„Ти живя за Бога, заради Когото си дошла в живота, та да послужиш на спасението на целия свят…“ ~ Преп. Иоан Дамаскин
(Руска икона изобразяваща Рождество Богородично, Псков, Русия)
╫ Празнично слово за Рождество на Пресвета Богородица
По думите на преп. Иоан Дамаскин, празнуваният днес ден е ден на вселенска радост, защото чрез Пресвета Дева не само някога богоизбраният народ, но и целият свят се обновява, а скръбта на общата ни прамайка Ева се превръща в радост. А свт. Андрей Критски в словото си на днешния ден казва: „Този празник за нас е начало на всички празници, той е врата към благодатта и истината. Днес за Твореца се строи одушевен храм, а творението на Твореца се подготвя да стане Негово ново Божествено жилище.”
Свт. Георгий Никомидийски предупреждава никой да не се смущава от тъй величественото честване на Рождеството на Пречистата Богоотроковица; да не изтъква, че подобно ликуване и благодарение се полага единствено на появата (т. е. Рождеството) на Самия Владика – нека всеки знае, казва светителят, „че значимостта от днешния ден, на който тъй се радваме, е в това, че той полага началото както на нашето примирение с Бога, така и на онази радост, която ни осиява тогава“ (т. е. на Рождество Христово). „Затова е нужно да увенчаем с похвали и веселие не толкова и само телесно изразимо, но и с още по-весело състояние на духа.“
За особеното величие на този празник свидетелства и това, че, по словото на светителя, божествените чинове на ангелските сонмове вече са ни изпреварили със своите възхвали за Онази, чрез която съзираме изпълнението на тайната. „Изпреварва ни и небесната твърд, с нейните светила, осиявани от лъчистия облак на богомисленото Слънце. Също и земята бърза достойно да се представи с онова, което ражда… Днес … наистина всяка твар придобива смелостта да възглася своята радост.“ Затова и празнуваме тъй радостно самото раждане и младенчество на Присноотроковицата Мария, казва и свт. Филарет, митр. Московски и Коломенски (XIX в.), затова и Й отдаваме почести, несравнимо по-високи от почитта ни към останалите светии и праведници, – защото следваме пророческия отговор на Елисавета, в чиято утроба се разиграл, възрадван, плодът на Иоана Предтеча: защото наистина днес се ражда Мария, Майката на нашия Господ.“
Сякаш предвиждайки всякакви „мариологични“ суемъдрия (всъщност, догматични извращения, тъй обичани от по-сетнешните латински и протестантски апостати от Правата вяра и от Правата прослава), в своята Омилия върху Рождество Богородично преп. Иоан Дамаскин, отколе предупреждава: като въздаваме височайша слава и почит на новородената на днешния ден Пресвета Отроковица Мариам, Пресвета Богородица, с това съвсем не я превръщаме в някаква митична „богиня“ по подобие на всякакви суемъдри, по израза на преподобния, „елински глупости“. Ето, признаваме и Нейно раждане от земни човеци, приемаме и Нейната човешка земна смърт. Ала и приемаме, че е Майка Божия, защото Бог се въплъщава от Нея. Приемаме обаче, че и целият Й земен път, от Рождество до Успение не е някаква самоцел: „Ти, обръща се преподобният към Пресвета Дева Мария, не живя за Себе си, защото не за самата себе си бе родена; Ти живя за Бога, заради Когото си дошла в живота, та да послужиш на спасението на целия свят, и чрез Теб да се изпълни древният Съвет Божий за въплъщение на Словото и за нашето обожение“.
Богу нашему слава! Амин.
Из: Празнично слово за Рождество на Пресвета Богородица (със съкращения)
Източник: hram-uspenie-bogorodichno.org
Изображение: Руска икона изобразяваща Рождество Богородично, Псков, Русия, bg.wikipedia.org