Живот, отдаден на творчеството. На 82 години си отиде една от знаковите фигури на руското кино - Станислав Говорухин. Актьор, продуцент, политически и обществен деятел, депутат в Държавната дума на Русия. Той ще бъде запомнен най-вече като режисьор и сценарист на култовите филми „Вертикал”, „Мястото на срещата да не се променя”, „Пирати на ХХ век”, „Десет малки негърчета”, „Ворошиловски стрелец”, „Благословете жената”, „Русия, която загубихме”. Говорухин е човекът, открил за киното големия Висоцки, поверявайки му главната роля във филма си „Вертикал”.
Владимир Высоцкий и Станислав Говорухин (1936 ~ 2018)
Аз много пуша, много пия и нямам никакъв ред за деня. И ми е добре.
30 години – днес това е юношество. Защото хората вече живеят по-дълго. Какво е 30-годишният човек? Момченце някакво – вън по улиците тича.
Във филма ми „Вертикал”, Висоцки не ходи с алпинистите в планината – той за тях пее, седейки в палатката. А аз и пея, и в планината ходя. Защото имам милион избиратели.
Братя Вайнер, създавайки „Ерата на милосърдието”, никога не са го смятали за своето най-добро произведение. Аз също не смятам „Мястото на срещата да не се променя” за най-добрия си филм. С писателите и режисьорите винаги e така.
Най-добрият ми филм е „Ворошиловски стрелец”. Самият аз съм представител на властта, но оправдавам старецът, решен да отмъсти. Това дори не е отмъщение, а възмездие, което е длъжно да бъде сторено от държавата. Ако възмездието не настига престъпниците, хората започват да живеят по законите на джунглата.
Мъжество – това е, когато човек не позволява на смъртта да управлява живота му.
Цялата работа е в задника – мъжът може да седи зад бюрото по 12 часа, а жената – не. Затова има велики писатели и няма велики писателки.
Глупаците не се сеят, не се орат. Те просто сами се раждат.
По Русия бродят стада от млади хора, които и не подозират за съществуването на духовни радости.
Жената е по-умна от мъжа. Мъжът мисли за бъдеща кариера, а жената за децата, а това означава и за това, в каква страна ще живеят, какво ще се случи с тази страна.
С днешното младо поколение вече нищо не може да се направи – то е изгубено. Трябва да се спасяват тези, които днес са 2-годишни, и онези, които още не са се родили.
В киното дойдоха хора, които не са чели книги, но точно знаят, какво е нужно за касов успех – насилие, кръв, изстрели.
Проблемът на културата – това е проблем на духовността.
Жан-Жак Русо пише в „Емил или за възпитанието”, че библиотеката на Емил ще бъде само от една книга. Мислите, че това е „Библията”? Не, това е „Робинзон Крузо”. И докато човечеството не загуби вкуса си, тази книга трябва да се смята за най-великата. И аз винаги съм смятал така, но се страхувах да го кажа на глас, докато не се натъкнах на тия думи: Робинзон Крузо – това е човек, който не би загинал при никакви обстоятелства, заради величието на своя дух.
В Русия, както е известно, съществуват две беди – глупаци и пътища. Има такъв анекдот – „Вчера в Държавната Дума една беда обсъждаше друга.”
Да бъдеш честен е смъртно опасно. Ако си на много висок държавен пост, и допуснем, че останеш въпреки всичко честен човек, бързо ще те разстрелят на улицата.
Най-добрият филм, предизвикващ успех днес – заснет от режисьор-дебил, написан от сценарист-дебил, предназначен за зрители-дебили.
Владимир Высоцкий и Станислав Говорухин на съёмках Место встречи изменить нельзя
Станислав Говорухин, Марина Влади, Владимир Высоцкий и Всеволод Абдулов; Москва, VIII Международный кинофестиваль, 7-21 июля 1973 года
Снимки: Владимир Высоцкий и Станислав Говорухин на съёмках Место встречи изменить нельзя - Яндекс; Станислав Говорухин, Марина Влади, Владимир Высоцкий и Всеволод Абдулов; Москва, VIII Международный кинофестиваль, 7-21 июля 1973 года. Фото Бориса Кремера