01

За първи път Музеят „Ван Гог" представя в една изложба двама от най-великите авангардисти в живописта: Винсент ван Гог и Едвард Мунк. Животът и творчеството на двамата разкриват изумителни паралели.
Понякога дори се стига до объркване на единия с другия: В музея в Амстердам не е рядкост посетителите да попитат охраната „А къде можем да видим „Викът"?". Независимо че холандецът Винсент ван Гог и норвежецът Едвард Мунк не са се познавали лично приживе, вече повече от сто години тяхното творчество непрекъснато бива сравнявано. Изборът на мотивите, иновативната цветова техника и играта с повърхностите разкриват невероятно сходство между двамата.

Прилики между Мунк и Ван Гог
В живота им също има много общи неща. По едно и също време, през есента на 1880, и двамата решават да следват живопис. И двамата се учат от произведенията на френския художник Жан-Франсоа Миле. В началото изкуството им изразява конфронтацията с натурализма. Времето, в което живеят обаче, носи белега на духовно израстване и двамата търсят нови техники на рисуване, за да разкъсат оковите на закърнелите традиции. Едуар Мане ги вдъхновява, а по-късно и художниците поантилисти.
Двамата художници израстват в средата на 19-ти век в протестантски семейства и страдат от доминантната роля на своите бащи. Ван Гог и Мунк никога не се женят и също така нямат деца. Освен това и двамата обичат да пишат: Ван Гог съчинява хиляди писма до своя брат Тео, в които разсъждава за своето изкуство. Мунк също води засилена кореспонденция и между другото споделя и мнение за творчеството на Ван Гог. Пише и литературни текстове.

Ван Гог и Мунк увековечават собствената си личност в многобройни автопортрети
В средата на 80-те години на 19-ти век и двамата художници са привлечени от Париж, епицентъра на модерното изкуство, където проучват произведенията на импресионистите и пост-импресионистите. Редовно посещават Лувъра и се вдъхновяват от фотография и японското писмено изкуство.
В Париж на бял свят излизат многобройни автопортрети, които показват как се променя себевъзприемането и себеразбирането на художниците през годините. От гледна точка на фокусиране върху собствената си личност Мунк е още по-ексцесивен от Ван Гог, който запечатва своя образ в приблизително 30 автопортрета. Както изображенията на холандския творец, така и тези на норвежеца често са меланхолични, та дори и депресивни. Конфронтацията с екзистенциални проблеми изпълва творчеството и на двамата художници: лични борби, разочарование, резигнация. Дори нервната им система е еднакво лабилна. С душевната си криза обаче двамата се справят по различен начин. Ван Гог е разкъсван от нея и през 1890 се самоубива. Едвард Мунк успява да се справи с обхваналата го депресия и да стъпи отново на краката си. До смъртта си през 1944 той живее в уединение в Норвегия.

1Starry Night Over the Rhone

Двама гении с много общи черти
Винсент ван Гог (1853-1890) и Едвард Мунк (1863-1944) никога не се запознават. И въпреки това и животът, и творчеството им изобилстват от общи черти: В историята на изкуството произведенията им заемат своето място на икони. И двамата водят затворен живот в бедност и намират успокоение в изкуството. 2 години преди смъртта си Ван Гог рисува в градчето Арл в Южна Франция „ Звездна нощ над Рона".

2van gogh self portrait as an artist 1888

Живот за изкуството
От 1900, т.е. когато Едвард Мунк все още е жив, двамата художници биват сравнявани един с друг. За първи път обаче една изложба съпоставя конгениалността на Винсент ван Гог и Едвард Мунк. Дори и без да има познания по изкуство, наблюдателят ще забележи, че двамата художници боравят с един и същ директен образен език. Автопортретът на Ван Гог е създаден в края на 80-те години на 19-ти век.

3

Сходства в биографията
Мунк (тук в „Автопортрет с палитра" от 1926) и Ван Гог взимат решението да станат художници в една и съща година. През есента на 1880 Ван Гог посещава Кралската академия по изящни изкуства в Антверпен, а Мунк – Кралското училище по изкуства и дизайн в Кристиана. В средата на 80-те те отдават предпочитанията си на фигуративната живопис. И двамата изживяват запомнящи се години в Париж.

4

Пионери на модерното изкуство
Докато ван Гог цял живот страда от неуспеха на създаваното от него изкуство, творчеството на Мунк намира по-голям отклик. На норвежкия творец не се налага да страда от глад и да взема пари назаем, какъвто е случаят с неговия холандски еквивалент. Въпреки различния ход на кариерите им произведения като „Викът" на Мунк (на снимката) и „Слънчогледи" на Ван Гог около 1900 година се превръщат в икони на модерното изкуство, които безброй хора познават.

5the bridge at trinquetaille 1888

Изумителни паралели
Винсент ван Гог рисува „Мостът в Тринкетайле" през 1888. Подобно на картината „Викът" на Едвард Мунк от 1893 една самотна фигура върви покрай реката. Експресивният избор на цветове и отсъствието на сенки напомня изразния език на норвежеца.

6sower 1888

Отражение на селския живот
Между 1883 и 1885, когато живее в Нюнен, селото на своите родители, Ван Гог изобразява живота на местното население. Върху платното той рисува картофи и се упражнява в изобразяване тежката работа на полето. Малко по-късно се появява „Сеячът" (1888), която има за пример един образец в историята на изкуството – картината „Сеячът" на Жан-Франсоа Миле.

7.1

Натуралистични изображения от Едвард Мунк
Едвард Мунк тръгва по стъпките на Винсент ван Гог. Той също взима пример от френския натуралист Жан-Франсоа Миле. В картината „Плодородие" (1899-1900) той показва мъж и жена-селяни, отбелязващи празника на урожая. Подобно на Ван Гог Мунк също се отдава на простия живот и поставя акцент върху тайнството на пейзажа.

8

С Ван Гог в дебрите на гората
Картината „Ниска гора с бръшлян" (1889) е част от серия природни студии, в които Ван Гог изразява своето въодушевление от буйния растеж на гората. 30 години по-късно този мотив оживява в творбите на Едвард Мунк.

9

С Мунк в брястовата гора
Картината „Пролет в брястовата гора" (1923) на Едвард Мунк се появява повече от 30 години след създаването на „Ниска гора с бръшлян" от Ван Гог. Изборът на мотива, концентрацията върху линиите и силата на природата очароват норвежеца в същата степен, както холандския гений. Това са едни от многобройните общи черти, които правят паралела между произведенията на двамата творци толкова интересен.

Източник: www.dw.com