„Жалко и обидно става на човека, когато си даде ясна сметка, че и тука, в тоя неописуем човешки ужас - войната, когато обезумели от скръб хора късат косите си, пак стои мълчалив и циничен все тоя човешки егоизъм, алчност и непочтена търговия с човешкото спокойствие и привързаност към живота.“
~ Из есето „Нацията и човекът“ (1938-1945).
(1897-1988)
Образът на водачите, народите и войната
За да има такъв егоизъм между хората и отделните народи, най-голям фактор е грубият материализъм на епохата. Вярно е, че вече се забелязват, и то на много места, наченките на една нова мисъл, но все пак, животът на народите се ръководи от грубия материален егоизъм. Той отрича смисъла на еволюцията, а издига в култ само интереса, сляпата случайност и грубата сила.
Подчертаваме важността на мисълта, че мястото на всеки народ в световната еволюция може да се определи така, както един анатом или физиолог би определил мястото и функциите на всеки един орган. Забравена в своето опиянение и увлечение в мощта на желязото, европейската цивилизация отдавна е изпуснала оная нишка, която свързва човека и народите с висшето. Една грамадна част от хората, които населяват териториите от Европейския континент, бяха машинизирали своето съзнание за сметка на благородните чувства, които живеят в човешкото сърце, и затова те се отнасяха със спокойствие и безразличие към страданията на толкова милиони човешки същества. За благосъстоянието на едно семейство, трябва отделните съставящи го единици, догонвайки своите намерения по различни пътища да не изпускат из очи общите интереси на семейството. Ако отделната личност се възпита в тачене и зачитане интересите на своите близки, тогава ще имаме едно възпитано общество, един издигнат народ, едно благоденствуващо човечество. И ако чувството на национализъм не е подкрепено с това висше самосъзнание, то се превръща в една несимпатична страст, безразсъдна, необуздана, която се нарича груб шовинизъм.
Ние видяхме в началото, че един човек не е лишен от любов към заобикалящата го действителност, но как това чувство на любов може да се превърне в омраза към другите? Границите на народите не са стени, които затварят и крият в себе си две отделни омрази, а синури на две лаборатории, в които се изготвят еднакво ценни придобивки за общочовешкото семейство. Изводът, следователно, който следва да се направи в първата част на това изложение от данните на науката и социологията, ни показват, че нацията е една „реална абстракция“, толкова необходима, колкото е необходимо тялото на човека, за да може чрез него да се прояви най-великата реалност - духът.
Всеки народ носи своите дарове на великия жертвеник, всяка нация, както казват Кант и Фихте, не е мъртъв обект, а субект-носител на своя собствена воля и никой няма право да разпорежда с нея. Бердяев казва, .че нацията е един мистичен организъм, неопределим рационално, а Франк - че всяко национално битие в своите предели, може да се мисли като едно от многочислените прояви на абсолютното. Разбрана само в тоя широк смисъл на думата, нацията е в състояние да съхрани драгоценните перли на духа, родени при специални условия.
Действителността
Но нека обърнем поглед и да видим, така ли се разбираше досега нацията и нейната същност, както се опитахме да я представим от направения досега анализ на нейните определителности, от биологично расистко, социално битовото и духовно гледище ? Послужи ли национализъмът по лицето на земята за развоя и повдигането на човека, което повдигане е главната задача на личния и колективен живот? Кои са елементите, които, примесени към национализма, превърнаха човешкия живот в недостойна за човешкото призвание гледка, а един цивилизован континент, в който се роди най-голямата култура, в жалки развалини? Послужи ли нацията, разбрана така грубо и механично, за развоя на човека и насочване към лъчезарните висини на неговата духовна родина, или го превърна в звяр, по-страшен от зверовете по хралупите?
Не веднъж Европа е изпадала под мрачната сянка на някакво надвиснало върху нея зло. Нейните пространни равнини са били кръстосвани от дивите орди на пришълци, планините й са били преминаваш от завоеватели. Тропотът от конските копита на пълчища, не веднъж е заплашвал сърцето на нейната цивилизация, но никога, нито в тия страшни времена, Европа не е била така засрамена и унизена, както през времето, когато бе наречена „Нова Европа.“ Една лъжа, създадена около това време, едно грандоманство и едно унизително за европейския човек подражание, съчетано с най модерната и изтънчена жестокост, съставляват най-големия срам както за Европа, така и за нашето столетие.
Европа приличаше на почтена жена, грабната от хора вулгарни, лишени от чувство на приличие, които, гаврейки се с нея, наричат я цинично своя приятелка, издигайки с нейния минал авторитет, съмнителното си собствено достойнство. Тя прилича на дама, по следите на която се тътри непрестанно едно парвеню, който тръби по всички посоки, че тя му е любовница и го е ангажирала да я варди от другите.
Някога, в времето на Атила, Европа е изпитвала чувството, което изпитва хваната от разбойници робиня, за която се иска откуп. Суровата и първична обстановка наоколо може да извика ужас или уплаха но никога унижение. През последната война, Европа не бе в плен на горски разбойници, а на самозванци които непрестанно я караха да се черви. Те се вмъкнаха в нейната съдба като Тартюфовци, използувайки стадното чувство на един народ, който се въоръжи до зъби, върши издевателства над други народи и най-после се отправи като пиян да осъществи химерата на един екзалтиран господин.
Как се появиха тия злини в материка, където някога цъфна и най-голямата култура? След първата световна война (1914-1918 год.), както споменахме и в началото, народите изпаднаха в безпътица и отчаяние. Трябваше да стане някой и да поведе тия мрачни човешки маси, защото омерзението от преминалата война и набраното ожесточение на окървавените хора. би могло да се разрази в самоизяждане. В тия дни, наистина, са потребни спасителни лозунги и нечия воля, която да събере разпилените сили и да ги насочи към определена цел. Тия явления най-осезателно се проявиха в Италия и Германия, които бяха най-бедни, най-изтощени и където на народите не бе възможно да се поднесе упоителния хашиш на някаква победа. Там, в тия страни, се зароди най-напред волята за водачество, защото безотговорността бе почнала да взема широки и опасни размери.
Няма съмнение, че в световния конфликт, който в най-последно време разтърси из основи живота на народите по всички меридиани на земята, главна и изключителна роля изиграха маскирания успешно личен, обществен, капиталистичен и национален егоизъм. Застанал в дъното на всички събития, които изложиха окончателно и непоправимо европейската култура, той намира свои помощници, както в лицето на щестлавни и властолюбиви субекти, така и в цяла армия от послушни, платени оръдия, дребните сметки на които стоят винаги по-високо от всяка човечност и всеки идеал.
В грубо капиталистическите страни, в чието число на първо място причислявам Германия, защото и там не е имало социализация на живота (тежката метална индустрия в Германия е била винаги в ръцете на частния капитал), ръководителите на заводите, които трябва да печелят много милиони, имат нужда от война. Само в войната са възможни тия огромни, трудно контролируеми печалби, тъй като в мирния живот ни едно от произведенията на труда не се така бързо и стихийно „консумира“, както оръжието. Войната е стихия, в която нищо не е достатъчно и произведенията на техниката имат най-краткотраен живот. Там унищоженият самолет, разбитата бойна кола, изстреляните снаряди, трябва веднага да се заменят с нови, защото зиналата бездна на военната стихия поглъща всичко, като зинала уста на някакъв жесток и ненаситен Моллох.
Жалко и обидно става на човека, когато си даде ясна сметка, че и тука, в тоя неописуем човешки ужас - войната, когато обезумели от скръб хора късат косите си, пак стои мълчалив и циничен все тоя човешки егоизъм, алчност и непочтена търговия с човешкото спокойствие и привързаност към живота.
Ако разгледаме обективно и без никакво пристрастие воюващите групи, които от 1939 година запалиха света, ще видим, че причините за тоя небивал в историята двубой не показват ни най-малко облагородяване на тоя вечен човешки апетит за завладяване на блага. Докато в науката - в чистата и мисловна сфера - се направиха неимоверни завоевания от непокварени и безкористни умствени работници, докато в изкуствата и словото се сочеха на човека пътища за неговия възход, в областта на производството и търговията ония личности, които събират благата, създадени от многомилионните трудещи се по целия свят, не направиха нито крачка напред, Тяхната алчност и апетит за злато си оставаха ненакърнени и незатрогнати от бедственото положение на човеците по всички континенти. Сърцата им не трепнаха нито веднъж при вида на тая ужасна гледка, която показваше, как цъфтящи страни и материци се превръщат в пепелища.
От: „Слънце след буря“ (Есета), Георги Томалевски, изд. „Житно зърно“, 1946 г.
Снимка: Георги Томалевски (1897-1988)