„Новото се настаняваше с своите груби ботуши върху изящността на истинската култура като някой простак, който влиза в неподходящо фина за него среда и се чуди откъде да започне.“
~ Из есето „Нацията и човекът“ (1938-1945) на Георги ТОМАЛЕВСКИ
Грандомания, подражание и жестокост
Европа дълго време се намираше под знака на три фатални същности: грандоманията, за която говорихме досега и други две: подражанието и жестокостта.
Подражанието е характерно за малките, бедните и робски човешки същества. Творческият дух е самостоен и активен. Надарен със свой самостоен живот, той няма нужда да подражава сляпо к фанатично. Под знака на подражанието паднаха тия, които поради малкия си духовен ръст, трябваше да потърсят фрапиращи външни форми. За тях не беше достатъчна съществуващата собствена ценност. Нас нямаше кой да ни обвини в подражание, ако начело на така наречената общественост през тия години, когато бяхме под германците, не бяха кацнали начело едни полуинтелигентни младежи, които в немския националсоциализъм и в италианския фашизъм, намериха най-пригодната форма за „европеизиране” на нашия живот. Доста набързо, карнавално, те видоизмениха прекрасното стилово единство на народа и почнаха да подражават. Вместо да вземат от германците някои положителни черти и да организират в дадени възможни граници нашия стопански живот, вместо да се поучат от немското трудолюбие, ред и експедитивност, те приеха безрезервно идеята за водачеството, като някои от тях се възглавиха за водачи. Едни размахваха бастуни по улиците, събираха последователи, драскаха фасадите на къщите, пишеха лозунги и знаци и, когато според нуждата на „върховните моменти“ станеше необходимо, те трошеха витрините на еврейските магазини.
Подражанието и сервилността, така характерни за робската психика, нахълтаха и в психологията на много безхарактерни интелигенти. Започна да се погерманчва словото, мисълта, съдържанието на съзнанието. Като слушаха бомбастичните фрази на немските водачи, и нашите подражатели започнаха да си служат с един максимализъм в фразиологията, като в целия словоред и идеите започна да прозира надменност. Някои от тия безотговорни младежи, дори подканяха английските въздушни сили да заповядат, за да видят, как ние ще ги посрещнем. Но когато, наистина, американците и англичаните започнаха да бомбардират София, те - тия агитатори - не се мярнаха и не поместиха нито една тухла, не подкрепиха нито един ранен, не дадоха нито една чаша вода на невинните, които плащаха за тяхната глупост.
Една особеност на това време беше непрестанното банализуване на понятието „ново“. Например, „Нова Германия“, „Нова Унгария“, „Нова Европа“ и всичко ново, многообещаващо, рекламно дръзко. Цялата пропаганда на това време ми се струваше като опаковка на кутия с грандиозни етикети, но с банално, скучно съдържание. Целият националсоциализъм беше един амбалаж, в който бяха затворени ерзаци. Като почнете от многословните речи на фюрера, Гьобелса и другите лайтери, гаулайтери, по-големи и по-малки фюрери, обергрупенфюрери, пфимфета и разни други нескончаеми степени з хитлеристката йерархия, преминете през вестниците им, списанията им, сбирките, конгресите, дневните и нощни манифестации, факелни шествия, френезни под балкони, неистови изстъпления, вие ще видите най-тържествения марш на европейския упадък.
Отвориш някое „ново списание“ с тройки заглавни и ще видиш върху фона на хубавото старо време, когато Европа беше страна на културата, върху сградите, строени от старите майстори, да се развяват нахално знамената на партията. Новото се настаняваше с своите груби ботуши върху изящността на истинската култура като някой простак, който влиза в неподходящо фина за него среда и се чуди откъде да започне. Вгледайте се в фотографиите ни Хитлера. Колко му прилича, когато се изправи на някой спортен стадион, при пфимфетата или при гаулайтерите, или пък между грубите физиономии на своите съмишленици на улицата, но колко е смешен, неподходящ, комично неудачен, да го видите в някоя художествена изложба, в библиотеките, или в операта.
Грандоманство и поза. Това бяха елементите, които превърнаха Европа от градина на културата, в школа за посредственост. Комично натрапване, кражба на ценности и кощунство. Работи някой учен в лабораторията си, изнамери нещо, а простащината го заграби и го обявява за дело на „Нова Германия“. В списанията, сред баналностите на хитлеристката пропаганда, ще срещнете и Гьоте, Шилер, Кох, Макс Планк и други светила на науката и изкуствата. Те са поставени там, за да прикрият баналността, за да подправят безвкусието.
Хитлер откриваше изложби, даваше тон на културата, основаваше заводи, даваше насоки на производството и най-после грандоманството го изтъкна за главнокомандуващ на цялата германска армия, за да си строши главата на Волга и Дон. След всеки успех при настъплението, спечелен от войниците, които вярваха в неговите думи, той държеше речи, пълни с безсолни подигравки по адрес на враговете си, а когато търпеше катастрофи, позираше като страшно загрижен в неизвестната на никого главна квартира и произвеждаше генералите в фелдмаршали.
Най-после да се спрем и на третата особеност на прехваленото ново време - жестокостта. Европа отново се усея с гробове и кости. Долините на тоя хубав материк станаха кланици на млади, неживели още хора, не разбрали още нищо от смисъла и задачите на човешкото съществувание. Невинни жени и деца, немощни стари хора загиваха под ударите на фанатизирани тълпи. Маса поляци, чехи, руснаци, евреи, загинаха под картечния огън. Едните започнаха с Варшава, Белград, Лондон, Ковънтри, за да предизвикат другите, които се проявиха над Берлин, Мюнхен, Хамбург и София. В Хърватско устатите, вдъхновени от немските методи, изклаха над един милион православни, като с това смятаха, че унищожават своите врагове сънародници. Немските войници в Русия изгаряха цели села, избиваха жителите им, обезчестяваха жените.
„Ние не ще позволим на световното еврейство да преживее радостта от една победа на нашите врагове. Няколко часа преди да настъпи тая радост, ние ще ги унищожим“. Така говореха апологетите на Нова Европа, когато работите на Германия тръгнаха зле. Вгледайте се в тия думи, в тая сгъстена злоба, в това незапомнено злорадство и ще се уверите, до колко тия хора са годни да станат знаме и водачи на един „нов ред“.
Абсурд! Никога светът, който се дирижира от разумна воля, не ще бъде оставен в ръцете на такива озверени хора, освен временно, за назидание и за изкупление. Бъдещите дни принадлежат на тия, които носят любов към човека като същност в своето съзнание и които ще осъществят обещаното царство Божие на земята.
От: „Слънце след буря“ (Есета), Георги Томалевски, изд. „Житно зърно“, 1946 г.
Снимка: Георги Томалевски (1897-1988); beinsaduno.bg