"Дърдоренето е израз на желанието ни да станем "нещо" в очите на другия човек, защото сме станали нищо в своите собствени очи."
Думи за изкушението на човешкия език и мълчанието, което лекува, от митрополита на Библос, Ал-Батрун и планина Ливан.
 (Silence, between 1799 and 1801, by Henry Fuseli, Kunsthaus Zürich)
(Silence, between 1799 and 1801, by Henry Fuseli, Kunsthaus Zürich)
Изкушенията, пораждани от човешкия език, са едни от най-жестоките изкушения, защото изричаното слово предава цялата страст, която се крие в душата, а препънките на езика най-добре разкриват препънките на душата. Затова, който опази езика си от падение, той става съвършен човек. В своето съборно послание свети ап. Яков казва: "и езикът е малък член, но големи работи говори..., езикът е огън, украшение на неправдата..., езикът се намира в такова положение между нашите членове, че скверни цялото тяло и запаля колелото на живота, като сам бива запалян от геената" (3:5-6).
Най-малката степен на доброто поведение е да се възпираме от това да причиняваме вреда на другите. "За всяка празна дума, която кажат човеците, ще отговарят в съдния ден: защото по думите си ще бъдеш оправдан и по думите си ще бъдеш осъден" (Мат. 12:36-37). Словото може да одраска чистия слух или да накърни добрата репутация, или да клюкарства, или да клевети. Това слово отравя първо своя собственик, а след това замърсява или предизвиква злоба, или наранява другия човек.
Човек е отговорен за всяка дума, която произвежда, той трябва да не прекалява с необмислените думи; думите му трябва колкото се може повече да съответстват на разума, така че те в никаква степен да не превишават разума. Човек се проявява в двете най-малки свои членове – езика и сърцето, доколкото сърцето му се излива чрез неговите уста.
Необходимостта от съгласуваност между вътрешността и външността на човека произвежда бдителност над изричаното слово и то такава бдителност, която в същността си е прекрасно опазване на духовния живот. Освен лъжовното слово има такова, което е безполезно слово. Ние го изговаряме, за да развличаме душата си, която се е изпразнила от всичко; в нея няма нищо полезно, което да опази душата в тихо съзерцание. Затова дърдоренето е израз на желанието ни да станем "нещо" в очите на другия човек, защото сме станали нищо в своите собствени очи. И така ние пилеем думи, за да не се изправим пред своята празна вътрешна действителност.
След като светът се хвърли в повърхностно четене, а след това съсредоточи своето внимание върху средствата за социално общуване, ние му предложихме средство за знание и не му отворихме пътя към разкриването на душата и на любовта към спасителната истина. Така ни се наложи да нахраним неговото любопитство, а любопитството е вътрешно дърдорене, лишено от всякакъв смисъл. И така изпълнихме вестниците, книгите и всички средства за общуване и медиите със суетни слова.
Затова мълчанието в модерния свят е необходимо средство за неговото очистване. Затова ни се налага не само да се придържаме към краткото слово като към добродетел, но и да отделим време, в което да помълчим, за да не се разпадне душата в нищото.
Отшелниците и аскетите са избрали мълчанието като път към блаженството, към онова велико блаженство, в което човек се извисява над страстта и емоционалността. В душите на тези упокоили се в своя Господ хора говори единствено Бог. А проговорят ли те, изпращат в света Божиите помисли.
Сп."Моето паство", бр. 22/2018 г., превод от арабски: Виктор Дора
Източник: dveri.bg
Изображение: 
 
 
 
 
 
