Помогнете на детето си да бъде умно

"Най-важната задача на цивилизацията е да научи човека да мисли." ~ Томас Едисон

1. Научете го да "свързва точките"

Може би имате спомен, когато за първи път в детството си, сте започнали да свързвате точките в света. Може би, разходжайки се, на връщане от училище, наблюдавайки света, сте започнали да виждате моделите и връзките помежду им, които до сега не сте забелязвали. Може би, развълнувани от откритията си, гордо сте ги споделили с другите деца:

Забелязвали ли сте, че това много прилича на онова?
...формите на това листо изглеждат като пукнатините в това парче лед, което изглежда точно като вените на горната част на дланта ми и т.н.

Събиране на точките. Свързването им. И после споделяне на връзките с хората наоколо. Това е начинът, по който работят всички творци - писатели, художници, музиканти, учени, изобретатели. Събиране, свързване, споделяне. Някои обожават процеса на събиране на материал, което може да се нарече емоционално или интелектуално изучаване и възприемане на света около нас, като материалите - листото, парчето лед, вените на ръката, могат да се превърнат в поетични метафори. Това е времето, което е нужно на един художник да наблюдава пейзажа, преди да реши да го пресъздаде на платното.

Други предпочитат да посветят повече време на свързване на точките - писател, който работи пет години да усъвършенства книгата си или музикант, който прекарва десетилетие в композиране на една симфония - свързване на точките, за да се получи перфектното произведение на изкуството.

Трети влагат най-много страст в последната част - споделянето. Писателите споделят, когато някой чете книгите им; художниците, като окачат картините си в галерии, музикантите - като излизат на сцената; Едисон, когато е светнала първата крушка и т.н.
Импулсът, който те кара да намираш, свързваш и споделяш точките, е импулсът, който те прави човек на изкуството, учен или изобретател. Ако използваш думи или символи, за да свържеш точките, независимо дали си професионалист или аматьор, ти си креативната сила в света. Или както споделя Нобел, един от най-великите изобретатели в света: "Човек може да посочи, без преувеличение, че наблюдението и търсенето на приликите и разликите са в основата на цялото човешко познание."

И със същата наслада, с която като деца виждаме лица в някой облак, Микеланджело е видял Давид в парчето скала и се е "опитал да го освободи".

2. Четете му приказки и го научете да обича да чете

Ако искате детето ви да е умно, четете му приказки. Ако искате да е много умно, четете му много приказки." - неслучайно е казал Айнщайн. Освен връзката, която създава между родителите и детето, четенето на приказки и детски книжки има и други важни функции за развитието на интелекта на малкото. Помага за научаването на нови думи, значението им, което е първата предпоставка за мисленето изобщо, общуването с другите хора и способността правилно да кажеш това, което мислиш.

Приказките вкарват детето във въображаеми светове. Огледайте се около себе си. Всичко, което виждате наоколо, включително и стените, в един предишен момент е било въображаемо. Някой е решил, че предпочита да седне на стол, отколкото на земята и така е бил измислен столът. Някой е видял във въображението си как хора от различни континенти могат да разговарят помежду си и така е измислен телефона. Всичко около нас - в стаята, в сградата, в града съществува, защото някой е използвал въображението си.

Четенето дава нови идеи, върху които да мислиш, учи те на умението да виждаш нещата от различни гледни точки и те кара да разсъждаваш върху тях. Създава ни усещането за добро и зло, правилно и неправилно, красиво и грозно.

Когато гледаш филм или телевизия виждаш какво се случва на другите хора. С книгата ти и само ти, използвайки въображението си, виждаш света и героите в него, гледаш околната действителност през техните очи, чувстваш това, което и те, посещаваш измислени, исторически или географски места, на които няма как да бъдеш по друг начин. Така се изгражда емпатията - нужния инструмент, чрез който се учим да живеем съвместно с другите хора и функционираме като нещо повече от обсебени от себе си индивиди.

Всяка приказка, чрез символичните образи и метафори, които ползва ни разказва за определен психичен процес, през който трябва да премине всеки човек при израстването и съзряването си. Четенето въоръжава със знания, с реални инструменти за справяне в проблематични ситуации. Четящият човек винаги може да свърже точките между реална житейска ситуация, в която е попаднал с някои от множеството проблеми и дилеми на художествени герои. Четейки, откриваме, че субективните ни изживявания не са изключение, че има и други, преди нас, които са се чувствали по същия начин, преминали са през същите изпитания и разбираме как са се справили с това. Приказките могат да действат и като предупреждение: ако правиш така - ще последва това. По този начин детето разбира, че всяко действие носи своите логични последствия.

Не на последно място - четящите хора, нямат трудности с правописа. Докато човек чете, научава и как се пише правилно.

Но най-важното е като родители да създадете у детето любов към четенето, да му покажете, че това е приятно занимание, избирайки му книги, които са интересни и подходящи за възрастта му.
Така ще му дадете свят, в който то ще е способно да чете, разбира и твори.

3. Работете със силните му страни

Инвестирайте там, където има ресурси. Ако забележите например, че детето ви се справя по-добре в изучаването на солфежа, отколкото в практическото свирене на пиано, това говори, че то има математически заложби и не бива да очаквате от него да бъде добър музикант. Вместо това може да бъде много добър математик.

Отговорността ни на родители е да разберем какви са действителните потребности на детето, какви са заложбите и интересите му и да му помогнем да върви по този път. Наша отговорност е да го научим как всеки негов ден да е изпълнен с радост и смисъл. Човек се чувства щастлив, когато прави това, в което е полезен и намира удовлетвореност.

Така можем да сме сигурни, че децата ни ще са по-добри от нас.

Източници: Рудолф Щайнер, Нийл Геймън, Аманда Палмър
Снимки: huffingtonpost.com, thebrunettediaries.com

87291 Преглеждания
В този ред на мисли