„Най-разпространеният вид хомосексуалност е т. нар. нарцистична жена, жената-дете, чиято афективност е блокирала на етапа детство. Този вид хомосексуалистка търси заместител на майката в лицето на активната партньорка.“
(Two Friends, 1912, by Egon Schiele)
~ Латентните хомосексуалистки
Има жени, склонни да се идентифицират със света на мъжете. Те развиват прекомерно мъжкото начало у себе си за сметка на женското (умение да чакаш, търпение, разбиране, вътрешна сила).
В същото време те търсят да принизят другите жени, към които изпитват чувство на превъзходство. Такива обикновено са латентните хомосексуалистки. Търсят мъжки компании, но не позволяват сексуална близост. Често пъти -латентната им хомосексуалост остава несъзнавана.
При това положение в какво се изразява хомосексуалността? Половите връзки със съпруга са съпроводени от чувство на отвращение и непоносимост. Фригидността се разбира от само себе си. Вагинизмът е често срещано явление. Наблюдават се състояния на депресия, социална неприспособимост, мании, фобии. Възможно е да се проявят пристъпи на задушаване, на гадене: символично „повръщат“ мъжкия полов член.
Този тип жени са разкъсвани между мъжествеността, която биха желали да притежават, и женствеността, която въпреки всичко е налице. С други думи, понеже хомосексуалното надделява у тях, равновесието им ще зависи от осъществяването на тази хомосексуалност. Но тя е изтласкана в несъзнаваното им, от което следва едно раздвоение на личността, пораждащо чувство на неувереност, на тревожност, на потиснатост.
~ Опасното завръщане в пристана
Най-разпространеният вид хомосексуалност е така наречената нарцистична жена, тоест жената-дете, чиято афективност е блокирала на етапа детство. Този вид хомосексуалистка търси заместител на майката в лицето на активната партньорка. Ето как стоят нещата обикновено.
Главният герой. Майката, нещастна и унизена по някаква причина, действа така, като че ли отново иска да върне дъщеря си към и в себе си, да я задържи завинаги, да я погълне, да унищожи нейната афективност.
Доста разпространена ситуация. Несъзнавано, нещастната майка иска да разбие семейството на дъщеря си. Честите отсъствия на съпруга могат да помогнат в тази насока.
Надеждата й: При положение, че се окаже нещастна и на свой ред бъде „изоставена“, дъщерята ще се почувства толкова ощетена, че ще се върне при майката и изцяло ще се постави под майчината „закрила“.
Несъзнаваният намек. „Сама съм и съм изоставена, нещастна и самотна. И ти също. Върни се при мен, стани отново малкото момиченце, което беше. Ще съберем нашите две нещастия и ще се съюзим срещу всички на самотния остров, какъвто е нашият дом.“ В този случай майката е латентна хомосексуалната в афективен план по отношение на дъщеря си.
Опасността. Ако дъщерята се върне назад, тя отново ще попадне под майчината опека. С вързани ръце, закриляна и изядена, дъщерята постепенно напредва по ръба с риск всеки момент да залитне по посока на инфантилността или на патологичната хомосексуалност. Достатъчно е да срещне някоя активна хомосексуалистка, за да направи фаталната крачка.
~ Как да се избегне женската хомосексуалност?
След като хомосексуалността не е нищо друго освен симптом, трябва да предотвратим неврозата, на която се опира. Тук отново трябва да повторим с риск да станем досадни, че афективността и сексуалността са едно и също нещо. Ето защо по принцип незрялата афективност неизбежно намира отдушник в сексуални смущения независимо от проявите — силни или слаби — на гениталността. Именно тази незрялост поражда чувство на неувереност, на дезадаптация, на тревожност, които ще накарат този вид жени да се приютят в една илюзорна сигурност. В нашия случай ни интересува при „кого“ ще потърсят тази сигурност. Хомосексуалистките винаги постъпват по този начин.
Женската хомосексуалност не е „противоестествена перверзия". Основният проблем не е този, който си представяме. Той не е от областта на „секса“, а от областта на чувствата.
Съществува опасност някои жени да се покажат доста необективни, когато става дума за хомосексуалност при жените. Има такива, които изпитват толкова жестоки предразсъдъци към лесбийките, че просто преминават всякаква разумна граница. Обясних причината: напълно несъзнавано те разпознават себе си в тях, което означава, че са изтласкали собствените си хомосексуални наклонности.
Обратното, други жени се показват прекалено доброжелателни към лесбийките. Те също са необективни и в някои случаи търпимостта им намирисва на съучастничество. Тези жени чувстват у себе си хомосексуални склонности, а търпимостта им се обяснява с констатацията, че не са единствените в това положение.
Следват типовете най-силно застрашени девойки :
• Девойки-момиченца, пришити за полата на майка си.
• Нарцистичните момичета.
• „Свръхженствените“ момичета.
• Момичетата, които отхвърлят или се страхуват от бъдещата си роля на жени.
• Момичетата, които се отъждествяват с бащите си, силно се страхуват от тях или ги мразят, а също така и момичетата мъжкарани.
• Когато родителите са причина за женската хомосексуалност — тоест за наличието на афективни разстройства, — ситуацията е една от изброените по-долу:
• Невротични родители.
• Разведени родители.
• Родители, за които гениталността е табу или нещо мръсно.
• Брутален, лишен от разбиране баща, безразличен, безличен, потисник, човек, с когото не може да се установи никакъв контакт.
• Баща, който ласкае дъщеря си.
• Майка с прекалено развито чувство за притежание, сладникава, властна, ощетена, нещастна, изискваща, инфантилна, язвителна, прекалено умна, прекалено хубава.
Става дума за родители, които създават у дъщерите си усещане за безсилие по отношение на живота, чувство на самота и непълноценност. В същото време те ги тласкат да търсят вън от дома ефективната сигурност, която не могат да открият вкъщи.
Също така много често родителите проявяват смайваща несръчност. Какво да кажем за баща, който заявява на дъщеря си, че би искал да има момче, или пък я кара да почувства разочарованието си от това, че тя не е момче? Въпреки че подобен пример може да ви се струва старомоден, той е много разпространен.
Ами онзи блестящ баща, който възпитава дъщеря си по начин, по който се възпитават обикновено момчетата, при това се надува от гордост, че дъщеря му се стреми да го настигне... но по този начин се доближава до „мъжката самоличност“? Какво да кажем за трети тип баща, предмет на огромно възхищение от страна на дъщерята, който оставя това заслепяване да се развива само защото се чувства поласкан?
Или пък тази настроена против бащата майка, която става „съучастник“ на дъщеря си против мъжете, стреми се да я „върне“ обратно в утробата си, да я задържи при себе си? Поведението на майките, които, съзнавано или не, отказват да бъдат жени, се отразява върху възпитанието на дъщерите. Каквото да направят или да кажат, колкото и доброжелателни и интелигентни да са, те са в състояние да предадат само това, което чувстват. Ето как на девойката е отнета радостта да бъде жена
Законите принуждават хомосексуалистките да се изолират и ги настройват враждебно спрямо така нареченото ортодоксално общество, което често играе благопристойната роля и се придържа към едно безкрайно закостеняло мислене. Защото Инквизицията вече я няма, но инквизиторите продължават да се чувстват добре. Получава се парадокс: все едно да приемем закон, забраняващ неврозата или тревожността!
Що се отнася до морализаторството, единственото, което може да постигне, е да засили чувството за вина, защото вината винаги е съпътствала психическите смущения.
Казаното дотук може да се формулира в две изречения:
За да може младото момиче да осъзнае значението на истинската женственост и нейната сила, е нужно да расте в спокойна и ведра среда, в афективно сплотено семейство, което добре се е приспособило към живота.
При всяка латентна, активна или сублимирана хомосексуалистка откриваме дълбоки афективни конфликти, несъзнавани в повечето случаи, коренящи се в детството или в юношеството, тоест в изворите на всеки човешки живот.
Пред днешните девойки стои тежката задача отново да станат жени, да престанат да бъдат опасни самки, открай време страшилища за мъжете.
Като гледам колко много от тях не могат да открият истинския си облик, какви са раздърпани, безразлични и размъкнати, много се съмнявам, че това ще стане така скоро.
Богатството на света отново ще се появи, когато ценностите на женствеността отново се слеят с тези на мъжествеността.
Кой ще спаси човечеството, ако не човешкото у нас? Превърнали се в голяма рядкост, истинските жени са действителните наследнички на човешкото у нас.
Не мисля, че преувеличавам, когато казвам, че намесата им е въпрос на живот или на смърт. Жената не си задава въпроса дали нещо е възможно, а дали е полезно. Мъжът прави точно обратното, дори с цената на самоунищожението си. Огромната роля на жената е отново да придаде смисъл на изпразнените от човещина идеи.
От: „Жената и нейната дълбинна психология“, Пиер Дако, Изд. „Колибри“, 1999 г.
Картина: Two Friends, 1912, by Egon Schiele; chinaoilpaintinggallery