Ефимерната природа на живота в натюрмортите на Мария ван ОСТЕРВИК

Златният век на холандските художници

(Portrait of Maria van Oosterwijck, 1671, by Wallerant Vaillant)

Мария ван Остервик (1630-1693) е холандски художник от Златният век, специализирала се в натюрморти и детайлни флорални картини. От малка показва ярък талант в рисуването на реалистични творения и с подкрепата на родителите си става ученичка на Ян Давиц.

Впоследствие отваря собствено ателие в Амстердам, точно срещу ателието на своя колега Вилем ван Ауст. Интересите им в изобразителното изкуство са поразително сходни. Впечатлен от младата художничка, той й предлага брак, но тя отказва, тъй като предаността й към живописта е от първостепенно значение за нея. Остава сама до края на живота си, но отглежда племенника си, който остава сираче.

Но Мария е не само талантлив художник. Тя е и много веща бизнес дама. Използва услугите на брокер в Амстердам, за да продава картините си в Германия. Сред нейните почитатели са Луи XIV във Франция, император на Свещената Римска Леополд I, Август II и Уилям III на Англия. Продава три от картините си на краля на Полша. Но независимо от факта, че шедьоврите й са търсени от холандски и чужди колекционери, й е отказано членство в гилдията на художниците, тъй като на жени не е позволено да се присъединяват.

Произведенията на Мария ван Остервик  включват предмети, символизиращи ефимерната природа на живота. Такива обекти са черепи, пясъчен часовник, книги, глобуси, частично изядена храна, чували с пари, насекоми, увехнали листа и цветя, които придават на картините й един фин горчиво-сладък привкус. Мария е силно религиозна и често представя в изображенията си символично своите убеждения и вярвания. Слънчогледът е символ на обръщането към Бог. Гроздето също е религиозен символ, символизиращ евхаристийното вино. Пеперудите са символни изображения на възкресението на Христос. Дори цветовете използва символично – бялото за обозначаване на невинността, жълтото е божествеността, а червеното символизира мъченичеството.

Много малко жени си позволяват да бъдат професионални художници през 17-ти век. В книгата на Кристофър Лойд от 2004 относно историята на изкуството през Холандският златен  век, Мария ван Остервик е единствената жена, чиято работа е включена.

По-ранните автори са склонни да изобразяват жените художници и техните творби в корелация с типичните женски добродетели и да интерпретират картините им съобразно това. Мария, която посвещава живота си на живописта, която никога не става съпруга и майка, се оказва трудна тема за тях и те така и не успяват да я представят като напълно оформена личност. По-личните аспекти от картините й също до голяма степен остават неизследвани. Което е в абсолютен контраст с друга художничка от тази епоха, която твори около половин век по-късно –  Рахел Райс, омъжена майка на десет деца, която винаги е описвана от биографите в много по-благоприятна светлина.

Мария е вдъхновение и за други творци. Някои от колегите й рисуват нейни портрети, а поети пишат поеми, възхвалявайки красотата, таланта и характера й. Мария обучава една от прислужниците си – Гертген Винтге – в началото само да смесва боите й, а впоследствие и да рисува. След смъртта на Мария, Винтге съумява да се издържа самостоятелно чрез творбите си и да живее независимо.

През 1689 Мария създава последния си известен натюрморт, която става част от колекцията на Нейно Величество Кралицата на двореца в Кенсингтън в Лондон. Тази картина – „Still Life with Flowers, Insects and a Shell“, става поредната от нейните картини в Кралската колекция, по време на царуването на кралица Ана.

Мария умира в дома си на 63 години. И макар да отдава целия си живот на изкуството, известният биограф на художниците от Холандския златен век Арнолд Хоубракен, отказва да я признае за професионален художник, въпреки големите суми, платени за нейните картини и наличието им в колекциите на най-популярните ценители на изобразителното изкуство и в колекциите на множеството европейски кралски особи.

(Still Life with Flowers in a Decorative Vase, 1670-1675, Mauritshuis)

(Bouquet of Flowers in a Vase, 1670, Denver Art Museum)


(A Floral Still Life ..., 1675)

(Flower Still Life, 1669, Cincinnati Art Museum)

(Vanitas-Still Life, 1668, Kunsthistorisches Museum)

(Still Life with Flowers, Insects and a Shell, 1689, Royal Collection. Van Oosterwijck's last known painting)

Изображения: Wikimedia Commons

В този ред на мисли