„Ние с Гъртруд сме като братя” & Ърнест ХЕМИНГУЕЙ

Господарката на най-прочутия артистичен салон, гурото на творческата бохема, домакинката на Пикасо, Матис, Хемингуей, Фицджералд и други гении. На парижката улица „Рю де Фрьорю” 27, Гъртруд Стайн създава свой свят, в който са добре дошли само талантливите. Родена в заможно семейство в Пенсилвания, САЩ, Гъртруд отрано опознава и добрите, и лошите страни на богатството. Майка й умира, когато е на 14, а от отношенията с баща си се сдобива с депресия и различен поглед към мъжете. Жаждата за знания и любовта й към изкуството са единственото й спасение.  Гъртруд учи психология в „Радклиф колидж”, учител й е философът Уилям Джеймс, а неговата теория за прагматизма се настанява трайно в прозата на Стайн. Почитателка на авангардното изкуство и заможна дама по рождение, Стайн общува с лекота с извисените умове и артистични гении на своето време и дава точни оценки за творчеството им. Ексцентрична и грубовата, тя е критикът, който с няколко думи може да възвиси или съсипе нечия репутация. „Нямаше равна на себе си в изкуството на съвсем бавното нищонеправене”, казва за нея американският интелектуалец Клифтън Фейдиман.

(1874 ~ 1946)

Била съм богата, била съм и бедна. Да си богат е по-добре.

Аз бях творческият литературен ум на този век.

Сред евреите има само три оригинални личности: Христос, Спиноза и аз.

Създателят на нова творба в изкуството е извън закона, докато не стане класик.

Забавно е, че повечето мъже се гордеят с две неща, които абсолютно всеки мъж умее – да се напиват и да правят синове.

Няма никакви отговори. Няма да има никакви отговори. Не е имало никакви отговори. Това е отговорът.

В крайна сметка хората са такива - когато са сами, искат да бъдат с другите, когато са с другите, искат да бъдат сами.

Учтивостта не се смесва с фактите, учтивостта е просто още един факт.

Човек трябва да се осмели да бъде щастлив.

Писането и четенето за мен са синоними на съществуването.

Всеки човек е по-интересен, когато не прави нищо, отколкото когато прави каквото и да е.

Всичко е толкова опасно, че можеш от нищо особено да не се опасяваш.

Оставете ме да послушам себе си, не тях.

Пари винаги има, само джобовете се менят.

Вътре в себе си, ние всички сме на една възраст.

Човек не става по-добър, а по-възрастен и различен – и това винаги е удоволствие. (в писмо до Фитцдджералд, 1925 г.)

Преди да повехнат цветята на приятелството, повяхва приятелството.

Ужасно важно е да знаеш какво е, и какво не е твоя работа.

Всеки получава толкова много информация през деня, че губи здравия си разум.

Разочарованието в живота е да откриеш, че никой никога не може да бъде истински съгласен с тебе напълно във всичко.

Бележките не са литература. (коментар до Хемингуей, 1933)

Не е важно какво ти е дала Франция, а какво не е взела от тебе.

Всеки знае, че ако сте твърде внимателни, вие сте толкова заети да бъдете внимателни, че със сигурност ще се препънете в нещо.

Когато накрая получиш това, което си искала, се оказва, че изобщо не е това, което си искала.

Рядко вярвам на нещо, защото по времето, когато трябва да се вярва, аз наистина не съм там, за да вярвам.

Творецът не изпреварва своето поколение, но е първият от своите съвременници, който осъзнава какво се случва с неговото поколение. (от "Picasso", 1938)

Комунистите са хора, които изглежда са имали нещастно детство.

(Pablo Picasso, Portrait of Gertrude Stein, 1906, Metropolitan Museum of Art)

Снимки: Gertrud’s famous Salon in Paris, blog.gertrude.co