ за приятелството от притчата на персийския поет и мистик Руми.
~ Отрицателен модел на мислене:
Ще попреча на онзи, който би ми навредил, като прибегна до всякакви възможни средства.
...
~ Приятелство (Притча от Руми)
Един градинар видя, че в градината му влязоха трима крадци. Единият от тях беше учен по религиозно право, другият беше почитан мъдрец, а третият беше суфист. И тримата бяха леконравни и вероломни. Градинарят си каза:
- Има толкова много неща, които мога да им кажа. Но те са една общност. А общност значи сила, не мога да се справя сам и с тримата. Първо трябва да бъдат разделени един от друг. Ще разделя всекиго от другите. После ще оскубя косите и брадите.
Започна да лъже и за да настрои суфиста срещу приятелите му, каза:
- Върви в къщата и донеси един килим за тези другари.
Когато суфистът тръгна, градинарят остана сам с другите двама и каза на учения по религия:
- Щом си учен, значи си такъв, а този е известен мъдрец. Ние се храним, слушайки твоята фетва* и летим с крилата на твоето знание. Той пък е нашият принц и султан от рода на Пророка. А този алчен и долен суфист за какъв се мисли, че да се движи заедно с падишаси като вас. Щом дойде, по-добре го отпратете да се маха. А вие останете цяла седмица в моята градина, на моята трева. Но какво е градината? Дори и душата ми е ваша. Вие сте ми ценни колкото дясното ми око.
Пося зрънцето на съмнението у тях и ги измами. Когато суфистът се върна, те го изгониха. Този път градинарят се спусна подир него с голям прът в ръка. Каза:
- Ах, ти, куче такова, значи имаш смелостта да влизаш в моята градина! Кой ти показа този път, Джунейт ли, или Баязид? От кой шейх и водач научи това?
Като спипа суфиста сам, здравата го наби, остави го почти в полуживо състояние и разцепи главата му.
Суфистът каза:
- От мен толкова. Но, приятели, внимавайте кога ще дойде вашият ред. Държахте се с мен като с чужд човек. Но знайте, че не съм ви пo-чужд от този измамник. И вие ще опитате от това, което застигна мен.
Щом се отърва от суфиста, градинарят отново измисли някаква друга уловка. Каза на мъдреца:
- Хей, мъдрецо, върви в къщата. Бях приготвил питки за обяд, вземи ги и ела.
Когато мъдрецът тръгна, той се обърна към учения по религиозно право:
- Ей, ти, умни човече, с добра работа, видял слънцето, разбиращ от всичко. Онзи мъдрец твърди безсмислени неща. Кой знае какви ги е вършила майка му? Той е човек без никакъв морал.
Така градинарят излъга, а ученият изслуша лъжите му. След това, изпълнен с укор, той тръгна подир мъдреца и му каза:
- Ей, магаре такова, кой те покани в тази градина? Да не би крадливостта да ти е завещана от Пророка? Малкото лъвче прилича на лъва, но я ти кажи по каква причина приличаш на Пророка?
Мъдрецът отвърна на учения:
- Ти сега остана съвсем сам. Остави настрана моята мъдрост. Дори си представи, че не съм достоен и за приятел, но не съм и по-долен от такава злина, отправена срещу теб.
Градинарят се отърва и от него, дойде при учения и каза:
- Ей, учени човече! Ти, чиито ръце трябва да бъдат отрязани, богоугодно ли е да се влиза в хорските градини? Дори не казвай дали има заповед. Това ли е твоята фетва?
Ученият отвърна:
- Удари ме, имаш право. Получи тази възможност. Това заслужава онзи, който се отделя от приятелите си.
***
~ В приятелските взаимоотношения да бъдеш другар с качествата и отличителните черти на хората
В тази история са използвани много интересни метафори. Макар и градинарят да прибягва до дяволски метод, от една страна, има право. Останалите всъщност са трима души, които са добри, но действат грешно. Тук виждаме как добър човек прибягва до лош метод, за да поправи някаква грешка.
Трябва да разгледаме въпроса поотделно от гледната точка на всеки герой от притчата. Градинарят настройва другите трима един срещу друг чрез лъжи. Като резултат от това отдалечава тези трима души от градината си. Или, с други думи, постига целта си. Изводът, който може да се направи от гледна точка на градинаря, е, че е валиден принципът „по време на война може да се мами“, тъй като той прибягва до лъжи, за да се избави от лошо положение. Сигурно е, че натрапниците са дошли в градината, за да крадат. При това положение може да се разбере защо той прилага един по-различен метод, за да ги откаже от това да откраднат. Дори и да не искаме, може да се приеме, че той няма друг избор.
Обаче вместо да изгони от къщата тези трима души, като ги настрои един срещу друг, градинарят можеше да прибегне до по-морален метод. Защото и тримата са хора, които притежават и положителни черти. А градинарят се концентрира върху отрицателните черти, използва яростта им и настройва тримата един срещу друг. Ако беше избрал да предотврати кражбата, като говори възвишено за скромността на суфиста, за разбирането за правда на учения и достойнството на мъдреца, щеше да събуди у тях чувство за вина и разкаяние и не само щеше да спаси градината си, но в същото време щеше да служи в името на обществения морал. А това също така щеше да се зачисли към добрите дела, вършени в името на вярата. И щеше да има ефект на превъзпитание върху отсрещната страна. В тази ситуация градинарят действа, подбуждан от психологията, действаща по време на война. Най-напред прилага поведението, което би трябвало да е последна мярка.
От притчата можем да стигнем до извода, че приятелство, опиращо се на нещо лошо, не означава другарство. Приятелства, основани на лошотия и стремеж към изгода, могат лесно да рухнат. Друга важна подробност е това, че градинарят в началото хвали другите. Превъзнася суфиста, превъзнася учения, превъзнася и мъдреца, а после говори лошо зад гърба им. Прилага тактиката за психологическо насочване. Това се нарича „рулиране“. Манипулира ги и ги насочва накъдето иска. По-изгодно за човек е да бъде сам, отколкото да се сприятелява на основата на лошотия. Съществува известен въпрос, който гласи: „По-изгодно ли е да имаш добродетели, отколкото да се стремиш към облаги?“. По-изгодно е да имаш добродетели и да избягваш такива приятелства. Взаимоотношения, основани на стремеж към облага, винаги могат да се разпаднат. Когато се обвързва с хората, човек трябва добре да определи защо точно го прави.
...
~ Цитат от Месневи:
„Бъди приятел с превъзхождащ те, за да се извисиш. Осъзнай се и недей да се сприятеляваш с безразсъдни неудачници!“ (IV, 2877)
Бележка:
* Фетва - отговор на въпрос по религиозно право. - Бел. прев.
...
От: „Словото на Руми като терапия“, Невзат Тархан, изд. „Прозорец“, 2020 г.
Изображение: Jalāl al-Dīn Muḥammad Rūmī by Shida Rad