„Кирилицата е една от най-съвършените азбуки на света. На абсолютно всеки звук отговаря буква.“
(„Св. св. Кирил и Методий“ дело на Станислав Доспевски, 1860 г.)
Обликът на Кирил и Методий
Виждам две одухотворени същества. Младият е със закръглено лице. По-светъл. За разлика от Методий, който е мургав и дългобраз. С буден ум и висок дух, те са сред най-елитните представители на славянското племе в оная ранна средновековна епоха. Учат в Магнаурската школа ведно с бъдещи гръцки патриарси и императори.
Противно на общоприетото за тях, Кирил стои малко по-ниско в духовен план от брат си. Виждам го - експанзивен, рязък, остър. Високо образован философ, а е буен… Виждам и Методий. Деликатен, тактичен, не толкова краен в реакциите. Превъзхожда Кирил в духовно отношение. Широко скроена натура. Улегнал характер. Затова покровителства енергичния си по-млад брат. Стимулира го да надмогне някои несъвършенства... Съзнателно сякаш се орисва цял живот да остане в сянката на Кирил. Голямото дело е извършено от Методий, но той е по-смирен и търпелив. Заслугите му за азбуката са толкова значителни, че, според мен, тя би трябвало да се нарече методиевица. След време хората ще узнаят това...
Вярата на Методий е колосална. Кирил умира рано, едва четиридесет и две годишен. Новосъздадената писменост предстои да се разпространи от Методиевите ученици из славянските земи. Преодолели неимоверни трудности, повелителите на писменото слово с усърдие и достойнство развиват християнски добродетели. С основание по-късно са канонизирани за светци.
Княз Борис е прозорлив държавник. Приема учениците на Кирил и Методий, за да превърне страната ни в духовно средище на огромното славянско море. Така младата по негово време България се нарежда сред водещите в тогавашния свят. Стратегически мост е между източната и западната култура.
Последователите на първоучителите въздигат духа на българския народ. Апостолски му помагат за чистене натрупаната със столетия карма, въвеждайки го в смирение и богослужение.
Във времената на ранната ни държавност политическите водачи трябвало да бъдат и властелини на духа. И те наистина са такива. Благодарение на това, страната поема към просперитет.
Българската православна църква в зараждането си е революционно напредничава. Единствено при нея в мрачните средновековни години се извършва богослужение не на чужд- гръцки или латински, както е в тогавашния християнизиран свят-а на роден, разбираем език. Епохално, безпрецедентно в историята събитие. Не е случайно. Корените му са от времето на първите будители.
Има ли по-колосално дело от това да се създаде азбука? Животът без нея е като звука отвъд думите. Макар да е съществувала култура и преди азбуката. Кирилицата - съвкупност от старинни български рунически знаци и адаптирани гръцки букви. Сътворявайки писмените белези, тези духовни мъже извършват истинско чудо, приспособявайки ги към говоримия народен език. Революционен акт за IX век.
Най-древният славянски престол на българите приема новоизградената азбука. Държавата ни тогава също е свръхнапредничава. Дава убежище на младата писменост 200 години преди останалите славяни. Това издига значимостта ни като културна сила. И започва разрастващо се просвещение на роден език. Нечувано, невиждано в световен мащаб. За да се роди небивало книжовно великолепие в една „тъмна епоха“.
С превода на Библията на славянски, тя става достъпна до всеки ограмотен. Сънародниците ни имат привилегия свободно и понятно да четат Светите писания. Могат да вникват в тях, да разсъждават самостоятелно, критично, а не да им бъдат препредавани и предъвквани единствено чрез тълкуванията на свещениците, както е в останалите страни на „цивилизована Европа“.
Онези народи наистина са ощетени. Богослужението за тях е неразбираемо, канонизирано от църквата само на гръцки и вече „мъртвия“ латински.
България е третата страна в света след Византия и жалките остатъци от отдавна раздробената Западна Римска империя, където се провеждат църковни служби на понятен роден език.
Това е закономерен процес, плод на мъдра държавност. Княз Борис цели да заглуши асимилиращото влияние на Византия. Благодарение далновидността му, приелата християнството България успешно се конкурира не само със силата на меча, а духовно и културно с ненавистната си съседка.
Кирилицата - една от най-съвършените азбуки на света. На абсолютно всеки звук отговаря буква. Славните ни предци са знаели - най-дълбоки са най-простите неща. В никоя азбука не е така. Това изключително много улеснява грамотността.
В „безпросветните години на Средновековието“ само Климент Охридски обучава над 3 500 ученици на четмо и писмо. Същото правят неговите събратя Наум, Сава, Горазд, Ангеларий и многобройните им следовници.
Сред народа настава небивало брожение. Десетки хиляди българи се ограмотяват. Във време, когато прославени европейски монарси дори не знаят да се подписват.
С приемане на писмената, България вече респектира не само във военно, а и в културно отношение. Княз Борис преобразува славянобългарския етнос в здрава сплав от просветени напредничави люде. Подготвя се народът, с който синът му Симеон ще осигури величието на държавата. И, стигнал до стените на величавия, недосегаем дотогава Константинопол, с гордост и достойнство ще забие копие в градските му порти. Вярно, завоеванията на славния цар се дължат на силата на меча. Но многократно повече на прозорливостта на Духа.
Срещата на княз Борис с учениците на Кирил и Методий събира извисени духовни водачи с изпреварил времето си свръхнапредничав държавник. Това въздига българската мощ. Славен акт. След него племето ни никога вече няма да е сляпо и глухо. Ще получи път към Истината. Защото тя е глобалният език...
С приемане и разпространяване славянската азбука България се превръща в една от люлките на източноевропейските цивилизации.
От: „Прозрения. Свръхфеноменът Слава Севрюкова“, Христо Нанев, изд. „Факел“, 2006 г.
* „Св. св. Кирил и Методий“ дело на Станислав Доспевски, 1860 г.