Петър Кончаловски – главният руски импресионист и един от художниците, чиито картини са сред най-скъпо оценяваните по международните аукциони. За живота и делото на изтъкнатия живописец и дядо на талантливите режисьори Никита Михалков и Андрей Кончаловски , в 10 любопитни факта:
Pyotr Konchalovsky, self-portrait, 1911
1. Импресионизмът – това е качеството на истинската живопис, което присъства в творбите на всяка епоха, казвал Петър Кончаловски. „Дори във фреските на Рафаел, ако се вгледате, може да се забележи нещо близко до Моне“. Самият художник срещнал за първи път импресионизма, и останал дълбоко поразен, когато бил на 15 години: по време на Френската художествено-промишлена изложба в Москва през 1891 г. била изложена картината на Клод Моне „Купи сено“. Впрочем в собствените му картини от различни години по-забележими са Ван Гог, Сезан и Матис.
2. Кончаловски бил възхитен от Пол Сезан и превел на руски език книгата на Емил Бернар, посветена на художника. Бернар го наричал „единственият художник, който е бил повлиян от Сезан, но успял да тръгне по свой собствен път“. И до ден днешен в Русия наричат Кончаловски „главен сезанист“.
3. Съвременниците му в Москва възприемали неговата живопис като „френска“, но европейските критици и художници (в това число и великият швейцарец Феликс Валотон) отбелязвали „славянския“ характер, „варварския“ колорит.
4. Както и новите течения в Париж, живописта на Кончаловски първоначално не е посрещната добре в родината му. Когато през 1910 г. той решил да изложи една от най-известните си днес картини – „Портрет на художника Якулов“, колегите му не искали да поставят своите творби в съседство със „страшилището“, критиците го наричали „сгазен от автомобил“, а един от зрителите написал на стената под портрета „глупак“.
5. В началото на ХХ век Кончаловски много пътешествал из Франция, Италия, Испания и участвал в големи изложби: Салона на независимите, Есенния салон в Париж, Международната художествена изложба на най-новите течения в изкуството (Modern Kunst Kring) в Стеделик музей в Амстердам.
6. През 1911 г. Кончаловски става един от учредителите на московско движение на художниците „Бубновий валет“ („Вале каро“ – бел. прев.). Те отричали академичната живопис и се стремели да слеят в едно най-новите европейски течения и народното изкуство. По същество групата става родоначалник на вече легендарния руски авангард, известен в целия свят. Освен основателите (Иля Машков, Аристарх Лентулов, Роберт Фолк), в изложбите на „Вале каро“ участвали френски художници (Фоконие, Фриез, Леже, Ван Доген), Наталия Гончарова с Михаил Ларионов и немска група, начело с Василий Кандински.
7. През 1924 г. СССР за първи път участва във Венецианското биенале. В руския павилион Кончаловски представя 13 картини, в това число и „Семеен портрет“, закупен след изложението от Националната галерия за съвременно изкуство в самата Венеция (Ca' Pesaro).
8. Един от признатите шедьоври на майстора е „Портрет на Всеволод Мейерхолд“, живописна реплика към Матис, символ на естетиката и човешката самота. Той е рисуван през 1938 г. в дома на знаменития и вече изпадналия в немилост режисьор, след като спектакълът му не се харесал на Йосиф Сталин. Малко след като портретът е нарисуван, Мейерхолд е арестуван и разстрелян.
9. На 26 години Кончаловски се жени за дъщерята на известния исторически художник Василий Суриков – Олга. Този съюз полага основите на велика династия: сред техните потомци са двама писатели, трима режисьори (включително знаменитите Андрей Кончаловски и Никита Михалков) и четирима актьори.
10. На арт-пазара се ценят ранните творби на Кончаловски. През юни 2008 г. Christie's продава „Портрет на японския актьор Тодзуро Каварасаки“ (Portrait of Todzuro Kavarasaki, a Japanese actor) за £1,049,250. През ноември 2013 г. в Sotheby's за нов рекорд претендира огромният „Семеен портрет в работилницата“, оценен на £3,5 - 4,5 милиона, но откупен още преди търговете от руския милиардер Петър Авен за 4,7 милиона паунда.
Self-portrait with family, 1917
Bull fighting, 1910
George Yakulov, 1910
Oranges and crumpled paper, 1946
Basket with ash, 1947
Natasha on a chair (Portrait of Natasha Konchalovskaya in childhood), 1910
Portrait of Vsevolod Meyerhold, 1938
A. N. Tolstoy, visiting the artist Pyotr Konchalovsky, 1941
Still life with rabbit, 1954
Still Life with Bittern and Woodpecker, 1934
Port of Siena, 1912
The Window of the Poet, 1935
Woman on a River Bank, 1922
Scheherazade, 1917
Family portrait (Siena), 1912
The First Step, 1932
Piazza della Signoria in Siena, 1912
Portrait of Fedor Petrovich, 1938
Portrait of the poet Alexander Pushkin, 1932
Източник: Руски дневник
Картини: arthive.com, Wikimedia Commons, pinterest.com