mind1

Ефект на свидетеля

Колкото повече хора има около нуждаещия се от помощ, толкова по-малка вероятност има някой да му помогне.
Този ефект още от древни времена демонстрира притчатата за добрия самарянин. И е красноречив пример, който обяснява много трагични събития в човешката историята. Изследователите го наричат още "смяна на отговорността".

Ако някой от хората на улицата е попаднал в беда и се нуждае от помощ, той има много по-големи шансове да я получи, ако наблизо има един човек, а не тълпа от хора. Ако някой вика за помощ, а наоколо има много хора, то всеки от тях ще предпочете да игнорира този зов за помощ, надявайки се някой друг да го чуе и помогне. Ако молбата за помощ е насочена към конкретен човек на неоживена улица, то шансовете да откликне са в пъти по-големи. Това обяснява бездушието и студенината на мегаполисите.

Влиянието на този ефект е доказан от психолозите Биб Латан и Джон Дерли. Те провели експеримент и имитирали ситуация, при която големите ученици се нахвърлили да бият свой съученик в съблекалнята, пред очите на други по-малки. В 85% от случаите, когато това се извършвало в присъствието на един свидетел, той се притичвал да помогне и защити жертвата. Ако тази сцена на насилие се разигравала пред очите на двама свидетели, шансовете да се притекат на помощ падали на 65 %. Ако свидетелите били четирима, варианта някой да помогне се сривали до 31 %.

Изводът – ако вие попаднете в трудна ситуация и се нуждаете от помощ, не се обръщайте към всички наоколо, а към конкретен човек – персонално. Така шансовете действително да ви се помогне, значително се увеличават.

Spotlight Effect

Хора, чиято глава постоянно е заета с размисли, не забелязват очевидни неща.
Много хора в даден момент /или почти през цялото време/ са заети с някакви сериозни размишления. Когато се намират в компанията на други хора, навън, те са така отнесени, че не забелязват напълно очевидни неща – в това са убедени учените от Университета Корнел.

Тези хора изобщо не се интересуват от това как изглеждате, дали работите в офис, магазин, университет. Повечето отнесени личности изобщо не обръщат внимание на вашия външен вид. Вие нямате никакво място в центъра на тяхното внимание. Затова спокойно може да престанете да се безпокоите за външните атрибути на живота, ако сте решили да ги впечатлите. Не си купувайте скъп автомобил, или смартфон, за да блеснете пред замислените хора – на тях им е все тая, на какво сте собственик вие. Те просто са заети със собствените си проблеми.

Ефект на фокусирането

Хората преоценяват значимостта на ситуациите и нещата, върху които разсъждават.

"Нищо в живота няма толкова голямо значение, колкото на нас ни се струва" - Дейвид Канеман.
Колко огромна е разликата в ежедневното настроение на човек, който заработва $20 000 на месец и $2000 месечно? Почти никаква. Или дори да има някаква, тя е минимална. Ще станете ли по-щастливи ако прекарате остатъка от живота си в къща край морето? Едва ли. Жителите на Калифорния, където има повече от 300 слънчеви дни в годината, не са по-щастливи от жителите на Ню Йорк и Чикаго.

Този ефект активно се използва в областта на маркетинга. Специалистите активно се опитват да ни убедят, че покупката на това или онова, ще ни направи по-щастливи. Но те надали ще спазят своето обещание.

За борба с този психологически ефект, на вас ще ви се наложи да усвоите едно просто правило – нищо няма да е толкова важно за вас след година, или дори след седмица, както това ви се струва днес. Гледайте на живота и неговите неразбории по-ведро и продължавайте напред. И да, примирете се с това, че хората не умеят да прогнозират бъдещето. Ще бъде по-добре, ако изобщо престанете да си биете главата в обмисляне на сложни дългосрочни планове.

Източник ~ golbis.com

***

Вижте още: Теория на глупостта /част 1/