През 1987 г. високият мъж с ледени очи заема мястото на ветерана Роджър Мур в легендарната сага за Агент 007 „The Living Daylights”. Филмовата му кариера стартира 20 години по-рано с величествения „Лъвът през зимата” (1968 г.), в който Тимъти Далтън си партнира с Питър О’Туул, Катрин Хепбърн и Антъни Хопкинс. Театърът обожава яркото му присъствие, телевизията му предоставя нова публика, а киното му предлага още роли – Далтън си партнира с Ванеса Редгрейв в „Мери, кралицата на Шотландия”, великолепен е в екранизацията на „Брулени хълмове” от 1970-та, а последното му силно превъплъщение го събира с красивата Ева Грийн в телевизионния сериал Penny Dreadful (2014). Бивш любим на изящната Ванеса Редгрейв, заобиколен от красавици в култовия „Джеймс Бонд”, в реалния живот Тимъти Далтън има един-единствен наследник – Александър, роден от страстна му любов с руската певица и композитор Оксана Григориевна, която по-късно добави към личната си колекция и дъщеря от Мел Гибсън.

На екрана Тимъти Далтън е „Упълномощен да убива” (Licence to Kill, 1989), а ние просто вдигаме чаша мартини в чест на неговия 72-ри рожден ден. Наздраве, сър!

(Timothy Dalton in Licence to Kill directed by John Glenn, 1989)

Не ме питайте за кариерата ми. Забравил съм почти всичко. Но обичам интервютата. Това е възможност за разбера за живота си нещо, което отдавна вече съм забравил.

Когато дойде време да избирам с какво да се занимавам след завършване на училище, имах две идеи – да постъпя в Биохимическия университет или в Кралските ВВС и да стана астронавт. Последното, както днес разбирам, е било безсмислено, защото британска ракета така и не се е откъсвала от земята. Вярно, че се откъсна, но излетя съвсем ненависоко и се разби.

Всичко, което някога се е случило с нас, сме принудени да носим през целия си останал живот.

Ненавиждам въпроса: „Как открихте пътя към киното?”. Ами слязох от сцената и завих наляво.

Идеалният Джеймс Бонд? Половината хора по света ще кажат, че това е Шон Конъри, а другата половина – че е Роджър Мур. За мен дори няма да си спомнят.

Как виждам себе си? Като таралеж в немски кожени гащи.

Освен малцината, изиграли Джеймс Бонд, на земята няма никой, който да знае как тази роля може да промени живота на човек.

Не съм сигурен, че съм изпил и едно мартини от мига, в който се сбогувах с ролята на Бонд. До ден днешен във всеки бар, в който вляза се намира по един умник, който подвиква: „Мартини? Разбито, не разбъркано?”. Омръзнало ми е до смърт.

В детството всички момчета, които познавах си мечтаеха да попаднат в уестърн, а днес всички актьори, които познавам, мечтаят да попаднат в хорoр.

Уморих се от Джеймс Бонд, но от друга страна, днес това ми е в кръвта. И е единственото кино, което дава на британския актьор шанс за световно признание.

Преди няколко години бях в Канада, където снимахме документален филм за вълците. Слязох от самолета, а всички тия прекрасни месни инуити, които ни посрещнаха, започнаха да си шепнат един на друг: „Бонд, Джеймс Бонд.”

Когато си щастлив, часът продължава 45 минути.

Не съм сигурен, че Бонд е герой. Спомнете си „Доктор Но”: човек влиза в спалнята на Бонд и изпразва в леглото му цял пълнител. Тогава Шон Конъри, който всъщност е скрит зад вратата, казва: „Не ти останаха патрони” – и убива невъоръжен човек. Героите никога не правят така.

Понякога съм първи претендент за роля, а понякога – 79. Доволен съм и с едното, и с другото.

Хората навярно си мислят, че всяко утро се събуждам, поглеждам се в огледалото и си казвам: „О, да, това е Бонд!”. А аз просто се поглеждам в огледалото и си мисля: „О, господи…”

От мартинито ми омекват краката.

Timothy Dalton in The Living Daylights directed by John Glen, 1987

Pam Bouvier, Carey Lowell and Timothy Dalton in Licence to Kill directed by John Glenn, 1989

Carey Lowell and Timothy Dalton in Licence to Kill directed by John Glenn, 1989

Timothy Dalton and Carey Lowell in Licence to Kill directed by John Glenn, 1989

Caroline Bliss and Timothy Dalton in The Living Daylights directed by John Glen, 1987

Ornella Muti and Timothy Dalton in Flash Gordon directed by Moke Hodges, 1980

Снимки: The Red List