Духовният климат, в който Ян ван Ейк твори – ранните десетилетия на 15 век, – е особено неспокоен и сложен – късното Средновековие си отива, но още е живо, а ренесансовите просветления само загатват за изгрева на новото време.
 The Arnolfini Portrait, 1434. National Gallery, London
The Arnolfini Portrait, 1434. National Gallery, London
Фламандският художник се ражда през 1390 г. в Маастрих, в долината на река Маас, Лиежко епископство. Смятат го за майстор на портрета не само на своето време, но и цялата история на живописта. Съществува дори версия, че той е изобретил маслените бои, но със сигурност е един от първите, които започват да ги използват и след него влизат в широка употреба.
Ян ван Ейк е и необикновено просветен в християнската и класическата литература, разбира и от ботаника, което е видно в картините му, и от химия, което му помага да подобри боите, които използва, притежава задълбочени познания и по геометрия.
Характерно за него е, че не степенува явленията на важни, маловажни и незначителни, а изповядва идеалите на новата философия, която утвърждава присъствието на Бога в целия видим свят. Притежава новото за времето разбиране, че божествената и земната природа са единни, но докато божествената остава недостижима за човешкия ум, то земната е отворена за наблюдение и изучаване. Ян ван Ейк цял живот прави това – наблюдава, и изучава, и въплътява видяното и наученото в своите творби, като създава един нов свят от образи и символи.
Една от най-загадъчните картини в историята на изкуството му принадлежи – „Сватбата на семейство Арнолфини”. Тази маслена живопис от 1434 г. изобразява италианския търговец Джовани Арнолфини и съпругата му. Ако не се вгледате внимателно, трудно ще забележите нещо интересно. Но при по-добро вглеждане, ще забележите малко кръгло огледало, на което се виждат още двама участници в композицията на картината. Смята се, че единия от персонажите отразяващ се в огледалната повърхност е самият ван Ейк. За другия образ не е известно нищо.
 Hubert and Jan van Eyck, Ghent Altarpiece, completed 1432. Saint Bavo Cathedral, Ghent
Hubert and Jan van Eyck, Ghent Altarpiece, completed 1432. Saint Bavo Cathedral, Ghent
Най-известната му картина обаче е „Гентският олтар“ – шедьовър, който възвестява ранното Възраждане в нидерландското изкуство. Ако се озовете днес в белгийския град Гент, може да го видите в старата, късно-готическа църква „Св. Бавон“, почти на същото място, където е бил и първоначално.
Историята на тази картина е изключително драматична: през 16 век е била скрита, за да не пострада от фанатизирани иконоборци; по-късно различни части от нея са изпращани ту в Париж и върнати след падането на Наполеон I, ту в Берлин и пренесени отново в Гент след разгрома на Германия в Първата световна война и Версайския договор. След Втората световна война я откриват в солна мина в Австрия, отнесена там от германците.
„Гентският олтар“ е бил възхваляван в оди и песни, а в множество пътеписи е отбелязан като истинско чудо. Пред него хората са се молели и размишлявали, защото това живописно творение съдържа цялостна философска концепция за света, живота, човечеството, душата, страданията, радостта, засяга и всички онези етични и нравствени въпроси, които тогава, в преломното между две епохи време, занимават хората… та чак до наши дни.
Великият художник умира на 9 юли 1441 на 51-годишна възраст. Думите „Както умея“ са девизът, който художникът поставя на по-късните си творби. Те могат да бъдат тълкувани и като декларация, че е сторил всичко, което са му позволявали уменията, но и като знак на заслужено творческо самочувствие.
 Madonna and Child with Canon Joris van der Paele, 1436
Madonna and Child with Canon Joris van der Paele, 1436
 Portrait of a Man with a Blue Chaperon, 1430-1433
Portrait of a Man with a Blue Chaperon, 1430-1433
 Portrait of Margaret van Eyck, Groeningemuseum, Bruges, 1439
Portrait of Margaret van Eyck, Groeningemuseum, Bruges, 1439
 The Three Marys at the Tomb, 1435
The Three Marys at the Tomb, 1435
 Annunciation, 1434-1436. National Gallery of Art, Washington
Annunciation, 1434-1436. National Gallery of Art, Washington
 Dresden Triptych. Oil on oak panel, 1437. Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden
Dresden Triptych. Oil on oak panel, 1437. Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden
 Crucifixion and Last Judgement diptych, c. 1430-1440. Metropolitan Museum of Art, New York
Crucifixion and Last Judgement diptych, c. 1430-1440. Metropolitan Museum of Art, New York
 Madonna in the Church, c. 1438-1440. Gemäldegalerie, Berlin
Madonna in the Church, c. 1438-1440. Gemäldegalerie, Berlin
 Virgin and Child, with Saints and Donor, 1441
Virgin and Child, with Saints and Donor, 1441
 Madonna of Chancellor Rolin, c. 1435. Musée du Louvre, Paris
Madonna of Chancellor Rolin, c. 1435. Musée du Louvre, Paris
 Jan van Eyck, Portrait of a Man (Self Portrait?), 1433. National Gallery, London
Jan van Eyck, Portrait of a Man (Self Portrait?), 1433. National Gallery, London
Картини: en.wikipedia.org
 
 
 
 
 
