„Трябва да знаете, че няма нищо по-висшо и силно и по-благотворно и добро за живота в бъдещето от куп добри спомени, особено спомени за детството, за дома. Хората ни говорят много за образованието, но един добър свещен спомен, запазен от детството, е може би най-доброто образование.“ ~  Фьодор Достоевски


Girl in a Boat with Geese, 1889, Berthe Morisot

Времената се менят бързо, а с тях идват и нови предизвикателства, нов набор от навици и отношения, които изглежда са напълно различни от тези, на които сме свикнали като деца.

Днешното поколение разполага с напълно нови технологии, които лишават децата от нуждата да излязат навън и да играят, да се социализират и да се забавляват по начините, по които ние го правихме.

Всички тези промени са голямо предизвикателство за родителите, които ако питате децата - не са имали щастието да имат достъп до всичко това, което предоставят модерните технологии.

Предизвикателствата варират, но най-важното е, че днешните родители отглеждат децата си доста по-различно, затова и резултатите от това, са най-голямото предизвикателство, което стои пред тях.

Дали детето ми ще се превърне в пълноценен човек, човек, който смело върви напред, човек с добри обноски, който знае как да комуникира и да създава връзки с другите свободно и открито?

Всеки родител си задава тези въпроси: Пропускам ли нещо? Правя ли всичко правилно? Ще успее ли детето ми в живота?

Психолозите от Харвардският университет са си задали същите въпроси и са открили няколко фактора, които са от изключително значение за всяко детство. Ключът към доброто отглеждане на дете в тези променящи се времена, не е толва сложен, колкото си мислите.

In the Garden at Maurecourt, 1884, Berthe Morisot 

Ето петте тайни да отгледаш „добро“ дете, според психолозите на Харвард:

ПРЕКАРВАЙТЕ КАЧЕСТВЕНО ВРЕМЕ С ДЕТЕТО СИ

Не е достатъчно да присъствате физически около детето – необходимо е да сте с него напълно. Това означава, че никой лаптоп или айфон не може да замести връзката, от която детето наистина се нужде. Като комуникирате с детето открито, слушате внимателно и правите нещата, които обича заедно, детето ви не само ще ви обича повече, но и ще се научи как да бъде внимателен и грижовен човек. И ще запомни детството си с хубави преживявания.

Това е основата на всичко. Детето ви със сигурност ще предпочете, пред всичко друго, да има реална личност, с която да си говори и споделя идеите си и преживяванията си, дори и да не показва това явно.

Интересувайте се как е минал денят му, слушайте го внимателно и осъждайте дилемите, пред които се изправя – внимавайте да не натрапвате уроци от вашите лични преживявания. Детето има нужда да преживява нещата през собствената си гледна точка.

Запознайте се с любимите му неща и ги помолете да ви научи как да играете игрите, които харесва – то ще се радват да сподели забавленията си с вас.

Четете му книжка преди да заспи или четете заедно през деня, когато е в настроение за четене. Бъдете с него напълно и споделяйте емоциите му.

Eugene Manet with his daughter at Bougival, c.1881, Berthe Morisot

НЕКА ДЕТЕТО ВИ ИМА СИЛЕН РОЛЕВИ МОДЕЛ И МЕНТОР ВЪВ ВАШЕ ЛИЦЕ

Децата учат най-много от обкръжението си. Това, което правите е това, в което ще се превърне то. Ето защо трябва винаги да обръщате внимание на маниерите и действията си, както и да бъдете готов да признаете вината и грешките си. Покажете на детето си, че за вас е важно и че сте готов да признаете, когато грешите и че сте готов да поправите грешките си.

Какъв човек ще стане детето ви зависи от това колко усилия влагате да се усъвършенствате самия вие. Бъдете честен, открит и се грижете за себе си. Детето ще усвои същите навици. Нужно е да дискутирате с детето си тези въпроси.

Признавайте грешките си, особено грешките по отношение на детето и говорете открито за тези неща.

Целта е да му покажете добро отношение, смирение и почтеност. По този начин то ще се почувства много по-сигурно и смело ще се научи да вижда положителните страни на нещата, когато се изправи пред проблеми в живота си.

Детето ще ви слуша само ако спечелите доверието и уважението му. За да постигнете това е нужно да му покажете, че сте човешко същество, което прави грешки като всички останали.

Children at the Basin, 1886, Berthe Morisot

НАУЧЕТЕ ДЕТЕТО СИ ДА СЕ ГРИЖИ ЗА ДРУГИТЕ И ДА ОЧАКВА УВАЖЕНИЕ ОТ ОКОЛНИТЕ

Детето ви има нужда да се социализира и да се свърза с другите по здравословен начин. Да се грижи за щастието на другите и да избягва себични прояви ще му донесе много ползи в бъдещето.

Изключително важно е да чува от родителите си, че да се грижи за другите е също толкова важно, колкото и да се грижи за себе си.

Това означава да научите детето си на основните морални принципи. Научете го да постъпва правилно, дори когато е трудно и бъдете модел за поведение в това отношение. Просто е: думите ви винаги трябва да отговарят на действията ви.

Отговорностите и задълженията са нещо, за което постоянно трябва да напомняте на децата си. Те се оформят в много ранна възраст: училище, приятели, обещания. Напомняйте им, че не са сами и че другите имат очаквания към тях, на които трябва да отговорят. Защото могат.

Young Girl with Doll by Berthe Morisot, 1884

НАУЧЕТЕ ДЕЦАТА НА ПРИЗНАТЕЛНОСТ И БЛАГОДАРНОСТ

Децата, които не са разглезени са децата, които признават ролята на другите хора в живота си. Признаването води до признателност. Благодарността е двупосочна улица. Хората, които са благодарни ежедневно са по-щедри, по-състрадателни, по-грижовни и по-лесно прощават. Освен това са по-щастливи и по-здрави.

Нека уроците започнат от личния ви пример. Показвайте благодарност за милите неща, които детето прави за вас, но внимавайте! Да изразявате тонове благодарност за нещата, които са длъжни да вършат може да ги разглези! Възложете на децата си реални рутинни задължения – такива, които се очаква да свършат, без да бъдат възнаграждавани. Това ще ги направи много по-внимателни и отговорни в действията им.

НАУЧЕТЕ ГИ ДА ВИЖДАТ „ОБЩАТА КАРТИНА“

Факт е, че децата са съпричастни само към малкия кръг на семейството и приятелите си. Това е нормално нещо, но е важно да научите децата да започнат да мислят и за хората извън техния кръг.

Това може да включва новото дете в класа, хората, които работят в училището им, човек, който не говори езика им или някой, който живее в далечна страна. Децата трябва да знаят, че техните действия и мисли са важни и сега, а после и в бъдеще, могат да повлияят на цялото общество.

Източник: curiousmindmagazine.com
Картини: Berthe Morisot (1841~1895)