♥ Момичетата са първенци в езиково отношение, момчетата в областта на абстрактното мислене, математиката и науките

„Ясното утвърждаване на собствената идентичност като представител на определен пол е жизнено важно за себепредставата и за душевното здраве на детето.“

Из тънката наука на родителския занаят и различията в уменията на подрастващите момчета и момичета, споделено от книгата „Изкуството да бъдеш родител“ на знаменития американски психолог д-р Фицхю Додсън (1923-1993).

Отъждествяване с мъжкия или женския пол

В предучилищната възраст детето ви научава на кой пол принадлежи. В предишните глави казах, че докъм тре­тата година децата са един вид асексуални.

И момченцата, и момиченцата си играят с едни и същи играчки, харесват едни и същи неща. И едните, и другите се радват на парцалените кукли и животни. Те, разбира се, не са съвсем еднакви дори през тези години. Като цяло момиченцата узряват по-бързо в доста области (в проговарянето например).

Момченцата са физически по-агресивни и ак­тивни. Но, общо взето, отликите се проявяват ясно към тригодишна възраст. От този момент нататък момченцата и момиченцата започват да се държат различно и да имат различен поглед върху себе си и света. Една наскоро изляз­ла книга анализира резултатите от наблюдения, проведени над деветстотин деца, и резюмира:

Момчета

Момченцата повече се бият, вдигат по-голям шум, поемат повече рискове, мисълта им е по-независи­ма, по-трудно учат и са по-крехки...

През първата година от живота, а и по-късно, умират повече момчета, отколкото момичета.

Момчетата са в по-голяма степен изложени на риск от заекване, от трудности в четенето и от най-разнообразни афективни аномалии.

Във физическото си развитие те изостават с година или повече от момичетата. Когато тръгват на училище, дори мускулите на ръцете им са определено по-малко развити.

Момичета

Момиченцата, обратно, са по-яки и по-зрели, но мно­го по-покорни, пасивни, послушни; те са по-конфор­мистки настроени и предпочитат заседналия жи­вот.

Интересуват се повече от хората, отколкото от предметите, проявяват по-голямо съчувствие към другите, по-чувствителни са към реакциите им и много по-лесно запомнят имена и места.

Науката не е установила никаква разлика в коефи­циента на интелигентност на момчетата и мо­мичетата в детството им, но е открила, че те притежават различен стил на мислене и интелек­туални постижения.

Момичетата са първенци в езиково отношение. Те проговарят преди момчета­та, а по-късно правят по-малко правописни грешки и пишат повече.

Момчетата ги изпреварват в об­ластта на абстрактното мислене, включително математиката и науките. Момчетата проявяват и по-голяма склонност към творчество.

Как да се обяснят тези дълбоки и така рано проявени различия? По всяка вероятност те се дължат на хормонал­ни или генетични фактори, от една страна, и на начина на възпитание, от друга. Експертите не са на едно мнение по въпроса за предимството на биологическите фактори пред възпитателните и културните.

Но във всички случаи, ние, като родители, трябва да на­правим така, че нашите момчета и момичета да достигнат до дълбоко съгласие със своя пол. Ясното утвърждаване на собствената идентичност като представител на определен пол е жизнено важно за себепредставата и за душевното здраве на детето.

Да си припомним, че и момченцата, и момиченцата имат склонност да се отъждествяват с майка си, която е главно­то лице в живота им, докато са малки.

Понеже обича майка си, момчето не по-малко от моми­чето желае да се отъждестви с нея. Нормално е тригодиш­ното момченце да й каже, че като порасне, ще стане „като мама“! Не рядко момченцето изявява желание да обуе обув­ките на майка си, както впрочем и на баща си, да използва червилото или парфюма й.

Между три и шест години обаче момчетата и момичета­та обикновено тръгват по различни пътища в психологичес­кото си развитие.

От третата година нататък детето е вече достатъчно зря­ло в интелектуално отношение, за да осъзнае разликата между половете. Случва се все пак и още да не разбира как стоят нещата. Едно петгодишно момченце, на което пока­зали голо бебе и го попитали от какъв пол е, отговорило: „Не знам, не мога да позная без дрехите.“

Тъй или инак, по един или друг начин децата между три и шест години откриват, че момчето има пенис, а момиче­то няма. Това откритие е повратен момент в живота на много от тях, макар доста родители да предпочитат да си останат в блажено неведение и да затварят очи пред значе­нието му. Родителите, естествено, го пренебрегват, защото е от областта на секса, а мнозина от тях са под влияние на силно изтласкване, което ги прави глухи, неми и слепи към чувствата, изпитвани от децата по този повод.

Колкото по-здраво е отношението в семейството към сексуалността, толкова по-слаб е психологическият шок, който ще понесе детето, когато направи „откритието“ си. Колкото по-забранителна и гузна е сексуалната „атмосфе­ра“, толкова по-трудно детето ще асимилира изненадващия факт. Но независимо от семейната обстановка, всяко дете реагира различно, по свой личен, единствен по рода си начин.

Из: „Изкуството да бъдеш родител“, Фицхю Додсън, превод Росица Ташева, изд. Колибри
Снимки: unsplash.com; pexels.com

1839 Преглеждания
В този ред на мисли