(Daniel Swarovski with his machine, c.1905 © Swarovski Corporate Archive)

Към изкуствените диаманти можете да се отнасяте по различен начин: като към измама и фалшификация на скъпоценни камъни, просто имитация или като към изкуство, което позволява да пестите средства за украшения. И двете твърдения са еднакво верни.

Следователно, Даниел Сваровски с право е наричан едновременно хитър измамник, господар на илюзиите и велик бижутер. Един факт е безспорен: без значение как ще нарекат работата на Даниел Сваровски, той успя да превърне компанията си в най-големия производител на кристали в света.

Разбира се, Даниел Сваровски не е първият човек в историята, на който му хрумва идеята да прави скъпоценни камъни. Дълго преди него това е незаконен, но печеливш бизнес. Известен измамник от XVIII век. който прави фалшификати за производство, е Жорж Фредерик Щрас. По-късно, в негова чест, изкуствените диаманти се наричат ​​кристали, но по негово време, го наричат просто авантюрист. Но Даниел Сваровски е първият, който успява да направи фалшификатите си модна тенденция.

Основната причина, поради която Сваровски не може да се счита за измамник, е, че никога не е скривал факта на фалшифициране и не е заблуждавал хората. Създаването на изкуствени диаманти се нарича имитация. Сваровски не само кара дамите да носят изкуствени бижута, но и ги убеждава, че това е изключително модно и престижно.

Заниманието на Сваровски е предопределено още от раждането му: той е роден през 1862 г. в Северна Бохемия, която от XVIII век. е известна с производството на бохемско стъкло. Основният бизнес там са стъкларските ателиета, каквото има и баща му - изработва бижута за търговия на дребно. Това предприятие обаче не носи големи приходи. Даниел не възнамерява да продължи работата на баща си - той мечтаеше за бъдеще на цигулар и сериозно се занимава с музика. Но скоро по неизвестни причини, той напуска образованието си и отива в Париж, за да учи инженерство.

Съдбоносно за успеха на бъдещето на предприятието му се оказва ентусиазмът на Даниел по електро-инженерството и електро приспособленията. През 1883 г. той посещава Първото електрическо изложение във Виена, където му идва идеята за използване на електрически ток при шлайфането на стъкло. За изобретението и тестването на нови инструменти отиват около 10 години, но през 1892 г., Сваровски получава патент за електрическа шлайфмашина, с която може бързо и ефективно да се обработва кристал, така че производството на изкуствени диаманти става масово. 

Сваровски не се връща в Бохемия - състезанието в производството на стъкло вече става голямо. Той се заселва в Австрия, в село Уотстен. След като купва изоставен завод, Даниел открива фабрика, в която произвежда продукти от кристал. Никой не може да предположи, че малкото селище ще се превърне в кристална империя и туристическа Мека.

Производството се развива бързо. През 1900 г. Даниел разширява помещенията, наема още 200 работници и назовава своята фирма "Сваровски" - под това име е известна и досега.

Основното ноу-хау на майстора не е технологията на шлифоване на кристалите, а тайната формула на състава на първоначалните смеси, използвани в производството. Ето защо кристалите "Сваровски" се отличават с изключителната си прозрачност и блясък. Тази формула все още се пази в най-строга тайна.

Даниел Сваровски става предшественик на ерата на бижутата и масовото производство на изкуствени диаманти. В началото на двадесети век, жените вече не се срамуват да носят "фалшификати". Освен това Коко Шанел и Елза Шиапарели използват бижута в колекциите си. Коко Шанел дори заявява: "Имитацията е най-честната форма на ласкателство. Бижутата трябва да са много, но ако те са истински - това показва самохвалство и лош вкус."

Оттогава костюмните бижута са престанали да се смятат за лоша проява на вкус дори в кралските дворове. Появява се понятието "елитни бижута", а Сваровски става основен производител. 

Техническият талант на Даниел му помага да оцелее в двете войни и да не фалира. Когато в годините на Първата световна война търсенето на бижута пада, Сваровски започва да произвежда инструменти и абразивни материали за мелници и прибори за хранене.

Основателят на кристалната империя умира през 1956 г. на 94 години, а децата и внуците му продължават работата му. Те започват да произвеждат цветни кристални окачвания за полилеи, кристални сувенирни фигурки и дори кристален  тунинг за Rolls-Royce автомобили от Swarovski.

През 1995 г. е открит и музеят-пещера "Crystal Worlds of Swarovski"

Източник: pbs.twimg.com
Снимка: Daniel Swarovski with his machine, circa 1905 © Swarovski Corporate Archive - kristallwelten.swarovski.com