„От… до… От… до… ден след ден, месец след месец, година след година… и ако те попитат миг преди смъртта живял ли си, ще отговориш, без да се замисляш: Да, като говедо, тоест като чиновник! Благодаря, не съжалявам за нищо!“

(Тодор Колев в кадри от филма „Опасен чар“ (1984 г.) на режисьора Иван Андонов, по сценарий на Свобода Бъчварова, оператор Пламен Вагенщайн)

„Не мислех, че правя филм, който ще се запомни от всички Тодор КОЛЕВ за „Опасен чар”

Създаден първоначално като сценарий и придобил статута на филмова класика с незабравимото изпълнение на Тодор Колев в главната роля, въпреки неголемия си обем, „Опасен чар“ на Свобода Бъчварова е един от значимите български романи от 80-те години на ХХ век.

Интелигентен, очарователен и галантен, персонажът на Тодор Колев е мечтата за всяка самотна жена. Чаровният измамник омайва лековерните дами с предложения за брак, а след това ги изоставя и ограбва. Ловък мошеник, той непрекъснато сменя имената и самоличността си. Театрално-деловите му превъплъщения винаги започват с апломб и завършват с обещание за женитба, защото при всичките си недостатъци нашият герой има едно голямо достойнство: разбира жените и се чувства отлично в тяхната компания.

Ястребовски, Соколов, Буревестников, Мисирков – многото ярки и фалшиви имена на героя с безлична фамилия Гунчев, и един неповторим Тодор Колев, който вълнува, разсмива и ни кара да се замислим за рамкирания живот „от-до“, за единствената любов, която може да покори и най-измамното сърце и изборите, които всеки прави по пътя си.

(Тодор Колев в кадри от филма „Опасен чар“ (1984 г.) на режисьора Иван Андонов, по сценарий на Свобода Бъчварова, оператор Пламен Вагенщайн)

Буревестников бе арестуван безшумно и тривиално. Мрак се спусна над съдбата му. В един слънчев есенен ден двама мъже седяха един срещу друг. Гросмайстора – зад бюрото, и гражданинът Гунчев – на дървения, нетапициран стол. Лицата и на двамата бяха спокойни и почти дружелюбни. Гросмайстора му бе позволил да пуши цигара и кръстоса по своя типичен начин краката си. Двамата пиеха кафе от големи чаши, приготвено лично от Гросмайстора. Гунчев се бе загледал навън през големия полуотворен прозорец. Дърветата бяха пожълтели и нямаше вятър.

Едно листо бавно се откъсна надолу и падна. Той трепна. Гросмайстора замислено каза:

– Не сте лишен от способности, Гунчев, а така се получава, че действате шаблонно. Финалът на всеки ваш роман е женитба или обещание за женитба.

Жените са особени същества, с друга психика. Малцина са мъжете, които ги разбират. Всяка жена мечтае да има дете, мъж, дом и семейство, независимо от интелигентността и способностите на ума й. Грехота ли е, че тази проста истина е открил Гунчев? Освен това аз се чувствам далеч по- добре в тяхната среда, отколкото в групата на мъжете!

– Да оставим този въпрос настрани… Исках да изтъкна по-скоро вашите финансови способности. Имате, доколкото знам, и ценз за счетоводител?

– А вие били ли сте чиновник? Впрочем глупав въпрос!… Тръгвате на работа, младеж с мечти и възможности, здраве, сила, веселост, и докъде стигате? Зверска омраза в службата, готови за пет лева разлика в заплатите да се изколят. Цял ден сметки, отчети, квитанции, разписки, кодекси, справки… Загледали ли сте се сутрин в огромните тълпи, тръгнали нанякъде? Едните, идващи от изток на запад, другите – обратно! И се питаш за какво и накъде отиват тези хора с мрачни, угрижени лица, готови да избухнат всеки момент и направят скандал за едно място в трамвая? Така всеки ден… А след работа отиваш у дома грохнал, ядосан, освирепял и си го изкарваш на повехналата жена и мърлявите деца. И годините се изнизват… Един ден, ако дочакаш пенсия, те викат на табла в градинките, ако не я дочакаш, заспиваш сред карамфилите и някой от профкомитета ти държи слово като характеристика от „Личен състав“. Но най-ужасното е работното време… От… до… От… до… ден след ден, месец след месец, година след година, до двата квадратни метра в пръстта, и ако те попитат миг преди смъртта живял ли си, ще отговориш, без да се замисляш: Да, като говедо, тоест като чиновник! Благодаря, не съжалявам за нищо! Исках изборът да е мой! На свобода или в затвора, но изборът да е мой! И ако един ден изляза, ще трябва да помислите за пенсията ми. Все пак съм набрал доста трудов стаж по затворите…

– Интересна идея… И така, гражданино Гунчев, трябва да се разделяме.

Гросмайстора се изправи зад бюрото, но Гунчев продължаваше да седи. – Имам още един личен въпрос…

– Боряна никога нищо няма да научи за вас!

– Вие наистина сте проницателен.

Чак сега Гунчев стана на крака, подаде ръка на Гросмайстора, но той не я стисна, а след кратък размисъл отвори чекмеджето и извади оттам портрета на Боряна.

– Вероятно бихте искали да го вземете?…

Гунчев нищо не отговори, защото не можеше. Мълчаливо протегна ръка и пъхна фотографията под ризата. Успя да се овладее и се усмихна.

От: „Опасен чар“ на Свобода Бъчварова, издателство на БЗНС, София, 1987
* Тодор Колев в кадри от филма „Опасен чар“ (1984 г.) на режисьора Иван Андонов, по сценарий на Свобода Бъчварова, оператор Пламен Вагенщайн