Какво става в детските глави?
Наталия Коршунова
източник: Българска школа по психоанализа
Глупави и неспособни деца се срещат, но много рядко - това е научно доказано. При правилен подход почти всяко дете може да се справи с училищната програма и дори да получава удоволствие от своите старания. Откъде тогава идва многогодишната истерия по повод на лошия успех в училище?
Вродената неспособност за справяне с училищната програма е доста рядко срещана причина. Да, има деца, които се нуждаят от специални програми, индивидуални темпове за усвояване на материала, но това е все пак изключение от правилото. И като цяло, за такива деца се знае доста отрано. Всички останали, обикновените двойкаджии и тройкаджии, ние "изпускаме" по собствена вина. В главите им има достатъчно мозък за усвояване на уроците. Просто не е намерено ключето от тази ракличка. Всеки знае от собствен опит, че всички хора са различни. Към всеки е необходим определен подход. Във всекидневието си, ако искаме да постигнем някакъв резултат в общуването с един или друг човек, ние имаме това предвид. Стараем се да научим нещо повече за него; да направим някакъв жест; да му кажем нещо приятно, което да подобри настроението му и с това да облекчи задачата ни. Ще му предложим помощ, ще му поставим задача, ще определим заплащането или просто ще му създадем условия за ефективна работа. Ако постъпваме с децата също толкова диференцирано, както към възрастните, бихме имали много по-малко проблеми с тях.
За начало не е зле да понаблюдаваме как точно се учи детето - какво му върви повече, какво му е по-трудно, какво му харесва или не, какви са неговите навици и привички. Едни деца се нуждаят от тишина и неподвижност, за да се съсредоточат, други имат нужда от шум, фон (музика, например). Някои, когато са превъзбудени, не могат да седнат да учат спокойно и трябва да се освободят от напрежението си чрез повишена активност, за да внимават после. Едни непременно трябва да хапнат, на други им се затварят очите след вкусния обяд. Така е и в работата с учебния материал: едни възприемат по-добре, ако тръгнат от общото към частното, други трябва да се заловят отначало за подробностите, за да стигнат после до изводите. Освен тези индивидуални особености обаче, съществува едно общо правило, което се отнася до всички деца, но за което не знаят мнозина от възрастните. За да се разбере то, ще трябва да си направим труда и да се потопим малко в неврофизиологията, тоест, да си представим в най-общ вид какво става в главите на децата ни. Схематично, това изглежда така: мозъкът се състои от три слоя, всеки от който си има свое предназначение. Нека централното ядро да е бяло, средният слой - оранжев, а външният - син.
* Бялото ядро, реактивният мозък, е известен също и като зоната на борба или бягство. Той се включва, когато детето, или всеки човек, изпитва страх, напрежение, унижение, подложен е на критика. Сигналът преминава дълбоко, до самата сърцевина - то усеща, че трябва да се защитава. В резултат започва да спори, плаче или се държи предизвикателно. Във такова състояние обучението е невъзможно.
* Средният слой наричат емоционален мозък. Именно в него “растат” любовта и съчувствието, възхищението и удивлението. Всички възприятия на детето преминават най-напред оттук. Ако му се карат или засрамват, критикуват и обсъждат подробно - при това пред свидетели, - сигналът тръгва от този слой навътре към реактивния мозък, и се включва "режимът на оцеляване". Някои деца прекарват в този стресов режим целия си ден в училище. Но, ако детето изпитва положителни емоции: например радост, а не страх, емоционалният мозък активизира горния слой.
* Горният слой - кората, или "мислещият мозък". Този външен слой отговаря за логическото мислене, планирането, а така също за зрението, слуха, говора, аналитичните способности и творчеството. Знаейки за съществуването на тези три части и за това как те си взаимодействат, вие може да съдействате за разкриване способностите на детето, за подобряване на неговите успехи в училище. Затова е необходимо да се създаде и закрепи позитивно отношение към работата, то да се убеди, че всяка задача може да бъде решена, че успехът е постижим.
Напредваме с малки стъпки. Можете да го убедите по един-единствен начин - давайки му практически опит за успехите и постиженията. Нека те бъдат малки, но всекидневни. Затова трябва да бъдат забравени успехите на връстниците: никой с никого да не бъде сравняван, а вниманието да се съсредоточи върху проблемите на конкретното дете. Хубаво е поне за известно време да се забрави за оценките. Примерно, детето е усвоило у дома определен тип задачи и ги решава безпогрешно. На конролното обаче обичайният страх от провал парализира способността му да мисли, то губи вяра в силите си, не довършва задачата, греши, отчайва се - като цяло работата му е едва за тройка, макар да знае добре материала. В такава ситуация детето се нуждае най-напред от утешение и подкрепа, а след това от "разбор". Трябва да бъде отбелязано, че то е тръгнало по правилен път, но после се е объркало и не е довършило работата си докрай.
Опитът от успехите не идва веднага, съзнанието се променя бавно, но друг начин няма. Желателно е да се започне колкото се може по-рано- с всяка година ще става все по-трудно да се поправи ситуацията. Детето, загубило вяра в себе си и захвърлило учението, много трудно може да бъде убедено да тръгне с малки крачки да догонва съучениците. То едва ли ще повярва в успеха на това начинание. И наистина, въпреки старанията, успехът не е гарантиран, ако нещата са се усложнили прекалено много. В такава ситуация ще се наложи да се тръгне по друг път и да се търси друга сфера, където то да приложи усилията си и там да се утвърди и повярва в себе си.
Кифличка със стафиди. В заниманията по всеки отделен предмет и в обучението като цяло, трябва да се намерят някакви неща, които да доставят удоволствие. Учението, като всяка друга работа, не може да е постоянен празник, но не трябва да бъде и досадно задължение. Да се научи определена точка от урока може да не е чак такова удоволствие, но да се разглеждат мърдащите с реснички инфузории под микроскоп или звездното небе през телескоп, едва ли ще остави някого равнодушен.
За най-малките ученици са измислени много начини да се оживи учебния процес - те оцветяват картинки в часа по четене, рисуват фигури в тетрадките си по математика. Детето, което решава по-лошо задачите от останалите деца, може би ще измисли най-красивата и сложна фигура и ще възстанови своята положителна нагласа.
Трябва да се намира винаги нещо позитивно. Това е възможно, стига да се поиска. Който не обича да заучава формули, може с интерес да прави опитите. Детето с актьорски талант ще декламира по-добре от другите, а това е вече достатъчен стимул, за да чете и учи наизуст. Някой противник на краснописа може с ентусиазъм да изписва страница след страница в личния си дневник. Дали децата осъзнават това или не, но всички извънучилищни занимания също учат на нещо, дори осъжданите от родителите игри с карти или компютърните игри. Ако нито едно занятие в училище не предизвиква ентусиазъм у него, може да се направи опит да се свърже неговото хоби с някой училищен предмет. Ако успеете да откриете такава връзка, това може да помогне на детето да изпитва удоволствие от любимото занятие в класната стая.
Всичко това е необходимо, за да се задържи детето в позитивно емоционално състояние, за да се подгрява активността на мисловния му апарат. А това е именно ефектът, към който се стремим. Различно ли се учат момчетата и момичетата? Да, в известен смисъл това е така. Кората на главния мозък е разделена на две полукълба - това е известно на всички. Лявото отговаря за говора и логическото мислене. Като правило, то е по-добре развито при момичетата. Затова те започват да говорят по-рано, по-разумни са и по-добре възприемат и изпълняват указания, по-добре учат чужди езици.
Дясното полукълбо, отговарящо за зрителното възприятие и координацията, обикновено е по-силно развито при момчетата. Те по-добре възприемат образи, отколкото думи, интересни са им движещи се предмети, любопитстват кое как е направено и как работи. Образователният процес би трябвало да е планиран така, че двете полукълба да участват равноправно. Трябва да се даде възможност и на момичетата, и на момчетата да използват и да демонстрират своите силни страни. За съжаление, училището е повече ориентирано към "момичешкия" начин на мислене и дава малко простор на момчешкия ум. Ето защо навсякъде и винаги момичетата постигат по-добри успехи в училище, а момчетата по-често изостават от учебния процес, губейки интерес към него.
Ако вашето дете има силно изразени мъжки качества, а бележникът му е пълен със забележки и двойки, ще трябва сами да се погрижите за това, да намерите приложение на неговата глава, ръце и темперамент. Да се опитвате да го вкарате в рамките на училищния стандарт, който явно е неприложим за него, е безперспективно занимание.
Забележете, ние говорим за "дете", а не за син, тъй като такова дете може да се окаже и момиче. Начинът на мислене не е задължително да съвпада с пола. Има мъжки ум и женски ум, кому какъв ще се падне - това е вече съвсем друг въпрос. Съществуват момчета с добре развито ляво полукълбо и момичета с добре развито дясно. Важно е само да се помни, че различните деца възприемат и преработват информациата по различен начин и с това следва да се съобразяваме. Не означава, че трябва да се култивират изключително силните страни на детето, махайки с ръка на слабите му страни. Просто, ако при него вече са се натрупали трудности и неразбории с училището, трябва да се започне с активизация на силните, за да се внесат поне някакви положителни емоции. Ако то като цяло се вписва добре в училищните стандарти, може да му се поставят и по-трудни задачи, подтиквайки го да влага повече сили в онова, което засега се получава по-лошо.
За благополучното дете, което получава добри оценки, ще бъде от полза да се пребори със себе си. Занимавайки се с това, което и така прави добре, то може да получава удоволствие, ако предметът наистина му харесва, но може и да остава равнодушно. Нали това, което ти идва лесно, не се цени. А способността да се конкурираш наравно с другите деца в нещо, в което си по принцип слаб, може да стане източник на ярки, положителни емоции, понеже това е твоя лична заслуга, а не подарък от природата и родителите.